ברקע הצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר החלת הריבונות ביהודה ושומרון הצפויה ב-1 ביולי, התארח גלעד שרון, בנו של ראש ממשלת ישראל לשעבר אריאל שרון ז"ל, בתוכניתם של בן כספית וינון מגל  ב-103FM ואמר כי בניגוד לטענות, אביו מעולם לא התכוון לפנות יישובים ביהודה ושומרון.

מגל: אתה כותב היום שמדינת ישראל צריכה להתעסק בירושלים, לזכותו של אביך הוא קנה בית ברובע המוסלמי.
"זה היה הרובע היהודי פעם, עוד אפשר לראות בהרבה משקופים סימנים של מזוזות. משם פרצו, זה עוד התחיל עם הבבלים מצפון שפרצו, והרומאים והצלבנים. שם היה בית כנסת, היהודים הגנו על החזית הזאת, 2,000 יהודים נשרפו שם חיים ולכן צריך להרבות בקניית בתים שם".

מגל: כתבת גם על החקלאות שהיא חשובה ועל הנגב, הפשע חוגג, סמים הברחות, אין אנטנה סלולרית בדרום ואין אתר בניה בבאר שבע שלא משלמים דמי חסות. 
"זה לא לבדואים, יש הרבה מאוד בדואים, רובם הגדול, אזרחים שומרי חוק".

מגל: חשבתי שאתה מדבר על בדואים.
"מה אני אומר? קמה ממשלה, חיכינו, היו חבלי לידה של שנה – יאללה! תתחילו לעבוד בשבילנו. אני מצביע פה על שלוש בעיות, הראשונה – ירושלים. הלב שלנו, הלב אני לא מתכוון לגינות סחרוב, אני מדבר על העיר העתיקה. בעיר העתיקה צריך לקנות בתים. העם היהודי המציא פטנט בשביל העניין הזה, לפני 119 שנים הוקמה קק"ל שכל יעודה עלי האדמות הוא לגאולת קרקעות – זה הרעיון. בשביל לעשות שבילי אש או בשביל לבנות שולחנות פיקניק לא צריך את קק"ל, נעשה אגף במשרד להגנת הסביבה. צריך לקנות בתים, כל הבתים, בעצם הכול עומד למכירה ואפשר לקנות וברגע שיהיה מסה מספיק גדולה אף אחד לא יבלבל יותר את המוח על מכירת חלקים מהעיר העתיקה – זה לא יקרה ואת זה צריך לעשות. הדבר הזה לא קורה".

מגל: מה צריך לעשות בהר הבית?
"בהר הבית? אני הייתי שמח אם המדינה הייתה מפגינה ריבונות, אז עכשיו על מה שעשו אשכול ודיין לפני 53 שנים זה תקלה גדולה".

מגל: תפילת יהודים בהר הבית?
"לעניינים דתיים אני לא רוצה להיכנס כי יש רבנים שאומרים ככה וככה, אבל אין שום סיבה שיהודים לא יוכלו לעלות להר. כשאני הייתי בבית ספר העלייה של יהודים הייתה יותר חופשית מהיום. מדברים על סטטוס קוו? זה הולך ונהיה גרוע יותר. אתה עולה ויש מסלול קטן וכל הזמן צמוד אליך, זה שלנו? אז צריך שנתנהג כמו בעלי הבית".

כספית: שיחה של חירשים; מגל: אדם חילוני שמדבר כמו שיהודי צריך לדבר על החקלאות, הנגב, ירושלים; בן – תגיד לי איך אני אמור לדבר. הספר הבא שלך – 'ככה תדברו'. גלעד בחור אינטליגנטי, אני רואה את זה כך שלא רק הכול אנחנו. אני הקטן הייתי שם, לא צריך לזעוק כל הזמן 'זה שלנו'.
"אני לא חושב לקנות בתים במחנה פליטים שועפאט אבל בתוך העיר העתיקה כן, ובכל החגורה שמקיפה אותה מצפון, מאזור המושבה האמריקאית להר הצופים, הר הזיתים, לכפר התימנים ולעיר דוד, וכל זה - כן אני רוצה לקנות את הכול. אני רוצה את הלב ואת החגורה שמקיפה אותו כדי לשמור עליו".

כספית: יש מנהיג ישראלי באופק שיכול להחזיר את העיר העתיקה?; מגל: ראינו שכן.
"אני לא מוכן לשים את הגורל של העיר העתיקה בזה שאתה מבחינה פוליטית לא רואה סכנה לעניין".

גלעד שרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלעד שרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כספית: תרים טלפון לשלדון, הוא משקיע בעיתון, אז שיעביר כסף גם לעיר העתיקה.
"העם היהודי לא תלוי בטוב ליבם של יהודים נדבנים, הרי כבר המצאנו את הפטנט הזה, 119 שנה קיים. זה פשוט דינוזאור מנומנם שצריך לקום ולעשות את העבודה שלו. עוד מעט יהיו בחירות ליו"ר, מן הסתם ייבחר איש ליכוד לתפקיד, אני רוצה שיעשו את העבודה הזאת".

