שר הביטחון נפתלי בנט ערך היום (רביעי) מסיבת עיתונאים מצולמת בסופה אף איפשר לכתבים להפנות אליו את שאלותיהם, ברקע המשך המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל, סגר ימי הזיכרון והעצמאות והחתימה על ההסכם הקואליציוני לאחדות עם כחול לבן.

בנט הבטיח בשם הממשלה כי "נשקם את כלכלת ישראל. זה לא יהיה קל זו המשימה העיקרית להחזיר את הפרנסה מבלי להדליק מחדש את הקורונה. יש לנו יתרונות מובנים מפאת הגיל החציוני במדינת ישראל מרובת הצעירים, שלא קורה להם כמעט שום דבר הקשור לקורונה. אנחנו בשלב שהתרופה מזיקה יותר מהמחלה - הציבור צריך להבין זאת".

עוד הוסיף השר: "יש 3,000 ישראלים הנמצאים במלוניות הבידוד והחולים. כל נושא הקליטה מחו"ל מתקתק בצורה טובה. אנחנו ממשיכים לתת סיוע בבתי אבות, במקבצי דיור שהאחריות היא של כל משרד בהתאם לתחומו. כל מערכת הרכש עושה עבודה מדהימה - שולחת מטוסים לכל קצוות תבל. מה צריך לעשות עכשיו? בתחילת המגיפה לא ידענו מספיק. עכשיו אי אפשר להחזיק את מדינת ישראל במצב שהמגזר הפרטי קורס. יש מאות אלפי אנשים שלא יודעים איך הם משלמים מחר שכר דירה. יש להם עובדים שהם משלמים להם משכורות ולהם אין איך לשלם".

"החלופה היא לפתוח את הכלכלה - לנצח את המחלה, ובמילה אחת - בדיקות. זו הסיבה בגינה אני מתעכב על זה שוב ושוב״, הוסיף השר והמשיך: ״הבדיקות זה מעין סנסור פורש סנסורים טבעיים על פני כל המדינה. ואיך? בכל מקום בארץ יש רופא משפחה הוא יכולך להפנות כל אדם עם סימפטומים לבדיקה מהירה כעניין שבשגרה".

נפתלי בנט בתדרוך וירוס הקורונה (צילום: טל עוז / משרד הביטחון.)
נפתלי בנט בתדרוך וירוס הקורונה (צילום: טל עוז / משרד הביטחון.)

בנט המשיך: "ברגע שיהיה מקבץ של 20-30 אנשים בחצור הגלילית, אנחנו נדע את זה ונוכל לשלוח אותם לבידוד, ולמנוע מצב ש-1500 איש בחצות הגלילילת הם נשאים. הבדיקות הם תעודות הביטוח לפתיחת הכלכלה ללא התפרצות המגפה. צריך פרויקט לאומי לדבר הזה, עם היכולת לאשר מעבדות וצריך להסתער על זה. זה דבר שלא קורה בצורה מספיק מהירה".

עוד אמר בנט כי: "הציבור שואל ובצדק - מתי יחליטו לפתוח ועל בסיס מה לפתח את הכלכלה. זה לא יכול להיות על בסיס תחושות בטן אלא על בסיס מידע ומדע. יש מודל של המלל - אם יש פחות מ-100 חולים ביום אפשר ללכת לצעד של פתיחה. אני חלוק על הגישה היא לא נכונה לדעתי מהדבר הפשוט - אם נבדוק 50 אלף נמצא יותר מאם נבדוק אלף. זה פרמטר שתלוי בכמה נבדוק״.

שר הביטחון שב והציע את המודל שלו לפתרון המשבר: ״אנחנו צריכים ללכת על בסיס מספר החולים המונשמים. כרגע יש 120 חולים מונשמים בערך בישראל. דרוש 4 פעמים להכפיל את מספר המונשמים כדי להקריס את מערת הבריאות שזה כמובן אנחנו לא רוצים. זה 2 בחזקת 4 ולכן המודל אחרי שהצגתי בממשלה ואני מקווה שהיא תאמץ זה מודל רמזור - אם בחמישה ימים קצב ההכפלה הוא פחות מכלכלת ישראל ניתן להמשיך לפתוח בין 4-6 אחוז בחמישה ימים. אור כתום - לא לפתוח ולא לצמצם (קצב הכפלה של 7%), ואור אדום (8% ומעלה) משמעותו להחמיר את התנאים. אנחנו בקצב של גידול אחוז ביום. בקצב הנוכחי יקח שנים להגיע לסף הקיבולת ולפי המודל שלי אפשר לפתוח״.

מדוע הורית לבטל את בדיות הקורונה לעזה?
״בגלל שאנחנו במצודקת בדיקות אנחנו צריכים לדאוג לאזרחי מדינתץ ישראל לפני העזתים. מתחילת הדרך אני אומר שלא יהיה בעזה בעיית קרונה כי יש שם מעט מאוד קשישים״.