חברי ועידת מפלגת העבודה, שהחלו הבוקר (ראשון) בהצבעה דיגיטלית מרחוק, על שאלת אישור ההסכם להצטרפות לממשלת החירום הלאומית, שנחתם בסוף השבוע עם כחול לבן, הכריעו בעד ההסכם ולטובת הכניסה לממשלה. כעת צפוי יו"ר המפלגה, עמיר פרץ, להתמנות לשר הכלכלה בממשלה החדשה, וח"כ איציק שמולי יתמנה לשר הרווחה.

2,248 חברים הצביעו בעד ההסכם, 1,219 התנגדו ו-31 נמנעו. אחוז ההצבעה הסופי הוא 90.5. יו״ר המפלגה, ח״כ פרץ:, אמר: "אני מודה לכל צירי הועידה, אלה שתמכו ואלה שהתנגדו. זכינו הערב לגיבוי גורף של חברי המפלגה להיות הסמן החברתי והמדיני של הממשלה, ולשנות את סדר היום  ואת המדיניות הכלכלית של הממשלה לסוציאל דמוקרטית.

אנחנו לא מצטרפים לממשלת ימין, אנחנו מצטרפים לממשלת אחדות שוויונית עם רוטציה. שיתוף הפעולה האסטרטגי שלנו עם בני גנץ ישיב את תנועת העבודה למקומה כתנועה פוליטית מובילה ומשפיעה בישראל. אני מודה לחברי איציק שמולי על שיתוף הפעולה, ובטוח שאזרחי ישראל יזכו לשר רווחה מעולה שיתביע חותם חברתי ואנושי במשרד הרווחה ובממשלה כולה.

אני מודה לאלפי חברי הועידה שמימשו את זכותם הדומוקרטית בהליך דיגיטלי יעיל, נגיש ושקוף. אחוז ההצבעה נגבוה הביא לידי ביטוי את רצון כלל חברי הועידה, ואני מודה לועדה המפקחת על ניהול מערכת בחירות ללא דופי. בימים הקרובים, אני מתכוון לפעול כדי לאחד את השורות ולפעול ביחד כמפלגה אחת".

ח״כ איציק שמולי אמר: "אני מודה לחברי וחברות ועידת המפלגה שאישרו את הצעתנו ברוב מוחץ והעניקו לנו את המנדט להצטרף לממשלת האחדות ולצאת לדרך משותפת עם בני גנץ ו"כחול לבן". לא מדובר בהכרעה קלה, אך תחת נסיבות החירום היא האחראית והנכונה מכולן. בכוונתנו להיאבק מתוך הממשלה למען שינוי טוטאלי של המדיניות החברתית- כלכלית, ובתוכה מתן מענה משמעותי יותר לנפגעי המשבר הכלכלי של הקורונה, וכן להיות הסמן השמאלי שירסן כל ניסיון לפגוע בדמוקרטיה, או לקדם סיפוח חד צדדי.

"בכוונתי להוביל, בגיבוי היו"ר, את המהלך ליצירת השותפות האסטרטגית הנדרשת עם בני גנץ וכחול לבן, שביכולתה להחזיר את מפלגת העבודה למקומה הטבעי כמפלגה מרכזית יותר מבחינת עמדותיה וטווח השפעתה. אני מודה לחברי עמיר פרץ על שיתוף הפעולה ומשוכנע שיוכל לתרום מניסיונו ומיכולתו הרבים כדי להעמיד לנפגעי המשבר הכלכלי את כיפת הברזל החברתית".

מזכ"ל המפלגה, ערן חרמוני, אמר: "אני מבקש להודות לצירי וצירות מפלגת העבודה על הענות גבוהה מאוד. ברצוני להודות לוועדה המפקחת ולכל העוסקים במלאכה. תחת מגבלות הקורונה הובלנו ועידה שקופה, דמוקרטית ומכובדת. 

