ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והמשיך למתוח ביקורת על הממשלה שתושבע ביום חמישי, ועל הוויתור, לדבריו, של כחול לבן על עקרונותיה.

מה מטריד אותך בימים אלו?
"לא עצבים, יש דאגה. קודם כל, אני עסוק בהשלמת עבודתה של ועדת הקורונה בראשותי שככל הנראה תסיים, בוודאי את ימיה האפקטיביים, עם הקמת הממשלה. אגב, זה מאוד אופייני לדרך בה מוקמת הממשלה הזאת, שלמרות שוועדת הקורונה היא ועדה זמנית שמאוד נדרשה כשהקמנו אותה, עכשיו כשיקומו ועדות קבועות בכנסת לא תהיה לה סמכות אחת שלא נוגעת בוועדות הקבועות, ועדיין משאירים אותה כדי שיהיה מישהו שיהיה לו תואר של יו"ר ועדת הקורונה. זה מאוד אופייני לדרך בה מקימים את הממשלה והקואליציה הזאת. אנחנו הולכים להניח סדרה של המלצות להמשך, ואני מתבונן בדאגה במפלצת ה-36 ראשית שהולכת לקום לנו, בעוד את התפקיד, אולי אחד החשובים ביותר, בבריאות אף אחד לא רוצה אותו, אבל תפקידים אחרים מחלקים כמו סלמי כדי שלכולם יהיו תפקידים".

אבל לפחות בעוד יומיים יכנס אדם שאינו אמיר אוחנה למשרד המשפטים ויכול להיות שאפילו נתניהו יתייצב למשפטו, כי אם היה הולך לבחירות היה משיג הרבה יותר מנדטים ואולי נמנע לחלוטין.
"אדם כמו אמיר אוחנה יכנס למשרד לביטחון פנים מפני שלבנימין נתניהו יש אינטרס מובהק, יותר גדול עכשיו למשרד הבט"פ מאשר למשרד המשפטים. אנחנו מדברים על המשפט שהולך להתקיים ואני לא חושב שיש כוח שיעצור את המשפט הזה, אבל יש גם חקירות נגד ראש הממשלה ובהן צריך לטפל, אז שמים את אוחנה שם. למשרד המשפטים יכנס אבי ניסנקורן שכוונותיו טובות אבל כמו שאמרתי לו על בימת הכנסת, תהיה סיטואציה שלראש הממשלה יש כתב אישום אבל הוא חופשי ולעומת זאת לשר המשפטים יש אזיקים על הידיים".

ניסיתי להיות אופטימי, מה לגבי מינוי המפכ"ל עם זכות וטו לגנץ? זה לא מעיד על 'יד על ההגה'?
"איזה יד על ההגה. זה לא מצחיק בכלל, אנחנו בסיטואציה שבה הליכוד לוקח קודם כל לוקח, וזה בסדר כי הם המפלגה הגדולה, את כל תפקידי המפתח, גם אלה שנוגעים להתמודדות עם הקורונה. הבעיה היא מה הוא עושה איתן, הוא מחלק אותן בכול מיני שיטות, עם רוטציות בין שרים וכל מיני פטנטים, כי אצל נתניהו תפקיד של שר זה רק כיבוד. הרי הממשלה מכונסת ב-12 בלילה כדי לדון בהנחיות שהוא כבר הוציא לטלוויזיה בתשע בערב. מצד שני, כחול לבן הם להקת המעודדות בסיפור הזה, אין פה באמת איזון, אין פה את האיזונים".

ינון – נשכחתם באפלה, שכחו אתכם בבית, יש סוף סוף אחרי שנה וחצי ממשלה, צריך לשמן כמה ריפודים כדי להחזיק את הדבר שלא יתפרד, חיבור בין ימין ושמאל, מאחד את הקרעים בחברה הישראלית; בן – זה סטנדאפ, אנחנו חייבים לצאת להופיע ביחד; ינון – אופוזיציה שנשענת על הקול של היבא יזבק, באופוזיציה אתם לא מצליחים לאחד את השורות אז על מה אתה מדבר?
"כבר עסקנו בזה מספיק, הייתה אלטרנטיבה עד שבני גנץ קרס, מצוינת בעיני ואפילו מצוינת לאיזונים ובלמים שהמערכות הישראליות כל כך נדרשו להן, של כנסת לעומתית. זה מה שאני רציתי, רציתי שנשמר את הרוב בכנסת וניתן לנתניהו עת החירום, הקורונה, לנו אין יכולת להקים ממשלה ואם היה משביע נתניהו ב-58-9 קולות, הכנסת הייתה מקבלת כוח גם לעצור את התהליכים של החקיקה. לא היינו נדרשים לחוקים משונים ונוגדי המשטר הישראלי כמו שהעבירו, אני לא רוצה לחזור לכל הסיפור הזה. בני גנץ קרס, לקח קולות של מיליון ומאתיים אלף איש שהצביעו לו בגלל סיבה אחת".

