מבוכה בקואליציה: בעקבות אי הסכמות הוחלט היום (רביעי) ברגע האחרון להוריד מסדר היום של מליאת הכנסת את הדיון וההצבעה בקריאה טרומית על הצעת "החוק הנורווגי", שתאפשר לשרים או סגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימה. יו"ר הקואליציה חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) אמר ל"מעריב" כי הכנסת משכה את הצעת החוק מסדר יומה משום ש"עדיין לא הוקמה ועדת החוקה", ואילו יו"ר סיעת כחול לבן ויו"ר הוועדה המסדרת ח"כ איתן גינזבורג הבהיר, כי "החוק הנורווגי לא נגנז. אין עדיין הסכמה על וועדות ולכן גם ועדת חוקה שאמורה לדון בחוק לא קמה עדיין".

גורמים בכנסת טוענים כי בליכוד זועמים על הראיון שהעניק אמש יו"ר כחול לבן בני גנץ לתוכנית "עובדה" (קשת 12), ממנו עלתה לטענתם ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועל כך כך ששר המשפטים אבי ניסנקורן החליט שלא למנות מ"מ לפרקליט המדינה.

בתוך כך, מקורבו של נתניהו נתן אשל הסביר מדוע החוק הנרווגי ירד מסדר היום: "אני לא מבין אנשים שבכלל חשבו שהליכוד יסכים לחוק נורווגי רגיל שמקטין את הקואליציה בשלושה מנדטים, שיוצאים מכחול לבן ומחויבים לממשלה בשלושה מיש עתיד אנטי קואליציה".

באופוזיציה מיהרו לחגוג ומסיעת יש עתיד – תל"ם נמסר בתגובה: בין אם היו אלו חילוקי הדעות בקואליציה ובין אם מישהו בממשלה המנותקת הזו ראה את קשיי הציבור, טוב שהחוק הנורווגי עף משולחן הכנסת. בשבוע בו הממשלה מחלקת לעצמה ג'ובים כאילו אין בישראל משבר כלכלי חמור אסור להמשיך בחגיגות הבזבוזים. ישנם מעל מיליון מובטלים, עצמאים ועסקים שקורסים שהיו שמחים לקבל את 100 מיליון השקלים שיעלה החוק הנורווגי לקדנציה הקרובה".

ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
ח''כ איתן גינזבורג (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

אתמול אישרה הועדה המסדרת, בתם דיון סוער, את בקשת הקואליציה להעניק פטור מחובת הנחה, כלומר זירוז הליך החקיקה, כדי שניתן יהיה להעלות את ההצעה להצבעה כבר היום במליאה מבלי שיהיה צורך להמתין כמקובל 45 יום.

מדובר בהצעת חוק פרטית עליה חתומים חברי הכנסת רם שפע, מיקי זוהר, איתן גינזבורג, משה אבוטבול, צבי האוזר, אופיר כץ, שלמה קרעי ויעקב טסלר.

בכחול לבן מבקשים לקדם את החוק במהירות בגלל מצוקת חברי הכנסת שלהם לאחר ש-12 מתוך 15 חברי הכנסת של הסיעה מונו לשרים בממשלה. 

במסגרת החוק הנורווגי יכנסו חמשת המועמדים הבאים ברשימת כחול לבן לכנסת ה-23. הראשון שבהם יוראי להב הרצנו יצטרף ליש עתיד. 4 המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן: מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן.

במקביל לאישור החוק הנורווגי יובא היום להצבעה בקריאה טרומית תיקון שיאפשר למי שיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורווגי להודיע בתוך 24 שעות בכתב ליו"ר הכנסת לאיזה סיעה הוא מבקש להשתייך, אם הסיעה המקורית שברשימתה נבחר התפלגה לאחר הבחירות, כפי שקרה בין כחול לבן ליש עתיד. ההצעה באה במקום "החוק הנורווגי המדלג" עליו נמתחה ביקורת בבג"ץ. 

