סיעת יש עתיד-תל"ם עתרה היום (רביעי) לבג"ץ בבקשה למנוע את ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן. זאת משום שלטענת העותרים, סעיפיו חותרים תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל ונגועים בשיקולים אישיים ופסולים במינוי בכירים בשירות הציבורי ובמערכת המשפט.

בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין עודד גזית ואלירם בקל צוין כי: "תחת מעטה מצב החירום, ותחת אצטלת ממשלת האחדות הלאומית, החליטו המשיבות לבצע שורה של מהלכים שכל תכליתם ריסוק שיטתי של שיטת המשטר הנוהגת בישראל, ובכלל זה ניסיון חסר תקדים להביא לפגיעה בתפקוד הכנסת - בכלל, ובתפקוד האופוזיציה בפרט - כך שזו לא תוכל למלא את תפקידיה לפקח על פעולת הממשלה". 

וכמו כן, מפורטים שורת המחדלים העולים מן ההסכם הקואליציוני שבין היתר הם: השתלטות הממשלה ונציגיה על הוועדה לבחירת שופטים תוך שלילת מעמד האופוזיציה, פגיעה עמוקה ויסודית בהסדרה ובפיקוח על הליכי מינוי בכירים בשירות הציבורי, וההתחייבות להימנע מפיטוריו של "ראש ממשלה חלופי" עומדת בסתירה לחוק. נוכח אלו ועוד, סיעת יש עתיד-תל"ם קוראת לביטולו של הסכם פוליטי זה אשר נוגד את תקנת הציבור וחותר תחת עקרונות השיטה.

בנימין נתניהו ובני גנץ במעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו ובני גנץ במעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני (צילום: ללא קרדיט)

ח"כ קארין אלהרר אשר הגישה את העתירה בשם הסיעה אמרה: "הבחירה של כחול לבן והליכוד להפוך את מינויי הבכירים בשירות הציבורי ל"שלל" שמחולק בין הצדדים, לא רק שמצפצפת במופגן על החוק, אלא בעיקר מטרידה לאור העובדה שמהיום נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים יוכל למנות מפכ"ל או יועמ"ש כראות עיניו״.

עוד הוסיפה אלהרר: ״זאת, לצד העובדה שהצדדים הסכימו "לטהר" את הוועדה למינוי שופטים מנציג אופוזיציה, כדי שאיש לא יעמוד בדרכו של נתניהו לבחור את שופטיו, מעוררות חלחלה וחרדה לעצמאותה של מערכת המשפט. אסור לנו לאפשר להם להכתים בצבעים פוליטיים עקרונות כה מהותיים בדמוקרטיה הישראלית".

ח''כ תמנו-שטה ואלהרר (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ח''כ תמנו-שטה ואלהרר (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)