קרוב ל-200 מפגינים ממחאת "הדגלים השחורים" הגיעו הבוקר (שני) לביתו של גבי אשכנזי (כחול לבן) והפגינו כאות מחאה על חבירתם של אשכנזי ויו"ר כחול לבן בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו לצורך הרכבת ממשלת אחדות לאומית. מראשי המחאה נמסר: "הגיע הזמן שאשכנזי וגנץ יתעוררו ויראו את הסיבוב שביבי עושה עליהם. יצאנו למחאה בכוונה להגן על הדמוקרטיה הישראלית ושלטון החוק. הכוונה של אשכנזי וגנץ, להצביע בעד שנאשם בפלילים ירכיב ממשלה תהיה הרס הדמוקרטיה הישראלית. עוד לא תמה השעה, הגיע הזמן שאשכנזי וגנץ יצטרפו לשאר המחנה שמאמין בדמוקרטיה הישראלית ויפעלו למגר ממנה את השחיתות״.

במשטרה טוענים כי בעת הגעתם למקום, התקהלו בו כ-60 מפגינים, זאת תוך הפרת תקנות בריאות העם המתייחסות לשמירה על מרחק והתקהלות מעבר למותר. המפגינים נדרשו בכריזה להקפיד על שמירת מרחק של שני מטרים האחד מהשני וכן להתקבצויות של עד 10 אנשים בכל אזור, ומאחר וסירבו החלו השוטרים לרשום דוחות. 

תא"ל במיל' אמיר השכל, שקיבל קנס על סך של 5,000 שקלים בהפגנה, אמר ל"מעריב": ״השוטר הגיע, שלף אותי והודיע שעברתי על תקנות הבריאות. הוא נתן לי דוח על סך של 5,000 שקלים. מדובר בשקר גס - אנחנו שומרים על מרחק כמו שצריך. בדמוקרטיה הזכות למחות היא באמת אבן יסוד. הניסיון לפגוע בניסיונות מחאה נגד שחיתות שלטונית מראה לאיזה ימים קשים הגענו. אנחנו נמשיך במאבק".

הפגנת ה''דגלים השחורים'' סמוך לביתו של גבי אשכנזי (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)
הפגנת ה''דגלים השחורים'' סמוך לביתו של גבי אשכנזי (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)

אשכנזי קרא בתגובה לבטל את הדוחות שנרשמו למפגינים: "גם בימים אלה יש להבטיח את חופש הביטוי ואת זכות המחאה, בתנאי שהמפגינים מקיימים את תקנות משרד הבריאות. הפגנה היא זכות יסוד בדמוקרטיה. אני קורא לשר לביטחון פנים ולמ"מ מפכ"ל המשטרה לשקול את ביטול הדו"חות שנרשמו למפגינים הבוקר", כתב בחשבונו בטוויטר.

מפלגת כחול לבן החליטה אמש להמשיך במגעים לקידום ממשלת אחדות לאומית, אך עם זאת הוחלט כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יחתום עד הלילה (שני) בחצות על ההסכם הקואליציוני, יקדמו במפלגה חקיקה הקובעת כי הנשיא לא יוכל להטיל את המנדט על מועמד שנגדו הוגש כתב אישום פלילי. הבוקר פרסם יו"ר תל"ם, משה (בוגי) יעלון, ציוץ בטוויטר, בו קרא ליו"ר מפלגתו לשעבר, כחול לבן, בני גנץ, לחזור בו: "ברור שכוונתך התמימה להתגייס לממשלת חירום פוגשת נוכלות צינית של נאשם שנמלט מספסל הנאשמים. אם תסכים לדרישותיו לביצור שלטונו, והפיכתו לשליט מעל החוק, תמעל בשליחות שאיחדה בינינו. עדיין לא מאוחר להתחרט על הטעות בניווט". 

גבי אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גבי אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר אתמול הכריזו הליכוד וכחול לבן בהודעה משותפת על עוצר ראיונות, זאת במטרה לקדם את המשא ומתן להקמת ממשלת חירום לאומית. בתוך כך, ההתנגחויות בין המפלגות המשיכה לצבור תאוצה כאשר גורם בכחול לבן אמר: "אם לא יהיה הסכם עד מחר משמעות הדבר שנתניהו נטש את טובת העם וויתר על ממשלת חירום לאומית עם אחדות שכל כך נחוצה ויגרור שוב את ישראל לבחירות בעת הכי קשה מבחינה כלכלית ובריאותית".

יועצו הקרוב של ראש הממשלה נתניהו, נתן אשל, הגיב להחלטת הנשיא שלא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו: "זו שרלטנות שאין לה תקדים. כאשר נתניהו לא הצליח להקים ממשלה הנשיא נתן לגנץ את ההזדמנות והיום גוש 59 אינו מקבל את ההזדמנות. מאין יודע הנשיא שאין בשמאל שנים שלושה שימנעו?".

נתניהו וגנץ נפגשים עם הנשיא ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו וגנץ נפגשים עם הנשיא ריבלין (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

כזכור, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הודיע אתמול ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי בהמשך לבקשתו של האחרון, בהתחשב בנסיבות הקיימות, לא תתאפשר הארכה של תקופת מלאכת הרכבת הממשלה. לפי דוברות משרדו, הנשיא קיבל החלטה זו לאחר ששוחח גם עם נתניהו שלא אישר כי השניים קרובים לחתימה על הסכם שיוביל לממשלת אחדות. 

בנוסף, ממשכנו של ריבלין נמסר כי היה ולא יחתמו השניים על הסכם עד היום בחצות, ולא תשתנה תמונת הממליצים, ישוב המנדט לכנסת ותחל תקופת 21 הימים בהם יוכלו חברי הכנסת לגבש רוב להמלצה על מועמד מוסכם. למועמד המוסכם יינתנו 14 יום להרכיב ממשלה. במידה ובזמן שנותר עד תום התקופה הראשונה שניתנה לגנץ להרכבת ממשלה, ישתנו הנסיבות ויבואו הצדדים אל הנשיא בבקשה להארכת התקופה על מנת לסייע בידם להגיע להסכם, ישקול זאת הנשיא שנית.

בליכוד מחו נגד החלטתו של הנשיא שלא להטיל את המנדט על נתניהו, ואמרו בתגובה: "תנועת הליכוד שבה ומבקשת מהנשיא ריבלין להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו, ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים, בדיוק כפי שנהג הנשיא ריבלין לאחר הבחירות הקודמות בספטמבר, כשהעביר את המנדט מראש הממשלה נתניהו לח״כ גנץ כשהיו לגנץ רק 54 ממליצים".