בליכוד אמורים להתפטר מהממשלה שני שרים. במקומם צפויים להיכנס אריאל קלנר ועו"ד אוסנת מארק, שעל פי ההסכם הקואליציוני תהיה חברה בוועדה למינוי שופטים.

 לש"ס יש בממשלה שני שרים ושלושה סגני שרים. שלושה מהם אמורים להתפטר במסגרת החוק הנורווגי ובמקומם צפויים להיכנס אוריאל בוסו, ברוך גזאיי ויוסי טייב. ביהדות התורה אמורים להיכנס במסגרת החוק הנורווגי מועמד אחד עד שניים.

באופוזיציה תוקפים בחריפות את הקואליציה על הכוונה להעביר את החוק. לקראת הדיון אמר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "מעל 100 מיליון שקל תהיה העלות של החוק הראשון שמעלה היום הממשלה. 100 מיליון לא לקשישים, לא לעצמאים, לא לבעלי צרכים מיוחדים. 100 המיליון הראשונים ילכו לממשלה בעצמה. לג'ובים. אומרים שהצעד הראשון שאתה עושה מצביע על הכיוון שאתה הולך בו. מנותקים. טעיתם בדרך".

יאיר לפיד בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
יאיר לפיד בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

באופוזיציה טוענים עוד כי הקואליציה הפרה הסכם לפיו תאפשר להביא היום לקריאה טרומית הצעת חוק למתן דמי אבטלה לעצמאים. על כך אמר אתמול לפיד: "ממשלת המנותקים נגד העצמאים. ביקשנו לעלות מחר בכנסת את חוק דמי אבטלה לעצמאים. חוק פשוט: עצמאים יהיו זכאים לדמי אבטלה כמו השכירים. כי מגיע להם. כי כל החיים הם שילמו למדינה, והפעם היא צריכה לעזור להם. שמנו את ההצעה על השולחן". 

"הממשלה החליטה שיש להם משהו חשוב יותר מחר. החוק הנורווגי. הצעת חוק שמסדרת להם עוד חברי כנסת, עוד ג'ובים ועוד תקציבים. כאילו לא מספיק 36 שרים ו-16 סגני שרים. חבורה של מנותקים יהירים. לא יודעים, לא אכפת להם ולא מעניין אותם החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים". 

הוא אמר עוד כי "ראש הממשלה הבטיח לפני חודש שיחוקק את החוק בהזדמנות הראשונה. אז הבטיח. גנץ ואשכנזי הבטיחו לעזור, אבל אז התברר שהם אלה שדחפו בכל הכוח לזרוק אותו הצידה בשביל עוד חוק ג'ובים. מנותקים נמאסתם".

על כך אמר אתמול יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג: "הנושא הזה הוא נושא מאוד חשוב שבוודאי שיש קונצנזוס . הוא דורש דיונים מעמיקים ותאום בין הרבה משרדים. יש פה גם סוגיה תקציבית מאוד משמעותית וצריך לראות איך מתכנסים לדבר הזה. זה נכון שהממשלה תביא כהצעה. אנו כח"כים צריכים לדרוש את זה ולעמוד על כך. זה בטח לא יכול להגיע כלאחר יד בהצעת חוק פרטית שאף אחד לא ראה ולא מכיר אותה, הצעה שרק באה להציג את האופוזיציה כרובין הוד ואת הקואליציה כגנבים".

ועוד היום במליאת הכנסת: ו״ר סיעת מרצ, ח״כ תמר זנדברג, תעלה להצבעה את הצעתה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא רצח נשים וזאת לאור גל הרציחות האחרון.

״יש נושאים שאין בהם מקום לפוליטיקה. לאישה הבאה שחייה בסכנת חיים לא אכפת מקואליציה ואופוזיציה. אני קוראת לחברי ובעיקר לחברות הכנסת להתעלות לתמוך בהצעתי״, אמרה זנדברג.