מחליפים כיסאות: טקס חילופי השרים במשרדים השונים התקיימו לאורך היום (שני) החל משעות הבוקר ועד לשעות הערב, כאשר בשל מגבלות התו הסגול, האירועים התקיימו במתכונת מצומצמת.

שר הביטחון היוצא, נפתלי בנט, נפרד מתיק הביטחון, לאחר פחות מחצי שנה בתפקיד, והעביר את השרביט למחליפו הצפוי, ראש הממשלה החלופי, ח"כ בני גנץ, שהבטיח: "נגן על אזרחי ישראל מאיומים רחוקים ומאיומים קרובים, נאתר אותם, נגדע אותם ונשמיד אותם". 

עוד אמר גנץ בנאומו: "כמי שפועל גם במימד המדיני, אני מחויב לעשות את כל שניתן לקידומם של הסדרים מדיניים ולחתור לשלום – השלום היה ונשאר, משאת נפש ציונית חשובה. נקדם את תוכנית השלום של הממשל האמריקאי והנשיא טראמפ. צעדים מדיניים אחראים וחשובים, מצריכים מערכת ביטחון חזקה, שיודעת להעריך ולהיערך למציאות האסטרטגית שעומדת בפני מדינת ישראל, שיש לה אוזן קשובה אצל מקבלי ההחלטות ומחוברת אליהם. כזו יש לנו, וכזו תמשיך להיות".

בני גנץ מקבל את תפקיד שר הביטחון (צילום: דוברות משרד הביטחון)
בני גנץ מקבל את תפקיד שר הביטחון (צילום: דוברות משרד הביטחון)

"אלו ימים של התערערות האמון במוסדות השלטון", סיכם גנץ את דבריו. "אחת הסיבות להקמת הממשלה הנוכחית מבחינתי, היא התחושה הקשה של ניסיון להצית ואלי חלילה להתקרב למלחמת אחים ולנצח בה. ניצחתי בקרבות, פעלתי במלחמות, את המלחמה הזו אני לא רוצה לנצח, את המלחמה הזו אני מחוייב למנוע".

"בני, תמשיך מפה"

"בני, אני מעביר לך את השרביט כאשר מדינת ישראל במצב ביטחוני טוב ויציב, אולי השקט מזה שנים, ואיראן בתהליך נסיגה מסוריה",  אמר בנט בנאומו לגנץ. "אך אם נרפה, ולו לרגע, מתנופת הלחץ וההתקפה שלנו, הכל עלול להתהפך באחת. מתחילת השנה, ובזכות המאמצים המתמשכים של כוחות צה"ל ומערכת הביטחון, לא נהרגו אזרחים ישראלים מפעולת טרור. לצערנו, איבדנו בשבוע שעבר את לוחם גולני עמית בן יגאל ז"ל בפעולה בפעולה בכפר יעבד. בחודשים האחרונים נורתה רקטה אחת בודדה מעזה, ולא שוגר אף בלון נפץ או בלון תבערה".

"הפעולות הביאו תוצאות - איראן צמצמה באופן משמעותי את היקף כוחותיה בסוריה, ואף מפנה מספר בסיסים", הוסיף בנט. "איראן אמנם החלה תהליך של נסיגה מסוריה, אבל צריך להשלים את המלאכה. זה בהישג יד. אני משוכנע, בני, שבידך להשלים את המשימה. התמנון האיראני שולח את זרועותיו ללפות אותנו מכל עבר. מטרתו לייצר טבעת אש מסביב לישראל, כדי לאמלל ולייאש את אזרחי ישראל".

נפתלי בנט (צילום: הלל מאיר/TPS)
נפתלי בנט (צילום: הלל מאיר/TPS)

"במקביל לפעולה מול אויבינו בצפון ובדרום, עברנו יחד גם את תקופת הקורונה. צה"ל ומערכת הביטחון הם שהובילו את המערכה לניצחון על הקורונה", התייחס השר היוצא למשבר. "התשובה היא פשוטה - ידענו שאם אנחנו לא נדאג להזין 200,000 קשישים, אף אחד לא יעשה זאת. 
אם אנחנו לא נקים מלוניות בידוד, אם אנחנו לא נדאג לתושבי בני ברק ודיר אל אסד, ולא נקלוט חוזרים מחו"ל, ולא נפתח מכונות הנשמה, ולא נסתער על הבדיקות, ולא נשלח מטוסים לקצה העולם להביא מטושים, אף אחד אחר לא יעשה זאת. עלינו להיערך לגל אפשרי שני בחורף הקרוב, אולי קשה יותר, כאשר הפעם המטרה היא להתגבר על הקורונה מבלי לסגור את כלכלת ישראל. מבלי לפגוע בלחמם של מיליון אזרחי ישראל. כדי לעמוד בכך, יש להקים מיד מערך פנדמיה לאומי שיהיה מוכן לקטיעת שרשראות ההדבקה באמצעות בדיקות, חקירות, והעברה לבידוד. נותרו לנו כ-130 ימים להתכונן לזה", הוסיף בנט.