מגל: קיבלת חינוך מדהים, איך עשיתם את ההתנתקות? בגלל המשפט?
"זה אמירה מכוערת, לא צריך לדבר ככה. אבא שלי, את הזכות לזה שיאמינו לו שמה שהוא עשה היה לטובת המדינה הוא הרוויח, כל הגוף שלו היה מלא בכדורי אויב, כולו היה מחורר. בעניין של היציאה מעזה, אנחנו חלוקים, אם תרצה נדבר על זה פעם. אני רוצה לדבר על הנגב, אנשים ביו"ש חיים תחת בעצם שלטון צבאי, חוקי המדינה לא חלים עליהם. למה בעלי צריכים ללמוד בקרוואנים כל כך הרבה שנים בבית ספר? אי אפשר לסלול כביש, אי אפשר לטפל בביוב. הצבא אמור לטפל בביטחון, לשמור עלינו, הוא לא אמור לטפל בהסדרים, אין בזק ואין חברת חשמל. הם חיים כמו אזרחים סוג ב' ואין שום סיבה לזה, אלה מקומות שיישארו לנצח בידינו והם צריכים לחיות כמו בני אדם".

מגל: בעד החלת ריבונות?
"כמובן".

מגל: יש"ע מתנגדים, זמביש מתנגד.
"אני רוצה שיחילו ריבונות על כל היישובים, כל הציונות זה עוד דונם".

כספית: יש רבים במועצת יש"ע שמתנגדים להחלת הריבונות, אם זה כולל הכרה בתוכנית טראמפ.
"אם אני צריך לנתח את הצלחתה של הציונות במאה השנים האחרונות, או יותר לעומת הכישלון הפלסטיני, הגישה הפלסטינית תמיד אמרה 'הכול או כלום', אצלנו אפילו ב-37' כשהציעו לחלק את הארץ ולתת לנו חתיכה קטנה ביותר, מה אמרנו? 'כן, אבל נדון על התנאים'. בתוכנית החלוקה שאושרה באו"ם, מה הציעו לנו? שום דבר, אבל קודם כל המדינה אמרה 'כן ואחרי זה נראה מה עושים'. זו הציונות -עוד קצת ועוד קצת. השיטה הערבית הייתה 'הכול או כלום' וזה הביא אותם לאן שהם הגיעו. לכן, צריך להיות מאוד זהירים, אפשר להחיל ריבונות על היישובים, בואו ניקח את זה בשתי ידיים, נעשה את זה, ברכה גדולה. מה הלאה? נתקדם".

כספית: איך ראית את יום ראשון בביהמ"ש?
"ראש הממשלה טוען לחפותו וצריך לתת למערכת לעבוד. אני מאחל לו שיצא זכאי, הלוואי".

כספית: טען שתופרים לו תיק.
"אני לא אוהב הפגנות בבתי משפט או מול בתי שופטים, צריך לתת למערכת לעבוד ואי אפשר שכל המדינה בזה תתעסק. תראו איזה דברים עומדים על הפרק וכל היום המשפט? בסדר משפט, אם יזוכה – נהדר, יצא גדול, אני מאחל לו שכך יצא. אבל אי אפשר כל היום להתעסק רק בדבר הזה. למשל הנגב נבלע אצלך, תיתן לזה מס שפתיים של חצי משפט ואתה לא מבין שאנחנו מאבדים את הנגב, ואף אחד לא מתעסק בזה. זה לא מעניין אף אחד".

מגל: צה"ל יורד לנגב.
"זה דברים שחשובים לי".

כספית: אני שומע שאנחנו מאבדים את הנגב כבר 30 שנה, ובינתיים אני רואה שרק פורח שם.
"יש 600 אלף דונם שעברו השתלטות עם תביעות בעלות, ועוד 200 אלף דונם בלי תביעות בעלות. זאת אומרת 800 אלף דונם שזה פי 16 מגודלה המוניציפלי של תל אביב, אתה מבין מה זה אומר? הנגב זו עתודת הקרקע האחרונה, יותר מחצי מהשטח ופחות מ-15% מהאוכלוסייה, אתה לא יכול לאבד את הנגב ולא יכול להיות שבמדינה יהיו מערכות חוק שונות. אם אתה בדואי בנגב והתחתנת עם כמה נשים אתה יכול להיות ח"כ, אם זה בתל אביב אתה יושב כמה שנים בבית הכלא. זה פשוט אין סיבה בעולם, צריך לנהוג בהגינות אבל את החוק צריך לשמור ביד ברזל".

מגל: צריך לזכור שאבא שלך רצה לפנות יישובים ביו"ש.
"אני את אבא שלי הכרתי היטב, לא היו לו שום תוכניות לדבר הזה. היינו בשלב הטרום מפת דרכים, הם צריכים לפרק את כל הארגונים, הג'יהאד והחמאס, ולאסוף את כל הנשק ורק אז היה אפשר להתחיל לדבר על מפת הדרכים".

מגל: לא התכוון לפנות?
"בשום פנים ואופן לא, מעולם לא. כל היישובים וכל המאחזים הוא הקים ולא סתם. אם תרצה פעם נעבור על המפות. יו"ש זה לב הארץ, אז לפעמים בשביל הלב, את הזרת עם המורסה בקצה שזה עזה בעיני לפעמים צריך להקריב. זה כואב אבל אני חושב שזה חיזק את אחיזתנו ביהודה ושומרון".