הפרשנית לענייני ערבים שמרית מאיר, שוחחה עם אראל סג"ל ב-103FM והתייחסה לשאלה כיצד רואים בעולם הערבי את נכונות ישראל להחיל ריבונות על ההתנחלויות ובקעת הירדן. בהמשך התייחסה ליחסי ישראל עם הממשל בארצות הברית והתריעה מפני תסריט שבו טראמפ לא יבחר בבחירות הקרובות לנשיאות: "זה אומר שהיחסים עם הממשל החדש מתחילים ברגל שמאל".

מזכיר ארה"ב פומפאו אמור להגיע בסוף השבוע לישראל, מה הוא בא להגיד לנו? יש דיווחים סותרים, נגד סיפוח, בעד סיפוח. הקולות בממשל האמריקני שונים.
"נניח שאתה רוצה לגבש עמדה לגבי הסיפוח ונניח שאתה לא ממש יודע אם זה טוב, אם זה אסון אסטרטגי ומה אנחנו צריכים את זה וכו'. יש כמה דברים שאפשר לבחון בשלב הזה שיכולים לתת תמונה די טובה למרות שלדעתי עוד מוקדם, לא כולם עוד שלפו את תוכנית הפעולה שלהם. בראש ובראשונה האמריקנים, איפה עומדים האמריקנים? היינו בסרט הזה, חגגנו סיפוח, רקדו כולם".

השגריר פרידמן לדעתי תדרך את הכתבים שהולכים לסיפוח.
"וזה בדיוק מה שעושים עכשיו, קמפיין ממש קמפיין בלתי נלאה לטוב ולרע של השגריר פרידמן בעיקר בעיתונות הימין, שממש דוחף את הממשלה לסיפוח. לפי מה שאני רואה הוא יותר אגרסיבי בעניין הזה מגורמים בתוך הממשלה עצמה, זה ממש קמפיין שלו. השאלה היא עד כמה הוא מייצג בלהט הזה לדחוף את ישראל לסיפוח את כל הקולות בממשל הנוכחי".

"האמריקנים לפי האינדיקציות שהם נותנים, הם רוצים שהדבר יתנהל מתוך קונצנזוס ישראלי, אין להם עניין לפתוח חזית ולהתחיל מלחמת עולם פנימית, ואין להם עניין לשים מוקש גדול על הסכם השלום הישראלי ירדני וזה גם שיקול. אני מניחה שמה שפומפאו בא לעשות כאן, הוא אגב אומר שהוא בא לבקשת הישראלים, יש עוד דברים על הפרק חוץ מהעניין הזה, גם לבדוק את המים האם באמת יש קואליציה יציבה וכו'. בסיבוב הקודם גנץ, שאפשר להגיד עליו הרבה דברים, נסע לוושינגטון וחזר בלי סיפוח. זאת אומרת הדבר הזה כן בלחץ של כל מיני גורמים אחרים".

הוא חזר, הסכים לתוכנית המאה של טראמפ, צירפו אותו לתוך החגיגה. כששאלו את חברי מפלגתו האם הם בעד סיפוח לדעתי היה חלק גדול שמצביע בעד. הם ניסו בזמנו בטיסה הראשונה להגיד לאמריקנים אננו לא רוצים?
"קודם כל אני רוצה הערה כללית, יש את הדבר הזה שאומרים 'בסוף אדם בשבת צריך ללכת לבית כנסת ולהתמודד עם האנשים שם', הקהילה הקרובה שלך. לצורך העניין , גנץ ואשכנזי, הקהילה בה הם פועלים, הבייס התודעתי שלהם זה אנשי צבא וגנרלים בדימוס שרובם הגדול מאוד חושב שזו טעות קשה, זה הקונטקסט. דבר שני, הם רואים את זה בקונטקסט של משא ומתן עם הפלסטינים ובתנאי שלא פוגע בהסכמי שלום אחרים של ישראל, אני לא רואה שזה קורה. זה יהיה מאוד מעניין להצביע על סיפוח 30% משטחי הגדה המערבית בקולות של מפלגת שמאל מרכז, זה יהיה מאוד מעניין".