"ישנה משימה אחרת שלצערי לא השלמנו: עוד לא השבנו את חללי צוק איתן, אורון שאול והדר גולדין ז"ל", חתם בנט את דבריו. "בני, שנינו שלחנו אותם למערכה, אני בקבינט ואתה כרמטכ"ל, ובאחריותנו להשיב אותם לקבר ישראל. חבריי, נתתי את כל שיכולתי לתת כשר הביטחון של מדינת ישראל, כדי לשמור על אזרחי מדינת ישראל. זו הייתה זכות גדולה. סיימתי לעת עתה. בני, תמשיך מפה".

"ליצמן, חטפת מתקפות רבות"

שר הבריאות הנכנס, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר בטקס החלפת תפקיד שר הבריאות: "לרוב האנשים כאן זה ברור כבר שנים, אבל בחודשים האחרונים אני חושב שאין חולק על כך שמערכת הבריאות צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של מדינת ישראל. הביטחון הבריאותי נמצא בקו אחד עם הביטחון הלאומי שלנו. ישראל מובילה בהתמודדות עם הטרור, עם הסייבר ועוד; ישראל גם תוביל בהתמודדות עם נגיף הקורונה. יש את כל הנתונים שנוכל להוביל ברפואה".
 
"המוח הישראלי עובד שעות נוספות, ובכוונתי להשקיע את כל המשאבים להיערך נכון לגל קורונה שני אם יבוא", הוסיף אדלשטיין. "אם נעשה את הדבר הנכון – גם אם לא יהיה גל שני, ההשקעה לא תרד לטמיון אלא תביא לשיפור מערכת הבריאות. בהקשר הזה אני רוצה לומר לכם כבר כאן עוד טרם תחילת הדיונים על התקציב החדש – אלחם על כך שמערכת הבריאות תתייצב במקום הראשון בחלוקת העוגה התקציבית".

ליצמן, אדלשטיין (צילום: מרק ישראל סלם,יונתן זינדל, פלאש 90)
ליצמן, אדלשטיין (צילום: מרק ישראל סלם,יונתן זינדל, פלאש 90)

 
שר הבריאות הנכנס הודה גם לסגנו הנכנס, ח"כ יואב קיש, בכירי משרד הבריאות וצוותי הרפואה על "העבודה הקדושה" שעשו במהלך ההתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל. "אחרון חביב, אני רוצה להודות לך אדוני השר ליצמן", התייחס אדלשטיין לשר היוצא. "חטפת מתקפות רבות בתקשורת בתקופה האחרונה. אני אפילו לא נכנס לתוכן שלהן. אבל אני רוצה לומר לך שעם ישראל חכם יותר מכל כותרת. הוא רואה מה שעשית בעשור האחרון ומוקיר לך תודה".

ביקורת מצד מנדלבליט

שר המשפטים הנכנס, ח"כ אבי ניסנקורן נשא דברים עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים: "יש לי אמון מלא ביועמ"ש, בעליון ובפרקליטות - מהיום אני החומה שלכם".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נשא אף הוא דברים בטקס, ואמר: "אתמול, הוקמה במדינת ישראל ממשלה חדשה, לאחר תקופה ארוכה של אי יציבות פוליטית, שבמהלכה היו שלוש מערכות בחירות. אנו בייעוץ המשפטי לממשלה נפעל בשיתוף פעולה מלא עם הממשלה החדשה ועם שריה כדי לאפשר להם להגשים את מדיניותם בגבולות החוק, כפי שנעשה תמיד. אני מבקש להודות לשר המשפטים היוצא, חבר הכנסת אמיר אוחנה".

"אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו", הוסיף מנדלבליט, בהתייחסו למערכת היחסים העכורה בינו לבין אוחנה, והמשיך: "אך לצד המחלוקות הייתה גם עשייה משותפת חשובה וטובה, ואציין באופן מיוחד את העבודה המשותפת בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה. במהלך תקופה מאתגרת ואינטנסיבית זאת פעלנו בשיח מתמיד, בין היתר לקידום תקנות שעת החירום הנדרשות על מנת לאפשר לממשלה להתמודד עם האיום הבריאותי החמור שנשקף לאזרחי המדינה. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך החשוב כשר לביטחון פנים ומשוכנע שעוד נזכה לעבוד ביחד בנושאים מרכזיים וחיוניים".

אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

"זוהי כמובן גם הזדמנות לברך את השר הנכנס, חבר הכנסת אבי ניסנקורן, לרגל כניסתך לתפקיד", המשיך. "אתה תגלה במהרה שמשרד המשפטים מורכב מעובדי מדינה מצוינים, מסורים, אחראים, ששמים לנגד עיניהם מעל לכל את טובת המדינה ואת האינטרס הציבורי. ישנם אתגרים רבים הניצבים לפתחך, ואנחנו פה כדי לסייע לך לעמוד בהם. אכן, למשרד המשפטים משימות רבות, כשמטרת העל של כולן היא להבטיח את שלטון החוק במדינת ישראל".

