בהמשך לחשיפת מעריב, העיתון הסעודי "אילאף", היוצא לאור בלונדון דיווח בסוף השבוע, כי חמאס מוכן לוותר "מעט" בעניין גופות החיילים והאסירים הישראלים, כחלק מהעסקה לחילופי שבויים. יש לציין כי החשיפה ב"מעריב" צוטטה בהרחבה בתקשורת הערבית.

גורמים בחמאס אמרו, כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, מוכן להעביר מידע בתמורה לשחרור המבוגרים, הנשים והילדים. "נוכל להתקדם בסוגיית החיילים הישראלים הנמצאים בשבי חמאס, שכן בתמורה לשחרור כל האסירים המבוגרים, החולים, הנשים והילדים כחלק מיוזמה הומניטרית בצל הקורונה - אנחנו נתן תמורה חלקית", אמר סינוואר בראיון לערוץ "אל-אקצא" מבלי לפרט. 

מצידו, דובר חמאס פאוזי ברהום, הוסיף כי "היוזמה הזו מצביעה על הערכים, המוסר והעקרונות של חמאס, שמעדיף את האדם, חייו, חירותו וכבודו על כל דבר, וכן העובדה שחמאס מוכן להיות ריאלי בסוגיית חילופי אסירים". הוא הוסיף, כי "יוזמה זו תוכיח אם ההנהגה הישראלית רצינית בכוונותיה - גם כלפי משפחות האסירים הישראלים והחברה בכלל".

מקורות ברצועת עזה מסרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", היוצא בלונדון, כי גורמים בישראל ביקשו ממצרים לבדוק את רצינות ההצהרות של סינוואר, לאור התפשטות נגיף הקורונה גם בגדה המערבית וברצועת עזה.

יחיא סינוואר (צילום: AFP)
יחיא סינוואר (צילום: AFP)

המקורות הוסיפו, כי "ישראל התייעצה עם מצרים לגבי האפשרות של פתיחת ערוץ משא ומתן הקשור לעסקת חילופי שבויים, בתמורה לסיוע במזון ובתרופות, וכן האפשרות לשחרר את האסירים הפלסטינים המבוגרים והנשים מבתי הכלא בצורה כללית, מבלי להתייחס לתנאים של חמאס".

המקורות הדגישו, כי מצרים עושה מאמצים למנוע אפשרות של סבב לחימה או משבר נוסף, בצל המצב הרפואי הקשה ברצועת עזה.

כזכור, שלשום פרסמנו כי גורמים במערכת המדינית-ביטחונית סבורים כי משבר הקורונה והשלכותיו האפשריות גם על רצועת עזה, פותחים חלון הזדמנויות להתקדמות גם בסוגיית השבויים והנעדרים. כך למשל, שר הביטחון נפתלי בנט אמר השבוע שכמו לעזה, גם לישראל יש צרכים הומניטריים והוא קשר בין סיוע לרצועה בהתקדמות בנוגע לשבויים ונעדרים. "אנחנו פתוחים לרעיונות רבים", רמז.

 למעריב נודע כי מאחורי האמירה הכללית הזו, במערכת המדינית-ביטחונית כבר הועלו רעיונות וכי התנהלו בנושא דיונים משמעותיים עם בכירים במערכת הביטחון.