עמוס גלעד, אלוף במילואים וראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון לשעבר, התראיין אצל אריה אלדד ובן כספית ב-103FM והביע את השקפתו על הסרטון בו נראים רכבי תושבים בדואים מהדרום כשהם מתגרים בג'יפ צהל"י, ואף התייחס לסיפוח האפשרי של שטחי C במסגרת תכנית החלת הריבונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אנחנו רוצים לדבר איתך על הסיפוח אבל אי אפשר בלי משפט... אתה הרי בטח מכיר את התופעה הזו (אלימות הבדואים בנגב), אמרו לנו שגם היה לך במשפחה משהו כזה.
"אני בדרך כלל לא אוהב לדבר על המשפחה. התופעה שם ידועה. זה גם פלילי, אבל זה גם לאומי. או שאנחנו שולטים במדינה הזאת או שלא".

אתה היית נותן לצה"ל סמכויות לירות במקרה שמישהו מנסה לגנוב נשק?
"אפשר לעשות את זה, אבל זו הודאה בפשיטת רגל של מוסדות החוק. זה צריך להיות מעגל שלם גם של לכידה שלהם, גם העמדה לדין וגם עונשים ראויים, אחרת אין הרתעה, ולא ענישה ולא מניעה. זה כאילו המדינה אומרת, 'הנגב, חלקיו, כאילו לא שלנו', של מי הוא? של המערב הפרוע? התופעה הזאת ותיקה מאוד, היא לא זוכה לכיסוי".

אבל מעגל זה דבר רחב, וכשעומד חייל עם נשק והבדואים יודעים שהוא לא יכול להשתמש בו, לכן הם דוהרים עם טרקטורונים וחוטפים מה שהם רוצים.
"נניח שהאיש הזה היה מכוון נשק והוא ביטחוני, הוא היה נתפס תוך שעתיים".

היית מפעיל את השב"כ באירוע הזה?
"מפעילים את השב"כ להכול, לקורונה ולזה".

אז אתה אומר 'אם קורונה אז למה לא...'
"זה פתרונות מזעזעים. השב"כ נועד להילחם בטרור, נקודה. אני לא מדבר בשם השב"כ, אבל אם תשאל אותו מה תפקידו, תפקידו הוא להילחם בטרור, הם עושים את זה בהצלחה, ולא בקורונה ולא בלהפעיל כל מיני אמצעים מיוחדים. זה הכול סממנים של כישלון של המערכות האחרות. למה מפעילים את השב"כ? כי אין מערך בדיקות. אם היה מערך בדיקות ראוי, לא היה צריך אותם. אם השב"כ יתחיל להתעסק בפלילים אז הוא לא יהיה ממוקד בעשייה האמיתית שלו".

לספח הכול? לספח רק חלקים? לא לספח? מה להגיד לטראמפ? מה היית עושה?
"אני הייתי מיד מודיע שאני זונח את התוכנית הזוועתית הזו של הסיפוח. בשביל מה צריך את זה? יש לנו ביטחון מעולה שפיתחנו. יש לנו איום מרכזי, שזה האיראנים. צה"ל היום במציאות הביטחונית הנוחה מאוד, שלמעשה הטרור מובס פחות או יותר, כבר הרבה זמן בזכות השב"כ וזרועות הביטחון. צה"ל עצמו מתאמן לפי תוכנית האימונים הרגילה לאורך גבול ירדן, גבול מסובך ארוך ומפותל וקרוב לירושלים. אני לא רוצה להגיד כי אני לא יודע אם מותר, כמה כוחות או כמה אין כוחות פרוסים כדי להגן עליו. במעבר אלנבי עוברים מיליוני אנשים. למה אני צריך לשנות את זה? מה זה נותן? אתה רוצה לחזק את הבקעה, קח את האזור המוזנח הזה ותחזק אותו. בינתיים מרוב דיבורים על סיפוח כבר הפסדנו 2 שטחים, את נהריים ואת צופר. למה היינו צריכים להפסיד אותם? גם לא יהיה סיפוח בסוף".