"בהקשר הזה, אבקש להזכיר את דבריו של אחד מגדולי המשפטנים שכיהנו גם בבניין הזה – נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר זכרונו לברכה, שקבע באחד מפסיקותיו כי: 'ביטויו העיקרי של שלטון החוק הוא בכך שהוא אינו שלטונם של אנשים – לפי החלטותיהם, שיקוליהם ומאווייהם הבלתי מוגבלים – אלא בכך שהוא נשען על הוראותיהן של נורמות יציבות, השוות לכול ואשר מחייבות את הכול במידה זהה'. זהו ערך היסוד אותו אנו מציבים כל העת לנגד עינינו, ושלאורו אנחנו פועלים. דרכנו היא אחת – דרך המשפט והצדק. גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כאשר מעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק", סיכם את דבריו.

שר המשפטים היוצא לא איחר לשחרר תגובה לדברים אלו של היועץ המשפטי לממשלה, ואמר כי: "מערכת המשפט מרשה לעצמה ליטול לידה את מושכות ניהול המדינה - מלאכה שלא נבחרה אליה".

"ירדן היא בת ברית חשובה"

שר החוץ החדש, גבי אשכנזי, נכנס לתפקידו והחליף את השר היוצא, ישראל כ"ץ. אשכנזי הצהיר במהלך הטקס כי "נקדם את תכנית השלום של טראמפ בתיאום עם ארה"ב, לצד דיאלוג עם שכנינו".

"אני רואה בתכנית השלום של טראמפ אבן דרך, והזדמנות היסטורית לעצב את עתידה וגבולותיה של מדינת ישראל לעשרות השנים הבאות. נקדם את התכנית באחריות ובתיאום עם ארה"ב לצד דיאלוג עם שכנינו ושמירה על הסכמי השלום", אמר אשכנזי במהלך הטקס.

"ארצות הברית היא בת הברית הקרובה ביותר והחברה החשובה ביותר של מדינת ישראל. אני מודה לממשל האמריקני על עמידתו האיתנה לצד ישראל בבלימת פרויקט הגרעין האיראני, והתבססותה של איראן בגבולותינו. המערכה המדינית לעצירת האיום האיראני הייתה ועודנה המשימה העיקרית שלנו. עלינו להמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו במישור הדיפלומטי כמובן לצד הפעילות במישור הביטחוני", המשיך.

"כמו העוצמה הצבאית, גם השלום עם שכנותינו הוא נכס אסטרטגי ועלינו לשמור עליו. אני רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשרים האסטרטגיים עם מדינות השלום, מצרים וירדן. הן בעלות ברית חשובות ביותר להתמודדות עם האתגרים באיזור. לצד זו אפעל לקידום הקשרים ושיתופי הפעולה מול מדינות נוספות במרחב, למען ביצור מעמדה האסטרטגי של מדינת ישראל", הוסיף אשכנזי. 

אשכנזי וכ''ץ (צילום: משרד החוץ)
אשכנזי וכ''ץ (צילום: משרד החוץ)

קודם לכן, כ"ץ, שכיהן בשנה האחרונה כשר החוץ ולפני כן כשר התחבורה, נכנס לתפקידו כשר האוצר ויחליף את משה כחלון, שפורש מהחיים הפוליטיים. כזכור, כ"ץ מונה לתפקיד באופן סופי ביום שישי האחרון, על אף שבמהלך קמפיין הבחירות הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את המינוי לח"כ ניר ברקת. "עומדים לפנינו אתגרים רבים בעקבות משבר הקורונה ואני סמוך ובטוח כי השר כ״ץ הוא המתאים לתפקיד זה", אמר נתניהו בשישי.

"בשעה זו, בה אנו מתמודדים עם השלכות משבר הקורונה, אני מקבל על עצמי את תיק האוצר ומתחייב להוביל את כלכלת ישראל בצורה מקצועית, אחראית, שקולה ובטוחה", אמר כ"ץ עם מינויו.

השר לירושלים ומורשת, רפי פרץ, אמר בטקס חילופי השרים: "בחודשיים האחרונים, על רקע משבר הקורונה, נוכחנו כולנו לדעת כמה הנושא השנתי שקבעתי, ערבות הדדית,  היה חשוב וקריטי לכולנו". בנוגע להקמת הממשלה אמר, "בכל מערכת בחירות התחדדו השסעים בין חלקי החברה, גדלה השנאה, המחלוקת העמיקה וגרמה לחברה להיות מקוטבת ומשוסעת. הקרעים הפנימיים הם האיום הגדול ביותר על החברה והמדינה בישראל".

שר הרווחה הנכנס, איציק שמולי, אמר בטקס במשרדו: "אני נרגש ואסיר תודה על האמון שניתן בי להיות כאן בעת הזו. אמון ובצדו חובה גדולה, מפני שנושא בתוכו תקווה לימים טובים יותר. האמון הזה יקר לי מאוד, הוא מטיל עליי חובה גדולה שאותה אשא עמי כשר בממשלה ביראה ובתחושת שליחות עמוקה. זוהי משימת חיי. ערב הקמת הממשלה בקשתי היחידה הייתה להיות אתכם כאן, כשישראל ניצבת מול משבר חברתי-כלכלי מהחמורים ביותר בתולדותיה".