סערת אי האמון: הקואליציה הצליחה היום (שני) להדוף במליאת הכנסת ארבע הצעות אי אמון בממשלה שהגישו סיעות יש עתיד-תלם, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו ומרצ, הצעות אי אמון ראשונות בממשלת הרוטציה, ברוב של 66 מתנגדים מול 31 תומכים. הנושא המרכזי שבו עסקו הצעות האי אמון היה ההרכב המנופח של הממשלה החדשה שבה 34 שרים ושמונה סגני שרים. כמו כן, הצעת ישראל ביתנו נדחתה ברוב של 67 מתנגדים מול 25 תומכים, ואילו הצעתה של מרצ נדחתה ברוב של 67 מתנגדים מול 37 תומכים.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שהציג את הצעת האי אמון של סיעתו ייחד את דבריו לנשוא המדיני והביטחוני. הוא האשים את ראש הממשלה נתניהו כי הוא "תוקע" כלשונו את הצעת חוק סיפוח הבקעה ויו"ש שהגיש ח"כ עודד פורר. לדברי ליברמן הודעות נתניהו בדבר כוונתו לספח את הבקעה ויו"ש הם "דמגוגיה ושקרים".

"כשמנחם בגין החליט להחיל את הריבונות הישראלית ברמת הגולן הוא עשה זאת ביום אחד בשלוש קריאות בלי דיבורים ובלי קשקושים", הזכיר. "אנו כבר 14 חודשים שומעים קשקושים של ראש הממשלה על סיפוח הבקעה ושל יהודה ושומרון. פעם ראשונה, שלושה ימים לפני בחירות בחודש אפריל בפגוש את העיתונות. מאז הוא תוקע חצי שנה חוק לסיפוח הבקעה שהגיש עודד פורר. אבל מה קורה בפועל? כשאתה עוסק רק בדמגוגיה ולוקח מהלכים מדיניים חשובים והופך לכלי ניגוח פוליטי, אתה נותן לכל המתנגדים להתארגן. אנחנו גם נאכל את הדגים המסריחים וגם יגרשו אותנו מהכפר", סיכם.

אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "לקחתם את הכסף של מעמד הביניים הישראלי, של העצמאים, והוצאתם אותו על עצמכם. אם במקום להשתמש בכסף של משלמי המיסים בשביל לעזור להם בשעתם הקשה ביותר, אתם לוקחים את הכסף ומוציאים אותו על המעון החליפי, והשיירה החליפית, והלשכה החליפית. על מאות הג'ובים המיותרים שמקיפים את הממשלה המנותקת ביותר בתולדות ישראל, אז אל תמכרו לנו שאכפת לכם".

"אם אתם משרתים בממשלה של נאשם בפלילים –  והמילה משרתים היא המילה הנכונה – אל תמכרו לנו שאתם מגינים על שלטון החוק", הוסיף יו"ר האופוזיציה. "זה לא הולך ביחד. כל מי שראה את הנאום של נתניהו על מדרגות בית המשפט הבין לאן הולכת הממשלה הזו. הציבור מסתכל עליכם ויודע שאתם שם רק בשביל עצמכם. שלא אכפת לכם ממנו. שאתם לא ראויים לאמון", אמר.

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ פנה לחברי הכנסת של כחול לבן ואמר: "הטיפות שאתם מרגישים זה לא גשם. אלו שאמרו שגנץ צריך להיכנס לממשלה ולנסות להשפיע מבפנים, מסמיקים היום מבושה. רציתם אחדות, רציתם השפעה וקיבלתם השפלות. ממשלה קיצונית ומסוכנת, מנופחת, מנותקת, מושחתת וימנית יותר מכל קודמותיה".

ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לדבריו "מאז שהוקמה הממשלה, ביבי מאכיל את גנץ בכל יום צפרדע חדשה, והוא מקטר קצת ובולע. ממשלה מנופחת - גנץ בולע. התקפה על מערכת אכיפת החוק במדרגות בית המשפט, התקפה על היועמ"ש, על המשטרה, הראיון של רגב בידיעות, שליטה של הנאשם על הוועדה לבחירת שופטים- וגנץ שב ובולע הכל. בקרוב תוגש על צלחתו של גנץ הצפרדע המורעלת מכל, שתמיט אסון על ישראל - צפרדע הסיפוח, ושוב גנץ כהרגלו, יחמיץ פנים, יפתח פה גדול ויבלע גם אותה".

"שטיפת מוח בולשביקית"

השר המקשר בין הכנסת לממשלה, דודי אמסלם, שהשיב להצעות האי אמון, תקף את מגישי ההצעות וטען כי המכנה המשותף בין לפיד וליברמן, המשותפת ומרצ הוא השנאה לנתניהו והרצון להפיל את ממשלת הימין בניגוד לרצון העם. "עשיתם שטיפת מוח בולשביקית לציבור בישראל בוקר צהריים וערב. אתם רציתם לגרום להפיכה שלטונית, אלא שכשני מיליון אזרחים בישראל לא מאמינים לכם", אמר.

דודי אמסלם (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
דודי אמסלם (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"חוצפה. כך מתנהגים במשטרים אפלים", הוסיף אמסלם. "אתם בעצם לא מקבלים את הכרעת העם. מעולם לא קיבלתם אותה. אתם עושים את כל השטיקים והטריקים ואת כל המהלכים הלא דמוקרטים על מנת להכתיב למחנה הלאומי את מי הוא ינהיג. אתם, השמאל לכאורה, באיצטלה של דמוקרטיה, אתם האנשים הכי אלימים, הכי אנטי דמוקרטים שיש כמעט בעולם".