חה"כ מטעם מרצ, יאיר גולן, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM, והתייחס ליחסו לדת וליהדות, לקרע המעמיק בחברה הישראלית בין הימין לשמאל, משפטו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והתגובה שהעניקה מפלגת כחול לבן, בראשותו של בני גנץ, לנידון. "גנץ נתן לנתניהו מתנה שהוא אפילו לא יכל לחלום עליה בחלומותיו הטובים ביותר. מה שהוא עשה זו דוגמה של עליבות פוליטית כלא היה כדוגמתה בארץ, וודאי שלא בעולם. זה הישג מכובד", ביקר גולן. 

אתה גם בטראומה מהמחזה האפוקליפטי במשפט אתמול?
"כן, אבל לשפוך על זה עוד מילים נראה לי מיותר. השאלה היא מה עושים עכשיו ואיך מתמודדים עם העתיד". 

מה אתה חושב על התגובה של כחול לבן לנידון?
"מה שעשה בני גנץ זה עליבות פוליטית. אני חושב שהוא נתן לנתניהו מתנה שאפילו הוא, בחלומותיו הטובים ביותר, לא היה יכול לחלום על זה".

אתה מדבר על ההודעה או על הממשלה?
"אני חושב שראש מפלגה השנייה בגודלה, עם 32 מנדטים, 19 יום לפני שלמעשה פוקע המנדט שניתן לו באופן אישי להרכיב ממשלה, מפרק את בסיס הכוח הפוליטי שלו ורק אחרי זה נכנס למשא ומתן עם הליכוד, אני חושב שזו דוגמה של עליבות פוליטית שלא הייתה כדוגמתה בארץ, בוודאי גם בעולם, זה בהחלט הישג מכובד".

הוא נכנס לסיטואציה שהוא בממשלת אחדות. יש משפט, והוא נתן גיבוי למערכת החוק.
"אנחנו אלופי העולם בלקחת את המעוות והמקולקל של היום ולהפוך אותו לנורמה של מחר, אנחנו צריכים להפסיק את זה. זו דרך בטוחה להידרדרות לאומית. אני חושב שצריך לעסוק בעתיד ולא בעבר, גם ההווה לדעתי פחות מעניין".

לפרק את הממשלה ולצאת לבחירות?
"לא, אני חושב שמה שצריך לעשות עכשיו, וזה מה שאני מתכוון לעשות, זה להתחיל לעסוק בעבודת תשתית, לגייס ולהגדיל את המחנה, להילחם בנרטיב הקלוקל של הימין, של נתניהו, שהוא מבוסס חרדה, שנאה, אמונה עיוורת במנהיג, כבוד למסורת תוך הצבת השמאל ככזה ששכח להיות יהודי, שזה קשקוש.

זו מידה בלתי מתקבלת על הדעת של יוהרה לאומית בדוגמת מסרים כמו 'אנחנו הכי טובים', 'אנחנו הכי צודקים', וכל ביקורת היא או אנטישמיות או תבוסתנות. מול הנרטיב הקלוקל הזה אני רוצה להעמיד נרטיב אחר שמבוסס על הוגנות כלכלית ואזרחית, ביטחון עצמי לאומי שמבוסס על עוצמתו הצבאית, האינטלקטואליות והכלכלית. כבוד למורשת ישראל אבל גם יצירה עברית מקורית. צריך קודם כל לספר סיפור אחר לישראלים". 

נשמע שאתה בקמפיין. 
"לא נכנסתי לפוליטיקה בשביל לרפד את ישבני בכנסת ישראל, זה נורא חשוב, אבל זו לא התכלית. התכלית היא להביא שינוי במדינת ישראל. אני מתכוון להיות חלק מהשינוי הזה".

יאיר גולן על בני גנץ:
יאיר גולן על בני גנץ:

ככל שנתניהו יותר שוקע - כך הוא יותר מתחזק.
"אני לא יודע אם הוא רק מתחזק, אין לי ספק שהוא קמפיינר אלוף, מהטובים בעולם. התוצאות האחרונות של הבחירות האחרונות היו בסופו של דבר 62 מנדטים לגוש שמתנגד לנתניהו. זה שבעזרת קומבינות פוליטיות שכבר תיארתי, בסופו של דבר, רצון הבוחר הופר, ומה שקיבלנו זה המשך שלטון נתניהו, זה משהו אחר, זו עובדה מצערת שמעידה על כשרונו. זה כשרון נכלולי, לא אחד שאנחנו צריכים להתברך בו או להתגאות בו".

אתה מזכיר הרבה את נושא היהדות, פרסמת מאמרים בכיכר השבת, למה?
"יש כאלה שצוחקים עליי בעניין הזה ושואלים, 'מה אתה תביא קולות מהחרדים?' אני אומר להם 'לא, אין לי שום תקווה להביא קולות מהחרדים'. זו בכלל לא מטרתי, אני מדבר מליבי, הזהות היהודית שלי חזקה, כך גדלתי וכך אני מנסה לגדל גם את ילדיי".

שמאל ויהדות.
"מבחינתי אין אירוע, הנושא הזה פתור לחלוטין. הזהות שלי היא יהודית מובחנת, חזקה, מבוססת על ההיסטוריה הארוכה שלנו, התרבות הארוכה שלנו ואני לא מרגיש שום צורך להתנצל בעניין הזה. אני מודה ומתוודה ומאוד גאה בזה שאין שבוע שבו אני לא קורא בתנ"ך, אני נהנה מזה, זה גורם לי הנאה אסתטית בלתי רגילה".

היהדות של בן גוריון הפסידה מול היהדות ההלכתית של בית הכנסת. מצד אחד, אנחנו שומעים שעם ישראל חוזר להיסטוריה שלו ומתחבר לשורשים ולזהות, ובתוך זה אנחנו מגלים שמאל שהוא אנטי ציוני, שטוען ל-'הדתה'.
"קודם כל זה יהדות וזהות. לכן ראוי שגם אנשי שמאל וגם אנשי ימין יעסקו בזה. זו הזהות שלנו, אסור להגיד זה שייך לזה וזה שייך לזה. אני מתחבר ליהדות נינוחה, בטוחה בעצמה, נאורה, מותאמת למודרנה. אני חושב שחבל שהיהדות הזאת, דווקא היום, המרכז שלה הוא בגולה ולא אצלנו פה במדינת ישראל, ואפשר לשנות את זה".

"שמאל וימין קיים כבר מימי המהפכה הצרפתית, שהשמאל זה פרוגרסיביים והימין הם השמרנים. יש מקום בכל מערכת פוליטית גם לשמרנות וגם לפרוגרסיביות, ואני חושב שאם נחזור לרגע ונאמץ את המושגים המקוריים של ימין ושמאל, החיים שלנו יסתדרו הרבה יותר טוב. 

אני נמצא יותר במחנה הפרוגרסיבי אבל אני לא פוסל את המחנה השמרני, אני לא אכנע להסתה ולהשמצה, ואני חושב שגם בשמאל ובימין ניכר שהמחנה הכי מסוכן הוא המחנה ששולל את קיומה של המדינה או המחנה המשיחי שרוצה להתנתק מההיסטוריה ולכפות עלינו חזון משיחי, אז נבין שהקצוות הם אלה שמסוכנים ובין הימין והשמאל ניתן למצוא מכנה משותף".