שר הביטחון ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחחו היום (רביעי) לאחר שלשכת נתניהו לא נאותה לקבוע את הפגישה בין השניים. בשיחה אמר ראש הממשלה כי הצעת הליכוד לא השתנתה ולא תשתנה. ההצעה היא תיק ירושלים, סגן שר עם אחריות לשירות הלאומי והתיישבות, חצי יו"ר ועדת קליטה ושר נוסף. לא הושגו הסכמות.

בנט כתב כעת בחשבון הטוויטר שלו: "ההחלטה בידי נתניהו. כפי שאמרתי מתחילת הדרך. אנחנו מעוניינים להיכנס לממשלה, רק אם תהיה לנו השפעה. השפעה נגזרת לחלוטין מתחומי אחריות. אם ראש הממשלה רוצה אותנו בעמדות השפעה, נשמח להיכנס. אם ראש הממשלה רוצה אותנו שוליים, חלשים ונטולי השפעה, נעדיף לצאת לאופוזיציה". בימינה מסרו כי המילים תיק כלכלי בכיר לא נאמרו בשיחה, וגם תיק החינוך לא הוזכר. לדבריהם, נתניהו אמר ״תיק נוסף״ מבלי לפרט איזה. המשמעות לטענתם היא הקטנת ההצעה המקורית.

הליכוד פרסם את ההודעה הבאה: "ראש הממשלה נתניהו עשה כעת ניסיון אחרון להכניס את ימינה לממשלה, לפני הנחת ההסכמים הקואליציוניים הלילה. ראש הממשלה הציע לבנט הצעה משופרת - חינוך או תיק כלכלי בכיר לבחירתו, בנוסף לתיק ירושלים והחטיבה להתיישבות, השירות הלאומי והמורשת. לצערנו בנט דחה את ההצעה בשל המאבק הפנימי בתוך ימינה על חלוקת התיקים ומכיוון שמה שחשוב לו זו כיסאולוגיה ולא אידיאולוגיה".

ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי (ש"ס), יעקב ליצמן (אגודת ישראל) ומשה גפני (דגל התורה), שלחו מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקראו לו לשמור על גוש הימין ולצרף את "ימינה" לממשלה החדשה.

מוקדם יותר היום נודע כי יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני נמצא בקשר עם ראשי מפלגות 'הליכוד' ו'ימינה' ופועל על מנת שחברי סיעתה ייכנסו לממשלת האחדות, כך נמסר למעריב. לדבריו, "אסור שיקרה מצב בו חברי סיעת ימינה לא יהיו חלק מהקואליציה".

כאמור, אמש פוצצו שיחות המגעים בין הצדדים, בשל פערים גדולים שנפערו בין דרישות סיעת ימינה וכמות התפקידים שיכלו להציע ב"ליכוד" בממשלת ישראל ה-35.

בתוך כך, חבר הכנסת מסיעת ימינה מתן כהנא התראיין הבוקר אצל בן כספית וינון מגל ב-103FM וסיפר על החלטת מפלגתו להישאר באופוזיציה, ואף התייחס לתקרית הקשה בה נהרג לוחם צה"ל עמית בן יגאל ז"ל.

היום עד איזה שעה הדד ליין? (מגל); הוא בכלל יחבור להיבא יזבק ואתה מדבר על דד ליין (כספית).
"אנחנו לא נשתף פעולה עם תומכי הטרור האלה, אין שום סיכוי בעולם. אנחנו נהיה אופוזיציה עניינית, ממלכתית, איפה שהממשלה תעשה צעדים בכיוון הנכון אנחנו נתמוך בהם מאוד, ואיפה שלא אנחנו נציג אלטרנטיבה ימנית, ממלכתית, אמיתית".

עד איזה שעה?
"לא מכיר דד ליינים בעולם הפוליטי".

