ברקע המשבר הכלכלי החמור ואחוזי האבטלה הגואים הציע הבוקר (שבת) יו"ר מפלגת העבודה חבר הכנסת עמיר פרץ להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה לתשעה חודשים, ולהרחיב את החקיקה כך שתחול גם על העצמאים.

פרץ אמר כי "המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את אזרחי מדינת ישראל חושף כשלים שאיש לא צפה, ומצריך צעדים מידיים כדי להגן על משקי הבית. אחוז האבטלה הגבוה דורש את קיצור תקופת האכשרה לזכאות לדמי אבטלה מששה חודשים לשלושה חודשים, ואת הארכת תקופת הזכאות מששה חודשים לתשעה חודשים".

עוד אמר פרץ, כי "המשבר העמוק פגע הן בשכירים והן בעצמאיים, ולכן יש לחוקק חוק שיכניס את העצמאים לתוך אוכלוסיית הזכאים לדמי האבטלה. זהו אחד מהנושאים הבוערים שעומדים בפתחנו. הפגיעה בפרנסתם של השכירים והעצמאיים זקוקה לטיפול דחוף, וכך בכוונתי לעשות".

קורונה: עסקים סגורים בשוק בירושלים המזרחית (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: עסקים סגורים בשוק בירושלים המזרחית (צילום: מרק ישראל סלם)

אתמול אישרה הממשלה את תוכנית רה"מ ושר האוצר לסיוע מורחב לעצמאים ועסקים קטנים בסך של שמונה מיליארד שקלים. תכנית הסיוע כוללת מענק השתתפות בהוצאות קבועות, שיוכל להגיע עד לסך של 400,000 שקל לעסק, כתלות במידת הירידה בפעילותו, וכן את הפעימה השנייה במענק הסיוע המורחב לעצמאים, במסגרתו עצמאים יהיו זכאים למענק בגובה 70% מההכנסה החייבת שלהם, ועד 10,500 שקל. גובה חבילת הסיוע עומד על סך של 8 מיליארד שקל ומתווסף לכלל הצעדים שבוצעו עד כה.

בתום עבודת מטה מעמיקה שקיימו הנהלת משרד האוצר, רשות המסים והנהלת משרד ראש הממשלה בראשות רונן פרץ, ולאחר שיח עם אוכלוסיית העצמאיים ונציגי המגזר העסקי, נקבע מתווה תכנית הסיוע לאוכלוסיית העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים שנפגעו בעקבות הירידה המשמעותית בפעילות המשק בתקופת משבר הקורונה. מדובר בצעד סיוע משמעותי לצד החזרתו של המשק לפעילות סדירה.

חבילת הסיוע מתווספת למהלכים שכבר בוצעו לטובת הסיוע למגזר העסקי ביניהם מענק סיוע ייעודי לעצמאים, פטור מארנונה עסקית ל-3 חודשים, הקמת קרנות להלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים, מימון הוצאת העובדים לחל"ת, החזרי מס ועוד.