ועדיין גם היום עובר אתכם בסקרים.
"בסקרים האלה זה גם כבר השתנה, ראית את הסקר האחרון על מה חושבים מצביעי כחול לבן עכשיו על הכניסה לממשלה? הדבר הזה מאוד זמני ונובע מאנחת רווחה של הציבור שקמה ממשלה, אבל כשהציבור מסתכל על הממשלה, היצור הבלתי אפשרי הזה של 36 שרים".

ינון – לא הכול שלילי; בן – אנחנו לא היחידים שיש להם שגריר אחד על שני תפקידי שגרירות.
"הרי גם לוקחים את התפקיד בוושינגטון שזה איש מפתח כמו שאתם יודעים, זה כמעט חבר קבינט, ומחלקים גם אותו לשלושה, הרי מה יהיה? דרמר בהתחלה, ארדן יחליף את דרמר ואחר כך גנץ, אם תתקיים הרוטציה והיא לא תתקיים אבל נניח שהיא תתקיים, גנץ יוכל להחליף את זה במישהו אחר. כמו שאת תפקיד שר הביטחון מחלקים לשניים, רק את תפקיד שר הבריאות אף אחד לא רוצה"

אז אתה הולך למדבר אופוזיציוני?
"אני לא הולך לשום מדבר. מאוד רציתי להיות שר בממשלה ושניכם יודעים שאם היינו נכנסים לממשלה הייתי במינימום שר המשפטים במדינת ישראל. תאמין לי, אני מאוד רוצה את התפקידים האלה".

מדבר פוליטי לזכותו, מישהו צריך לעשות אופוזיציה. מה דעתך על העסקה שהתפרסמה היום שאדלשטיין אולי יישאר יו"ר.
"שיבקש סליחה, אתה מבין? לזה הגענו. ינון, דיברת על ממשלה שתאחד ימין ושמאל, במסגרת הממשלה הזאת בני גנץ ואשכנזי נתנו בידו של בנימין נתניהו לחלוטין את המפתח לבצע החל מהראשון ביולי סיפוח של ההתנחלויות ביהודה ושומרון. אתה בסדר גמור, זו השקפת עולמך, יש אנשים שחושבים כך, ויכוח אידיאולוגי, או מעשי אבל אני יודע מה השניים האלה חושבים".

אמרת שאין להם דעה מגובשת.
"הם חתומים בין השאר על מסמך שכל ההיגיון שלו הפוך, כן אני רציתי להיות חלק מהממשלה. אני חושב שיש לי הרבה מה לתרום, זה לא סוד, אמרתי את זה, רציתי להיות שר האוצר למרות ששר האוצר בזמנים האלה זה אולי אחד התפקידים הכי פחות פופולריים. אבל בתנאים שבהם הכניסה לממשלה משמעה הממשלה הזאת שאנחנו רואים, המדיניות שאנחנו רואים, גם אם בעניינים הביטחוניים ובעניינים אחרים, וויתור על כל ערך ועיקרון, אז כן - עדיף ללכת למדבר האופוזיציוני. זה לא משמח, אבל זה עדיף".

אני מביע עמדה של רוב הציבור שרוצה אחדות, להתקדם, ממשלה שמבינה שבסופו של דבר ההבדלים לא תמיד כאלה גדולים.
"אני לא הייתי, בוודאי גם לא אחרי הבחירות השניות, בעמדה שאמרה בשום אופן לא יושבים עם נתניהו, אבל בין זה ובין הוויתור הטוטלי על כל דבר, מגודל הממשלה, מדיניותה ותפקידי מפתח ומדברים על עת החירום של הקורונה, כחול לבן לא לקחה תפקיד אחד שנוגע להתמודדות עם הקורונה".

הקורונה נגמרה כי כבר יש ממשלה. למי שלא הבין אני צוחק, אל תתקהלו.
"זה לא שהתנדבתי למלא איזה תפקיד שצריך למלא במחזה הדמוקרטי, פוליטיקאי שנכנס למערכת הפוליטית ושהאיפה שלו היא לא להיות בכוח ההשפעה שזה בראש ובראשונה בממשלה, בעיני חבל שהוא הגיע. אני לא בא ממקום צדקני, אני אומר שהיינו על סף לממש את הדבר הזה אולי בתנאים אחרים לגמרי".

האופוזיציה לא מאוחדת, איך תאחדו?
"כבר הייתי חבר ועדת אופוזיציה בתנאים כאלה גם בכנסת ה-20, אפשר לעבוד יחד ולשתף פעולה. צריך לזכור שאופוזיציה זה לא קואליציה. בקואליציה אתה נדרש כל יום, זו מציאות יום יומית, לוותר ולהצביע אפילו בניגוד להשקפותיו כי הוא חלק ממערך קואליציוני. באופוזיציה, אנחנו בדברים האלה נמצא את הדרכים לשתף פעולה. בסוף, זו אופוזיציה של אנשים מנוסים שיודעים לעבוד ויודעים לעבוד ביחד".