אני מברך את יו״ר המפלגה, ח״כ עמיר פרץ ואת ח״כ איציק שמולי על הנצחון ובטוח כי יובילו את התנועה בממשלה להישגים עבור כל אזרחי ישראל. תנועת העבודה הנה תנועה בת 100 שנה עם שורשים אידיאולגים ותשתית ארגונית רחבה, ואני מאמין כי תצליח להתגבר על האתגרים הגדולים הניצבים בפניה, ולחזור להיות גורם חזק, גדול ומוביל בציבוריות הישראלית. למותר לציין כי החלטת הועידה מחייבת את המפלגה, לרבות כל חברי הסיעה".

ח"כ מרב מיכאלי, שכאמור התנגדה לכניסה לממשלה, אמרה: "היום בו ביבי נתניהו הצהיר שתוך כמה חודשים הוא יספח את יו"ש - זה היום בו בחרו עמיר פרץ ואיציק שמולי להצטרף אליו. גנץ ואשכנזי, והיום גם פרץ ושמולי, עשו את הגניבה הפוליטית הגדולה של קולות הישראלים והישראליות שבחרו בהם. ההסכם הקואליציוני שלהם עם ביבי הוא אוסף מביש של שקרים ועיוותים, והוא עוד ייבחן בבית המשפט העליון. על צעדיי הנוספים אחליט לאחר החלטת בית המשפט העליון. בניגוד לפרץ ולשמולי, אני מאמינה במפלגת העבודה ואני מקווה שתהיה לנו בקרוב הזדמנות לשקם אותה ולבנות אותה מחדש.

"תודה למי שהצביעו נגד ההסכם הנורא הזה, לשותפות והשותפים שלי, למתנדבות ולמתנדבים ולכל מי שהבינו שכדי להציל את המפלגה צריך ללכת איתנו. השגתןם הישג מרשים. תודה גם לאלה שהתקשרו כדי לתמוך, אמרו שהם מתנגדים וסיפרו בצער שהיו מצביעים נגד אם ההצבעה היתה חשאית, אבל הם חייבים להצביע בעד ההסכם, בניגוד לצו מצפונם - אחרת הם יאבדו את מקום עבודתם. אני יודעת שהלחצים עליכם היו אלימים. את חשבון הנפש יצטרכו לעשות אלה שבחרו להשיג קולות על ידי איומים. עמיר פרץ ואיציק שמולי הפרו היום לא רק את הבטחת הבחירות המרכזית של המפלגה, אלא גם את רצון מצביעי ומתפקדי המפלגה. לא בכדי הם סירבו לקיים הצבעה חשאית. אלה היו בחירות שאפשר להגיד עליהן הרבה דברים, אבל חופשיות הן לא היו.

"למרות הכל, אנחנו לא ניתן למפלגת העבודה למות. אני אמשיך להיאבק, כי אני מאמינה שמפלגת העבודה חייבת לחזור להיות גדולה וחזקה, להיות אלטרנטיבה שלטונית אידאולוגית, שמאמינה ומקדמת דמוקרטיה, שוויון, רווחה ושלום, שכל-כך נחוצה למדינת ישראל".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, קרא לפעילי מפלגת העבודה  לחבור למפלגתו: "פרץ ושמולי קוברים היום את מפלגת העבודה בקבורת חמור משפילה וזוחלים תחת נאשם בפלילים עבור ג'ובים בשולי הממשלה המנופחת והמושחתת בתולדות המדינה. אני קורא לאנשי מפלגת העבודה, לתומכים ולאנשי האידיאולוגיה והערכים: בואו אלינו, הצטרפו למרצ. אנחנו לא נפנה לכם עורף ולא נבגוד באמונכם. יחד נמשיך להיאבק על הערכים המשותפים שלנו: צדק חברתי ושיוויון, מאבק בגזענות, חתירה לפתרון מדיני ומאבק בסיפוח, מלחמה בשחיתות ולמען שלטון החוק והדמוקרטיה".

