בכנסת נערכים לאפשרות של קיום הצבעות ודיונים מרחוק במקרה שמספר גבוה של ח"כים יידבק בקורונה או ישלח לבידוד.
ח"כ יזהר שי (כחול לבן), המיועד מטעם מפלגתו לתפקיד שר המדע, מקדם תיקון לחוק יסוד הכנסת שיאפשר "השתתפות בדיון ובהצבעה מרחוק במצב חירום".

בהצעת החוק שהגיעה לידי "מעריב" נאמר, כי "חברי הכנסת שאינם יכולים להיות נוכחים בישיבה של הכנסת או של ועדה של הכנסת, בשל הדבקה או חשש להדבקה, לרבות בידוד, יהיו רשאים להשתתף מרחוק בדיון ובהצבעה במליאת הכנסת ובוועדות הכנסת אף אם הם אינם נמצאים במקום בו מתקיימת הישיבה, באמצעות כלים טכנולוגיים המאפשרים זיהוי קולי וחזותי".

ח"כ שי מציע כי הפרוט הטכנולוגי של אופן ההשתתפות בדיונים ובהצבעות מרחוק יקבע בחוק או בכללים שתקבע ועדת הכנסת.
סעיף 26 לחוק יסוד הכנסת קובע כי "ישיבות הכנסת יהיו במקום מושבה, אולם בנסיבות מיוחדות רשאי יושב ראש הכנסת, בהתייעצות עם הסגנים, לכנס את הכנסת במקום אחר" בעוד שבעניין ההצבעות במליאה קובע סעיף 36(א) לתקנון כי חבר הכנסת יצביע "ממקום מושבו הקבוע בלבד".

ח"כ שי אומר כי "לפני כשנתיים התגאתה הכנסת בפרויקט "כנסת תמיד", שבמסגרתו ערכה תרגיל שיאפשר את העבודה ממכון ואן ליר במצבי חירום. מטרת התרגיל הייתה היערכות לרציפות הדיונים בבית המחוקקים במקרה שמשכן הכנסת מושבת. ואף על פי כן, אין מענה בחוק ובתקנון הכנסת, ואף לא בפרויקט "כנסת תמיד", למצב שבו אין ביכולתה של הכנסת לקיים את דיוניה באופן סדיר נוכח התפשטות מגיפת הקורונה, כאשר חלק מחברי הכנסת נמצאים בבידוד".

ח''כ יזהר שי (צילום: אלעד מלכה)
ח''כ יזהר שי (צילום: אלעד מלכה)

לדבריו, קיימים כלים ופתרונות טכנולוגיים רבים אשר מאפשרים דיונים והצבעות מרחוק, אולם החוק הקיים לא מתיר שימוש בהם. על כן מוצע לערוך תיקונים על מנת שהכנסת תהיה ערוכה ומוכנה להפעיל את כלל האמצעים, בכדי להבטיח את המשך פעילותה הסדיר, כפי שעושים פרלמנטים שונים בעולם.

על פי הצעתו התיקון לחוק יסוד הכנסת יהיה לתקופה של שלושה חודשים, ויאפשר לחברי הכנסת שאינם יכולים לנכוח בישיבה בגלל הקורונה להצביע או להשתתף בדיון מרחוק.

היום עדכן יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, כי שי מקיים התייעצויות עם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, והיועצת המשפטית לוועדה המסדרת, עו"ד ארבל אסטרחן, לגבי האפשרות לקיים ישיבות ועדה ומליאה במקרה שמספר גדול של חברי כנסת יהיו מנועים מלהגיע למשכן בגלל הקורונה. ניסנקורן הודיע, כי בכוונתו לקיים דיון מסודר בנושא בוועדה לצורך קבלת החלטות. 

ח"כ  שי הסביר בדיון: "אם בעיית קורונה תתרחב והרבה ח"כים יהיו מנועים מלהגיע למשכן עקב בידוד או חלילה עקב הידבקות, אז תידרש הצבעה מרחוק. התרחיש הגרוע עשוי להיות שסיעה שלמה תהיה בבידוד ואז יש ממש פגיעה בדמוקרטיה וכ'ו או שרנדומלית מספר גדול של ח"כים לא יוכלו להגיע. לכן יש חשיבות להסדיר את סדרי העבודה כמה שיותר מהר, על-מנת לשמור על רציפות החקיקה והדמוקרטיה בכלל. ההתייעצות עם היועצים המשפטיים נועדה למצוא מתווה חלופי לשינוי התקנון שעשוי לקחת זמן, לפחות שבועיים. אנחנו מבקשים לקדם מענה מיידי לסיטואציה כזו". 

היועצת המשפטית, עו"ד אסטרחן: "מדובר במתווה לחקיקה מידית ומאותו הרגע יש אפשרות לנהל דיונים בוועדות וגם במליאה, רק אם אנשים מנועים מלהשתתף בגלל קורונה ולא בגלל סיבות אחרות. רק עכשיו אחרי שנבחרו סגנים ותהיה נשיאות אפשר יהיה להתחיל עם התהליך הזה". ח"כ שי הוסיף ואמר "שהנוהל הזה יהיה זמני עד לתום משבר הקורונה ומטרתו לאפשר הצבעה חוקית שלא ממשכן הכנסת".