סיעת יש עתיד תעמיד מחר למבחן את הצהרתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ להתחיל להניע בכנסת הצעות חוק שונות, ובהם חוקים הנוגעים לראש הממשלה בנימין נתניהו, אם לא ייחתם עד אז הסכם להקמת ממשלת חירום לאומית.

יש עתיד תעלה בפני נשיאות הכנסת - פורום בראשו עומד יו"ר הכנסת גנץ וחברים בו סגני היושב ראש מטעם הסיעות השונות - דרישה לקדם חבילה של חוקים שזכו לכינוי "חוקי נתניהו".

בראש וראשונה יבקשו ביש עתיד לקדם את הצעת החוק שיזם יו"ר המפלגה, ח"כ יאיר לפיד, להקפיא למשך שישה חודשים את המצב הפוליטי הנוכחי כדי לאפשר לממשלה, בראשות נתניהו, לטפל במשבר הקורונה.

בנוסף ידרשו לקדם הצעת חוק להגבלת כהונת ראש ממשלה. מדובר בהצעת חוק שלא מאפשרת לראש ממשלה או לשר לכהן תחת כתב אישום, והצעה נוספת שלא תאפשר למי שהוגש נגדו כתב אישום לקבל את המנדט להרכבת הממשלה. "בני גנץ צריך להחליט אם הוא יושב ראש הכנסת או יושב ראש צוות המשא ומתן עם הליכוד", אמרו ביש עתיד לקראת הדיון מחר.

יאיר לפיד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

בכחול לבן לעומת זאת אומרים כי המשא ומתן עם הליכוד מיצה את עצמו וכעת מצפים לפגישה מכרעת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ שתביא אולי להכרעה בדרך לכינון ממשלת חירום לאומית.

גורם בכיר בכחול לבן אמר היום ל"מעריב", כי "אם לא יהיה הסכם, אני מניח שתהליך החקיקה יחל מחר. נתניהו צריך להחליט האם הוא חותם עם הסכם בלי חסינות מבג"ץ, שזה קו אדום מבחינתנו".

גנץ דיווח בסוף השבוע בשיחות סגורות על התקדמות במשא ומתן עד כדי אפשרות לחתימה קרובה, אולם לדברי גורמים בכחול לבן רק בפגישה בארבע עיניים בינו לבין נתניהו, שטרם נקבעה, ניתן יהיה להבין שאכן נסללה הדרך לחתימה.

בתוך כך, התייחסו היום גורמים בליכוד לאיומי כחול לבן, לפיהם אם ההסכם הקואליציוני לא ייחתם בקרוב והמו"מ יתפוצץ - יחלו חברי כחול לבן בקידום החקיקה הפרסונלית נגד בנימין נתניהו. הגורמים אמרו ל"מעריב" כי "ברגע שהם יקדמו את החוקים זה יהיה הסוף של המשא ומתן. קידום חוקים נגד נתניהו הוא, בעצם, ההכרזה על הבחירות".

עם זאת, גורמים בצוות משא ומתן מטעם הליכוד משדרים אופטימיות וגם מדברים על ההתקדמות, אך זאת מבלי לפרט ובלי לתת תשובה לשתי שאלות הרות גורל עבור נתניהו והליכוד, והן: מהי נוסחת ההסכמה בנושא הביטחונות המשפטיים לבנימין נתניהו, במקרה של פסילתו על ידי בג"ץ, ומהי נוסחת ההסכמה בין הצדדים בנושא הוועדה לבחירת שופטים. יש להסביר כי נתניהו מוטרד ממקרה שבו הוא ייפסל על ידי בג"ץ בזמן שהוא מכהן כרה"מ, אך גם מפסילה כהלכת דרעי-פנחסי, כאשר גנץ מכהן כרה"מ ונתניהו ממונה לממלא מקום ראש הממשלה.

בתוך כך החלו בליכוד להכשיר קרקע לקראת ההליכה האפשרית לבחירות. ח"כ חיים כץ, המשמש כיו"ר מרכז הליכוד ויו"ר ועדת החוקה של המפלגה, קבע דיון בוועדת החוקה של הליכוד בנושא ביטול הבחירות המוקדמות לראשות המפלגה ולהרכב הרשימה.