האמירה של נתניהו על הציונות הדתית החצופה שרוצים תיקים, מה דעתך?
"זה פשוט לא יאמן, גם היום בבוקר מיקי זוהר, התפרסם ראיון איתו והוא אמר – 'אנחנו יודעים לטפל ולדאוג לציונות הדתית'. אז באמת תודה רבה לליכוד שרוצים לטפל ולדאוג לנו, אנחנו מסתדרים מצוין, הימין הממלכתי והציונות הדתית מסתדרים מצוין, יודעים לדאוג לעצמנו מצוין ורוצים לדאוג לכל עם ישראל. זה מה שקשה לנתניהו, פשוט הוא לא כל כך מעוניין שמפלגות אחרות יתעסקו בדברים גדולים אבל אנחנו באנו כדי לשים את הידיים על ההגה, וגם אם זה לא נעים לבנימין נתניהו - שם אנחנו מתכוונים להיות. אם לא איתו אז בהמשך, הכול בסדר".

אתם אישה מוכה וסליחה על הדימוי, אין הרתעה.
"אנחנו לא אישה מוכה, אנחנו ימין אידיאולוגי, אנחנו הולכים עם הערכים שלנו ועם הדרך שלנו וחשבנו שבנימין נתניהו הוא האיש הנכון להוביל את הדרך הזאת. אנחנו יודעים שעכשיו צריכים ממשלת אחדות וחשבנו שגם ממשלת אחדות צריכה להיות ממשלה עם קצת יותר ניחוחות ימניים, בוא נקרא לזה, אבל בנימין נתניהו כנראה נמאס לו לרדוף אחרי הימניות של נפתלי בנט ואיילת שקד, אז הוא מעדיף עכשיו בשנה וחצי האחרונות שנשארו לו להיות ראש ממשלה בישראל, הוא מעדיף קצת שקט בתוך הממשלה. בסדר, אנחנו נהיה שם".

קיבלתם 6 מנדטים.
"ומה ביקשנו?"

נתן לכם 2 תיקים, ראשות ועדה, כמו שאר המפלגות.
"טוב שהוא לא הציע לנו את ועדת הנוי של הכנסת. הוא הציע לנו את ועדת תלונות הציבור או משהו מהסגנון הזה, זו הדרך של נתניהו להגיד לנו – 'לא בא לי עליכם, השתמשתי בכם ועכשיו נגמר'".

מתן כהנא (צילום: פלאש 90)
מתן כהנא (צילום: פלאש 90)

הוא עושה את זה כל פעם, איך אתם לא מבינים? גנץ עדיף?
"בשום פנים ואופן לא היינו יכולים ללכת עם בני גנץ שהוא עמד להקים ממשלת שמאל בתמיכה של תומכי טרור, אין שום סיכוי שהיינו עושים את זה בעולם.  אנחנו לא מופתעים משום דבר שקורה עם נתניהו, גם הבקשות שלנו לא היו בקשות יוצאות דופן, ונתניהו טורח לנסות למעוך אותנו, לא שאנחנו מרגישים מעוכים, אבל הוא מנסה".

אתה רוצה לדבר על משהו אחר?
"אני אומר באמת, תראו עם הסיפור של שר הבריאות. אף אחד לא רצה את זה, זה היה תפוח אדמה לוהט, יולי אדלשטיין לא עשה קולות בכיוון, נפתלי בנט שר מאוד יעיל שהפגין את היעילות שלו אמר – 'אני רוצה לקחת את האלונקה הזאת על הכתפיים'. בא נתניהו ועשה כל מאמץ כדי לא לתת לנו את הדבר הזה".

מה אתה חושב על ההתרעה בעקבות מותו של החייל, צה"ל פועל נכון בשטחים?
"אני חושב שצריכים לנקוט ביד מאוד קשה, אני חושב שהיום הערבים שם לא מספיק מורתעים. אנחנו רואים את זה בכל מיני סרטונים שיוצאים מפעילות של צה"ל בסביבה, שג'יפים ורכבים שלנו יוצאים משם בוערים מכל מיני בקבוקי תבערה. בקבוק תבערה זה כמו טיל ואבן זה כמו כדור של רובה ומי שמחזיק אבן ביד או בקבוק תבערה ביד הוא בן מוות וצריך לירות בו על מנת להרוג . אז הם יבינו שאיתנו לא משחקים".