"כמובן שיש את שאלת הפלסטינים, הם לא שחקן פה, אני לא אומרת את זה בקנטרנות אלא בריאליות של הדברים הם לא ממש שחקן. הם יכולים ללכת לנשק יום הדין ולהגיד 'אין יותר רשות פלסטינית, קחו את המפתחות, אין שיתוף פעולה ביטחוני אין מנגנונים  כלום, אתם רוצים לספח? בבקשה קחו את כל האירוע'. זה צעד מאוד מרחיק לכת מבחינתם, אני מתקשה לראות את אבו מאזן מקבל החלטה כזאת. אנחנו יכולים לראות כמובן סיבוב אלימות ובעיני זה משהו שצריך להוציא ממערך השיקולים, כי אי אפשר לנהל החלטות אסטרטגיות על בסיס של איומים בסיבוב אלימות של שבוע או משהו כזה, והפעלת לחץ אינטנסיבי על כל מי שהם יכולים, בראש ובראשונה הירדנים והאירופים להיות יותר אגרסיביים עם ישראל".

מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

למרות כל הדיבורים על סיפוח לא ראינו את מדינות ערב המשמעותיות עומדות על הרגליים האחוריות, בתחושה שלי יש פחות עניין בגורלם של הפלסטינים.
"לחלוטין, אני מסכימה ב-100% אני ציינתי את הירדנים שהם בעלי נגיעה לדבר, לא ציינתי את המצרים והסעודים ולא בכדי. הם כמעט ולא מתייחסים לדבר הזה, מדחיקים אותו. הסעודים בכלל נמצאים בתוך קמפיין שבו הם הולכים על הראש של הפלסטינים, קמפיין תודעתי".

למה היחסים של הסעודים והפלסטינים עלו על שרטון?
"הסעודים חווים חצי מהאירוע הפלסטיני שזה החמאס, כשלוחה של האחים המוסלמים, הם שבויים בסכסוך עמוק מאוד עם תנועת האחים המוסלמים, קטאר, טורקיה, חמאס וכו'. הם לא רוצים והם אומרים את זה לשים את האינטרסים המיידים שלהם כבני ערובה לסוגיה הפלסטינית, זאת אומרת הדברים שהם יכולים לעשות מול ישראל, שיתופי פעולה כאלו ואחרים, דברים שהם יכולים לעשות מול ממשל טראמפ, חופש הפעולה הדיפלומטי שלהם הם לא יתנו כפיקדון ביד של סינוואר, הם גמרו עם העניין הזה".

"מוחמד בן צלמן, יש פה משהו כפי שהוא חושב שצריך להוציא את האנשים לשוק העבודה לצורך העניין, הוא אדם של שבירת קונבנציות ושבירת מסורות, זה ה-DNA שלו וחלק מהדבר הזה זה לנער את הקלישאות היבשות של הממלכה הסעודית והשיח הערבי בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני. הוא בפירוש כבר לא רואה את ישראל כאויב, רחוק ממש מזה. בתוך הדבר הזה, עוד משהו קטן קרה - קורונה. גם אם לירדנים יש איזו תוכנית מגירה לשנמך את הסכם השלום עם ישראל, הם יחשבו האם הם רוצים לשים בסיכון את הסיוע הכלכלי האמריקני וכו'. אבל לא דיברנו על הדבר הכי חשוב בהקשר של סיפוח כן או לא - וזה ביידן". 

ביידן נחלש, חוטף בתוך הדמוקרטים.
"לביידן יש הובלה יציבה, פוסט קורונה על טראמפ. אנחנו לא יודעים מה יקרה בנובמבר וזה בעיני השיקול הכי מרכזי. בהנחה וביידן נכנס לבית הלבן בינואר וישראל מספחת נגיד ביולי ומאז אנחנו נכנסים ללופ של שיח על סיפוח וכל העניינים האלה, זה אומר שהיחסים עם הממשל החדש מתחילים ברגל שמאל. זה דבר קשה ביותר בעיקר בכל שאר הדברים שעומדים על הכף, בראש ובראשונה עם אירן. לכן, זה בעיני יותר אפילו יותר מהירדנים וממה יעשו הפלסטינים ומאנשים שיש להם שיקולים אידאולוגיים בעניין הזה, זה אחד הדברים שכן צריך לשקול ולהסתכל עליהם באופן מערכתי. להתחיל קדנציה דמוקרטית בבית הלבן פוסט טראמפ ברגל שמאל, באופן כל כך בוטה, זה לא הדבר הכי הכי אינטליגנטי שאפשר לעשות".

פינוי סיני על ידי בן גוריון.
"בהקשר הזה צריך לפעמים לדעת לאיזה טלפונים להגיד כן ולאלו לא".

לאובמה אמרו לא.
"ובסופו של דבר בטח ברגע הקריטי הזה מול האירנים האם ההסכם יתמוטט, האם ההסכם חוזר, זה הדבר היחיד החשוב וכל השאר זה אירועי משנה, בעיני, וככה צריך לראות את זה".