בכיר בליכוד שוחח הערב (שבת) עם ״מעריב״, לקראת הדיון שיתקיים בבג״ץ מחר בעניין יכולתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להרכיב ממשלה, ואמר כי ״לא יכול להיות מצב שבג״ץ יפסול בחירה של מיליוני אזרחים בישראל ורוב עצום בכנסת. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית והתערבות כזו תביא לפגיעה אנושה בדמוקרטיה ובעיקרון הפרדת הרשויות. יש חוק יסוד שלפיו ראש ממשלה יכול לכהן בתפקידו ולהרכיב ממשלה עד פסק דיו חלוט״.

״כל התערבות של בג״ץ בהסכם הקואליציוני, משמעותה היא הליכה לבחירות, כאשר במרכזן יעמדו סמכויות בגץ ופסקת ההתגברות״ הוסיף הבכיר, ״הציבור רוצה אחדות, זה לא הזמן לבחירות מיותרות. צריך לטפל בקורונה, במשבר הכלכלי. בגץ הופך את עצמו לשחקן פוליטי במערכת שלטונית ואסור להסכים עם זה״.

ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, שמשמש כיו״ר הוועדה המסדרת וסגן יו״ר הכנסת, אמר בתכנית ״פגוש את העיתונות״ בערוץ 12 כי ״נכבד כל פסיקה של בג״ץ. משרד המשפטים בידינו כדי ששלטון החוק לא ייפגע. יצרנו ממשלה שוויונית מתוך רצון לעשות שיתוף פעולה. אנחנו מאמינים שבג״ץ לא יפסול את החוק הזה ולא יתערב״.

הפגנת פעילי ליכוד בפתח תקווה: ״לא ניתן לקחת לנו את הדמוקרטיה״

300 מפגינים פעילי ליכוד ומפלגות ימין התקבצו הערב (שבת) בכיכר גורן בפתח תקווה, הכיכר המוכרת משלוש שנים של הפגנות, וזאת כדי להביע מחאתם על עצם התערבות בג"ץ במה שהם מכנים "נושאים פוליטיים", וכן, נוכח התנהגותו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, אותו הם מכנים "הג'ינג'י עם הזקן והכיפה שמושך וחוטים ומהתל בכולם".

הם טוענים במחאתם כי כהונתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא נחה עליו. המפגינים לא חסכו שבטם גם על שופט העליון מני מזוז, שהציגו אותו בתור ״האיש שקיבל 100 אלף שקלים בנסיבות לא ברורות, והחליט להתערב ברצון הבוחר".

בנוסף, הם הביעו את מחאתם גם על נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שהחליטה לכנס דיון בפורום גדול כל כך בהרכב של 11 שופטים, במקום לדחות על הסף עתירות שאין בהן ממש, לטענתם.

עורכת הדין, טלי גוטליב, המתחמה בתחום הפלילי ובבג"ץ, טענה כי "דינן העתירות שהוגשו היה להידחות על הסף. כל סטודנט בשנה שנייה למשפטים, היה מקבל את ההחלטה אם רק היה קורא את העתירות. יש פחד של החונטה המשפטית, יש פחד מרצון הבוחר ואני אומרת לכם - הישארו נאמנים לאהבתכם למולדת, לאהבתכם לימין, לאהבתכם לצדק, כי זה מה שצריך להיות. בית המשפט אולי יטיל בנו רפש, בנתניהו, אבל בסופו של דבר לא תהיה לו יכולת אלא להחליט על דחיית העתירות". גוטליב הוסיפה: "יש לי כתפיים רחבות, אני מכירה את האיומים היפים של בג"ץ, מכירה איומים אלו, אבל לא נרתעת".

ציון טלבי, פעיל ליכוד, שהשתתף גם הוא בהפגנה, נשא דברים וכינה את מערכת המשפט: "חונטה משפטית״. הוא הוסיף: ״ממנים את מי שרוצים, חבר מביא חבר. לא ניתן לקחת לנו את הדמוקרטיה. אנחנו נפגין מול בית המשפט העליון ונגיד להם: 'העם הוא הריבון'. אנחנו מתאחדים ויוצאים לרחובות. לא ניתן שייקחו לנו את הדמוקרטיה".

הפגנה בכיכר גורן, פתח תקווה. צילום: אלון חכמון
הפגנה בכיכר גורן, פתח תקווה. צילום: אלון חכמון

כאמור, דיוני בג״ץ בעניינו של נתניהו יועברו בשידור חי באתר האינטרנט של בתי המשפט בישראל. הדיון יתקיים בעניין העתירה שהוגשה בעניין ראש הממשלה, על ידי מספר ארגונים, בהם התנועה לאיכות השלטון, בטענה כי הוא אינו יכול להקים ממשלה בגלל כתבי האישום שהוגשו נגדו.