ח"כ יאיר גולן (מרצ) הגיב: "נכון, המחנה שלנו שהיה גדול וחזק התפורר. מנהיגים שסמכנו עליהם הבטיחו הבטחות לפני הבחירות, רק כדי להפר אותן עם סיומן. אבל, וזה אבל חשוב. אסור שרוחנו תיפול. זה הזמן להדק את השורות, לאסוף אנשים טובים ולצאת לדרך חדשה. לחדש התקווה - זו משימתנו! התקווה לעתיד טוב יותר, של שלום וביטחון, של מדינה מתוקנת הפועלת לטובת אזרחיה - כל אזרחיה. אין להרתע מהקשיים, אין להיבהל מאורכה של הדרך. אנחנו, מחנה השמאל הפטריוטי, הגאה הפעיל והנחוש. חייבים להביא ביחד לשינוי ותקווה לישראל. יחד נאסוף אנשים מכל קצוות העם - וננצח!".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגיבה לאחר פרסום התוצאות: "מפלגת העבודה ז"ל הצביעה היום על פירוקה באופן רשמי. תמורת כמה ג'ובים ביצעה המפלגה הזאת מכירה פומבית בערכיה. פרץ ושמולי יכתבו בדפי ההיסטוריה כשני אופרטוניסטים ששדדו מפלגה בשביל כיסא וערכים בשביל תיק".

כאמור, הוועידה התקיימה בצורה דיגיטלית והנואמים פנו באמצעות סרטוני וידאו לחברי הוועידה. ראשון הנואמים היה יו"ר המפלגה עמיר פרץ, שאמר: "הרגע להכריע בעד, בעד הצטרפות לממשלת אחדות שיוויונית, שתביא לסיום כהונתו של בנימין נתניהו בעוד שנה וחצי. בעד ממשלה שבה אנחנו, מפלגת העבודה, חוזרים להנהגת המדינה. נכון, אמרתי 'רק לא ביבי'. אני לא מתחרט על כך, אני מקבל את הביקורת. אבל, נתניהו יסיים את תפקידו בממשלה הזו בחוק יסוד בעוד שנה וחצי".

אחריו נאם ח"כ איציק שמולי, שר הרווחה המיועד: "אני יודע שההסכם הזה לא עובר חלק בגרון והביקורת לא עוברת לידי. יש לה מקום ואני מזדהה איתה במידה מסוימת והיא במקומה. למרות הביקורת ורעשי הרקע, אני שלם עם ההחלטה לעשות את הדבר הנכון גם ברמה הלאומית עבור המדינה וגם ברמה המפלגתית עבור המפלגה. אני בטוח שבמבט לאחור, הרבה מהמתנגדים עוד יבינו את החשיבות של מה שאנחנו עושים".

הנואמת השלישית והאחרונה היתה חברת הכנסת מרב מיכאלי: "כשראיתי ביום שישי את הסמסים והראיונות על ההישגים שעמיר פרץ ואיציק שמולי הביאו בהסכם הקואליציוני אמרתי וואלה: אולי אני טועה. אולי הם כן יכולים להשפיע, אולי אלה הישגים כל כך גדולים שהם מבטלים את הפגיעה בבית המשפט העליון, בדמוקרטיה, את הסיפוח החד צדדי, את החסינות לנתניהו. באמת שהשתדלתי. חיפשתי בהסכם איזשהי בשורה, אבל אין".

על פי ההסכם, עמיר פרץ יכהן כשר הכלכלה והתעשייה ויהיה חבר בקבינט המדיני־ביטחוני, בקבינט־העל הכלכלי ובקבינט הקורונה. איציק שמולי יכהן כשר הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים ויהיה חבר בוועדת השרים לחקיקה.

מפלגת העבודה התחייבה בהסכם כי לא תהיה שותפה בכל דרך שהיא לפירוק הקואליציה, לפיזור הממשלה או לפיזור הכנסת ותתמוך בחקיקת חוק נורווגי. העבודה גם מחויבת להסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין כחול לבן לליכוד, ובכלל זה החלת הריבונות ביו"ש, כפוף להסכמת ארה"ב ולהבנות בינלאומיות. סיעות כחול לבן והעבודה אמורות להתמזג לסיעה אחת בכנסת, כאשר העבודה מתחייבת גם לתמוך בחוק יסוד: הממשלה החדש (ממשלת חילופים).