הוועדה בראשות ח"כ איתן גינזבורג אישרה היום (שני) פה אחד הסכמות לגבי סדרי הדיון שיתחיל מחר במליאת הכנסת על אישור חוק הרוטציה בקריאה שניה ושלישית.

כמו כן, הוועדה סיימה הערב, לאחר דיונים ממושכים מאוד, את ההקראה וההצבעה על כל ההסתייגויות על הצעת החוק לתיקון חוק יסוד הממשלה (החוק העיקרי). מספר ההסתייגויות לחוק היסוד עמד על 6,612 הסתייגויות ובסה"כ, יחד עם 2,448 הסתייגויות על התיקון לחוק מימון מפלגות, 9,060 הסתייגויות. מבין ההסתייגויות הרבות שהוועדה דחתה, רבות קראו להוסיף דברי חקיקה לחוק היסוד. הבולטים שבהם תיקוני חקיקה שביקשה לקדם שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד וסיעתה, ימינה, בינהם: פיסקת ההתגברות, תיקון לחוק השפיטה ותיקון חוק יסוד הממשלה בנוגע לתפקוד ממשלת מעבר.

הוועדה דחתה את כל ההסתייגויות למעט אחת, אותה הגיש אחד מיוזמי החוק, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן), אך טרם אישרה את שתי הצעות החוק לקראת ההצבעה הקריאה השנייה והשלישית במליאת הכנסת, כיוון שנדרש דיון בטענות נושא חדש שהעלו חברי האופוזיציה בוועדה המסדרת. טענות נושא חדש הועלו לגבי מספר סעיפים; האחד נוגע לשינוי הרכב ועדת השרים לענייני שירות ביטחון כללי (שב"כ) מחמישה שרים לשישה, על-מנת לעמוד בעיקרון הפריטטיות וכן לגבי סעיף שנוגע לשני שרים במשרד אחד. טענות נושא חדש אלו הועלו ע"י חברי האופוזיציה.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, הודיע שהוועדה תחזור להתכנס עוד הערב על-מנת להצביע על סעיפי החוק ובכך להשלים את הכנתו לקראת הקריאה השנייה והשלישית במליאת הכנסת.

לאחר סיום ההצבעות על ההסתייגויות, תצא הוועדה להפסקה לצורך דיון בוועדה המסדרת לגבי טענות "נושא חדש" של חברי האופוזיציה לגבי מספר סעיפים בהצעות החוק.

ח"כ מתן כהנא (ימינה) הציג את מה שכינה "שתי משפחות של הסתייגויות" של סיעת ימינה: "משפחה אחת נגד הרציונל של צמצום כוחה של הכנסת ומשפחה שנייה עוסקת בפסקת ההתגברות". לדבריו, "יש פה מספר סעיפים שמחלישים את כוחה של הכנסת ואנחנו כאנשי ימין, לא ייתכן שנחוקק בעצמנו חוקים שיגבילו את כוחה של הכנסת, כשאנחנו קוראים נגד התערבות בית המשפט. למשל השיריון של ה- 75, לא יתכן ש- 61 חברי כנסת לא יוכלו לקבל החלטה. נותנים פה כוח גדול שמקרים מסוימים דווקא למיעוט. יש פה עוד סעיפים שאם 12 חברי כנסת ממחנה, בעלי זיקה לראש ממשלה מצד מסוים, מצביעים בדרך אחת, אז שאר חברי הכנסת לא יכולים למנוע תהליכים מסוימים. החוק הזה כפי שהוא, משמעותו להתחנן לבג"ץ במעשה החקיקה ואנחנו נגד התערבות בג"ץ. זה חוק יסוד ואנחנו לא יכולים לחוקק חוק יסוד שקורא לבג"ץ להתערב".

