"חושב על טובת הציבור והמדינה": עידו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התראיין היום (שני) בגל"צ והתייחס למשפטו של אחיו, ההצהרה שהעניק בראשיתו, וכן להרכב השופטים שדן בעניינו של רה"מ. "השופטים צריכים לדעת לסנן את רעשי הרקע", ציין והוסיף בביקורת, "הפרקליטות צריכה לחשוב, אולי הם היו מוסתים על ידי רצון עז להעמיד לדין ראש ממשלה". 

איפה צפית במשפט?
"לא צפיתי, מה יש לצפות בזה. ראיתי את ההצהרה שהוא נתן, הצהרה טובה וחשובה מאוד". 

חשבת אולי לבוא לבית המשפט ולחזק אותו כמו שעשו השרים?
"חשבתי על זה, אבל הנחתי שיהיה כזה קרקס ושאני לא ארצה להיות חלק מהדבר הזה". 

והיה קרקס?
"אני לא איש פוליטי, יודעים שאני תומך בו, אני לא מסתיר את זה, והוא גם הוא יודע את זה כמובן". 

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: עמית שאבי, פול)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: עמית שאבי, פול)

הוא עשה צעד נכון שלא הלך לעסקת טיעון?
"אני חושב שהוא עשה את המהלכים הנכונים ואת אלה שהיה צריך לעשות. זה דורש אומץ רב. הוא נבחר כראש ממשלה והוא חייב לחשוב מהי טובת הציבור, מהי טובת המדינה. אפשר כמובן לנסות להגיע להסדר, אבל הוא בנוי מחומרים אחרים. התיק הזה הוא תיק עם סממנים פוליטיים מובהקים, אז הוא משיב מלחמה שערה". 

היית חותם על כל המשפטים שלו?
"באופן עקרוני, לא רק שיש מדינות שלא מעמידים בכלל ראש ממשלה מכהן לדין, ולא רק שהפרקליט הראשי אמר שמדובר בעבירה תקדימית, אלא שבכירי המשפטנים אומרים שמדובר בהמצאה של עבירה". 

אתה מדבר על הסיקור האוהד?
"אני מדבר על התיק העיקרי, תיק השוחד. כל השאר כמעט בטל ב-60. אנחנו צריכים לא לשים לב שיש מהלכים פוליטיים למיניהם? למה היו הדלפות? מי הדליף? הפרקליטות, פעם אחר פעם. היה תזמון מופלא לכתבי האישום בהקשר לבחירות". 

בנימין נתניהו נכנס לדיון הראשון במשפטו (צילום: עמית שאבי)
בנימין נתניהו נכנס לדיון הראשון במשפטו (צילום: עמית שאבי)

גדלתם בבית עם ערכים, ואני מניח ששלטון החוק זה חלק מהם. לאן זה נעלם אתמול, במתקפה החריפה על מערכת אכיפת החוק?
"יש פה שאלה כבדת משקל, אם מדובר בשלטון החוק או בשלטון המשפטנים. נותנים כאן תכנים חדשים לחוק. יש פה שאלה של שלטון המשפטנים. מי קובע את החוקים? מי שקובע זה הציבור. כשלוקחים אותם ומיישמים אותם בצורה שרירותית, זה לא בדיוק מה שהמחוקק התכוון אליו. זה לא שלטון החוק. זה חלק ממערכת גדולה שנקראת המערכת השיפוטית, אבל זה לא שלטון החוק". 

נתניהו טען שהעמדתו לדין היא קנוניה להפיל את הימין, אבל זה לא מתיישב שכל מערכת אכיפת החוק מונתה על ידיו.
"זה לא טיעון בכלל, אני מדבר באופן אובייקטיבי. אני לא אומר שיש פה קנוניה של השמאל להפיל את השלטון, אבל באופן אובייקטיבי אני אומר שזה מה שקורה. יש מעורבות יתר של הפרקליטים בניסיון לשלוט בפוליטיקאים. הוא לא ראש הממשלה הראשון שמגישים נגדו כתבי אישום. זו בעיה גדולה מאוד של מדינת ישראל. כל ראש ממשלה נמצא בחקירות. בית המשפט העליון האמריקאי יצא נגד זה רק לפני שבוע".

האם אתה סומך על החלטת השופטים? מאמין למערכת אכיפת החוק?
"מערכת אכיפת החוק היא באמת המערכת הקלוקלת של המשטרה שעושה פשעים בחקירת עדים. במערכת הזו אין צורך להאמין, יש צורך לבדוק אותה". 

ולגבי השופטים?
"השופטים צריכים לדעת לסנן את כל רעשי הרקע, אני בטוח שהם יידעו לעשות זאת, והם יצטרכו לסנן את המאוויים הפוליטיים שלהם. אני סומך את ידיי על כך שהשיקולים שלהם יהיו מקצועיים. אני רואה מה משפטנים בכירים אומרים על כתבי האישום האלה. אנשים בדרגה כזו לא היו מסכנים את שמם הטוב במן אמירה נחרצת כזו. הפרקליטות צריכה לחשוב אולי הם היו מוסתים על ידי רצון עז להעמיד לדין את ראש הממשלה".