מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו נפגש בשעה זו עם יו"ר כחול לבן בני גנץ בשגרירות ארצות הברית בירושלים. מוקדם יותר הבוקר (רביעי) נפגש פומפאו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו בירושלים. השניים דנו במשך כשלוש שעות בנושא המאבק במגפת הקורונה והאיום האיראני ושוחחו על ממשלת האחדות שתושבע מחר.

נתניהו אמר בפתח הפגישה כי "אנחנו מעריכים מאוד את העובדה שזו נסיעתך הראשונה מזה זמן מה, והגעת עד לישראל לשש שעות. זאת עדות לחוזקה של הברית בינינו, למחויבותו של הנשיא טראמפ למדינת ישראל ולמחויבות שלך לישראל וליחסים בינינו. אני מודה לך על כך".

"יש לנו נושאים רבים לשוחח עליהם", המשיך ראש הממשלה. "הנושא הראשון הוא המגפה. מגפת הקורונה היא אתגר עבור העולם כולו. עבור שתי מדינותינו ועבור כולם. אנחנו נדון בהידוק שיתוף הפעולה בינינו ובשותפות שלנו במלחמה נגד נגיף הקורונה. הנושא השני הוא נגע אחר שמהווה אתגר לאזורנו, והוא התוקפנות והטרור הבלתי פוסקים. אני שוב מביע את הערכתי לעמדה הנחושה שהנשיא, אתה והממשל כולו נקטתם: ראשית, כשפרשתם מההסכם המסוכן עם איראן. שנית, כשפגעתם ישירות במוחות שמאחורי הטרור האיראני, ושלישית, כשהתמדתם בסנקציות נגד איראן, שלא חדלה לרגע מתכניותיה ופעולותיה התוקפניות נגד אמריקאים, ישראלים והאזור כולו. אני מבקש להביע את הערכתי על כך ולדון בדרכים להמשיך, במסגרת השותפות בינינו, להתמודד מול התוקפנות של איראן ולבלום אותה במזרח התיכון, בסוריה ובכל מקום", אמר נתניהו.

"הנושא השלישי הוא שאנו עתידים להקים מחר ממשלת אחדות לאומית", המשיך רה"מ והוסיף: "אני חושב שזוהי הזדמנות לקדם שלום וביטחון על בסיס ההבנות שאליהן הגענו עם הנשיא טראמפ בביקורי האחרון בוושינגטון בחודש ינואר. כל אלה מהווים אתגרים גדולים והזדמנויות אדירות, אנו נוכל להתמודד איתם ולמצות אותם בזכות הקשר העוצמתי שמייחד את הברית בין ישראל לארה"ב, ודאי עבורנו אבל גם עבור מדינות רבות שרואות אותנו. ישנו קשר בלתי מעורער של ערכים ואינטרסים ששומר על הברית הזאת ומאפשר לה להמשיך לצמוח. הברית בינינו מעולם לא הייתה חזקה יותר".

לסיום אמר, כי "מחר נציין 72 שנים ליום שבו הכיר הנשיא טרומן במדינת ישראל הצעירה, וכן נציין שנתיים להחלטה היסטורית נוספת - ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת מדינת ישראל. זה ממחיש את השותפות האדירה בינינו, הידידות בינינו והאהדה ההדדית שבין העם הישראלי והעם האמריקאי. ביקורך בישראל בעת הזאת הוא ביטוי רב עוצמה לכך, וברוח הזאת, אני מקבל אותך בברכה בירושלים".

מייק פומפאו, בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
מייק פומפאו, בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

פומפאו אמר בפתח דבריו כי "אני רוצה להביע את תנחומיי את מותו של החייל שנהרג ביו"ש. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. יש לנו הזדמנות לדבר עם נושאים רבים, יצא לי היום לראות את החומות של העיר העתיקה וזה הזכיר לי את ההיסטוריה של המקום הזה. נדבר על המאבק בנגיף, אתם שותף נהדר, אתם חולקים מידע, לא כמו מדינות אחרות". 

"שנית, נדבר על החזון לשלום. מאז שהגעת לוושינגטון אנחנו רוצים להתקדם בנושא הזה. דיברת על איראן, טראמפ עושה את אותו הדבר. המדיניות שלנו נשאה פירות ונמשיך לנקוט בה. אני מצפה מאוד לדבר גם עם גנץ".

פגישה עם גנץ בשגרירות בירושלים

פומפאו נפגש גם עם גנץ בשגרירות האמריקאית בירושלים. גנץ שוחח עם פומפאו אודות ההתפתחויות האזוריות, בדגש על הצעדים האחרונים שנוקטת איראן בנוגע לפרויקט הגרעין וניסיונות ההתבססות שלה בסוריה ובלבנון.

עוד דנו השניים בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ ובאפשרויות העומדות למימושה וכן בנושא המאבק הבינלאומי המשותף בנגיף הקורונה והמאמץ הנדרש להגיע לחיסון בפרק הזמן הקצר האפשרי בכדי להציל חיי אדם. 

גנץ הודה לפומפאו על עמידתה של ארצות הברית לצד ישראל במאבק מול הטרור העולמי ועל תמיכת הממשל הבלתי מסויגת במאמצים להגעה לשלום ולהסדרה אזורית. השניים סיכמו לפעול בשיתוף פעולה ובתאום למען הערכים המשותפים לשתי המדינות ובשם הידידות העמוקה וארוכת השנים שהן חולקות.

לאור הנחיות משרדי הבריאות בארה"ב ובישראל, ולאחר התייעצויות, הוחלט כי פומפאו, כמו גם אנשי הצוות המתלווים אליו בביקור, לא יהיו מחויבים להיכנס לבידוד עם הנחיתה בארץ. סגן ראש מחלקת הבריאות במחלקת המדינה, ד"ר וויליאם וולטרס, אמר קודם לכן כי "כל מי שיעלה על הטיסה עם פומפאו יעבור בדיקות קורונה לפני ההמראה, ייבדק על ידי רופאים לפני הטיסה וכולם יקפידו על חבישת מסכות".

בתוך כך, שגרירות ארה"ב בישראל עדכנה הבוקר כי שגריר ארה"ב, דיוויד פרידמן, חווה תסמינים נשימתיים בדרכי הנשימה. הוא עבר בדיקת קורונה, בה אובחן כשלילי לנגיף. עם זאת, צוות מחלקת המדינה המליץ לו לא להיות בקרבת מזכיר המדינה האמריקאי במהלך ביקורו בארץ. 

פומפאו בנתב''ג (צילום: Ziv Sokolov/U.S. Embassy Jerusalem)
פומפאו בנתב''ג (צילום: Ziv Sokolov/U.S. Embassy Jerusalem)