כהנא המשיך: "אנחנו קוראים לבטל כל סעיף שנוגע לפרסונליזציה של חברי כנסת, שמספר מצומצם של חברי כנסת יכולים לכפות דברים. זה חייב להתבטל". ממשלת ישראל חייבת ללכת לממשלת אחדות, אך לא תוך שינוי כל כך הזוי בחוקי יסוד. שינוי שמשמעותו, שבמו ידינו, אנחנו קוראים לבג"ץ לצמצם את כוחה של הכנסת. זה מדרון חלקלק שבג"ץ יתערב לנו בחקיקה, יחליט מה כן ומה לא". עוד הודיע, כי בהמשך יציג עוד הסתייגות בנוגע לפסקת ההתגברות".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד- תל"ם): "אנחנו לא רוצים שבית המשפט העליון יתערב אלא כשאין לו ברירה. העניין כאן שאנחנו מקדמים חוקים שמעודדים אותו להתערב. הצענו להקפיא מצב לחצי שנה, עם גיבוי מהכנסת לפתרון המשבר. כאן אנחנו מאלצים את בג"ץ להתערב במפלצת הדו-ראשית וחסרת עמוד שדרה שאנחנו מייצרים כאן. גם כל מה שאפשרתם לנו כאופוזיציה לעשות כאן בדיונים, היה להגיש אלפי הסתייגויות שלדעתכם לא מספיק ענייניות. אם הייתם נותנים לנו לקיים דיון מעמיק על הסעיפים, יתכן שהיו לכל היותר מאה הסתייגויות ענייניות. אבל גם כאן וגם במליאה אתם לא מאפשרים לקיים דיון של ממש". 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן) הגיב לטענה שהועלתה כנגדו: "בניגוד לטענה הזו, השאיפה הייתה לקיים דיונים ענייניים ולעסוק במהות. בניגוד למה שנאמר כאן, אם תצפו בדיון הראשון שהתקיים כאן, תראו שהלכתם לכיוון של הטחת עלבונות אישיים, תקיפה אישית ותקיפת עצם הניסיון לקדם חקיקה להרכבת ממשלה ודווקא בדיון המהותי, בסעיפי החוק, לא התייחסתם בצורה עניינית. כל פעם חזרתם לאמירות כלליות נגד ההחלטה ללכת לממשלת אחדות וטענות כלליות אחרות אך לא טיעונים מהותיים. קיימנו דיון מהותי ושמענו מומחים חיצוניים ויש דברים שגם שונו בהצעת החוק".

ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

נציגת היועץ המשפטי לכנסת אמרה הבוקר בדיון בבג"ץ כי הכוונה היא לסיים עוד היום את הדיונים בוועדה ולהקדיש את היומיים הבאים לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

מרוץ נגד הזמן

מוקדם יותר הגיעו בליכוד ובכחול לבן להסכמה בנוגע לשינוי סעיף שריון חוקי הרוטציה. בחוק המקורי נקבע שניתן יהיה לשנות את החקיקה ברוב של 75 חברי כנסת. הבוקר מסתמן כי שני הצדדים, הליכוד וכחול לבן, יסכימו כי לצורך שינוי החוק יספיק רוב של 70 או 72 חברי כנסת.
עד כה דנו חברי הוועדה והצביעו על כ-6,000 הסתייגויות מתוך 9,400.

הליכוד וכחול לבן מנהלות מרוץ נגד הזמן לסיים את החקיקה לפני תם מועד 21 הימים שבהם 61 חברי כנסת יכולים להודיע לנשיא על מועמד מוסכם להרכבת הממשלה. המועד יפוג ביום חמישי בחצות. כדי להודיע על כך לנשיא, שני הצדדים מבקשים לעגן בחקיקה את הסדרי הרוטציה והתיקונים הנדרשים שיאפשרו לכונן את הממשלה הדו ראשית בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ.

הדיונים בוועדה מתקיימים בצל הדיונים בבג"ץ בשורה ארוכה של עתירות המבקשות לפסול את ההסכם הקואליציוני כולו או סעיפים מרכזיים בו, ובחקיקה הנלווית אליו החלטה שיכולה להיות לה השפעה מכרעת על עתיד ממשלת הרוטציה ואולי גם הליכה לבחירות רביעיות.