זה אני מסכים איתך, אבל זה רק מתוך הערכה שלי על חולשתו של נתניהו. אבל השאלה היא למה לא לקבע באופן חוקי את המצב שהוא דה פקטו מזה 53 שנים?
"קודם כל אנחנו נהנים ממציאות נוחה. ירדן למעשה נותנת לנו את הגבול הביטחוני עד עיראק. כלומר, יהודה ושומרון זה שטח רחב יחסית במונחים שלנו, נהר הירדן, המעלה ההררי, רבת עמון, המדבר, כל זה שטח ביטחוני שישראל נהנית בו מביטחון מדהים".

אבל אתה יודע שעבדאללה עושה את זה כי אם הוא ייתן למחבלים להשתולל בירדן, הראשון שיירד זה הוא.
"אני שומע את ההתבטאויות שהוא תלוי בנו ואנחנו מאכילים ומשקים אותו..."

הוא עושה את זה כי הוא אוהב אותנו?
"אני לא יודע מי אוהב אותנו בכלל, אני גם לא מחפש אהבה. אני מחפש שיתוף פעולה ביטחוני שהוא כחלופה לשימוש בכוח אלים, הוא תבונה ונותן לנו שקט".

מצוין, אבל זה האינטרס שלו.
"לא".

אחרת הוא לא היה עושה את זה.
"אם אתה תעליב אותו, תספח את הבקעה, תפר את הסכם השלום, אתה בסוף תזעזע גם את המלך".

זה לא מפר את הסכם השלום.
"זה נקרא הפרת הסכם השלום".

למה? כתוב שהגבול בין ישראל וירדן...
"אתה אומר, אבל אסור לך לעשות צדדים חד צדדיים. לקבע את הבקעה? זה אחד האזורים המוזנחים בישראל. תשקיע כסף שם, תמשוך תושבים. למה כל הזמן הציונות ההצהרתית? אני בעד ציונות מעשית".

הזהירו אותנו מהרבה דברים שהם בסגנון הזה כולל השגרירות האמריקנית.
"אני לא הייתי שותף לזה. העברת השגרירות האמריקנית אין לה שום משמעות".

גם רמת הגולן סופחה ושום דבר לא קרה, וגם להוריד את אחמד יאסין, אני כתבתי בשמם של אנשים כמוך שהמזרח התיכון יבער. אולי זאת הזדמנות שלא תחזור? לשרטט ולהגיד 'זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל' עוד הרבה אחרי עבדאללה. זה חשוב למאות שנים קדימה אולי?
"אני לא מסכים עם כל ההנחות שציינת. אחמד יאסין היה צריך ללכת לעולמו כבר מזמן, והוא הלך בזמן שהוא הלך שזה היה יותר טוב מאשר הוא לא הלך. אני לא נבהל מצעדים חשובים, אבל מה אמרת? אחמד יאסין, ברגע שהוא עזב את העולם, הוא נעשה יותר טוב, באופן ביטחוני לפחות. אנחנו נהנים ממציאות ביטחונית, יש צד שני, יש פה זוגיות. הסיפוח הזה נתפס כתקיעת 2 אצבעות בעיניים, הם לא מסוגלים לשאת את זה. הרשות הפלסטינית היא תוצר של הסכם עם אש"ף".

שהם הכריזו על ביטולו אגב.
"הכריזו, אבל ממלאים אותו. ואנחנו אחרי שהוא בוטל ולא קיימנו בעצמנו, נהנים ממנו. הליבה היא שהרשות הפלסטינית היא חיונית לביטחון של המדינה, אני אומר את זה באחריות".

הליבה היא שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, זו הליבה.
"זו השקפתך".

אני חושב שהנימוקים הביטחוניים הם לא חזות הכול.
"עזוב רגע את הוויכוח על הטאבו. אני שם, אני שולט שם. צה"ל שם ושב"כ שם, ויש להם חופש פעולה מוחלט. אני יודע להשוות לתקופה שהייתי מתריע יום ולילה נגד ערפאת רב המרצחים. איפה אנחנו אז ואיפה אנחנו היום?"

אבל אמרו 'אנחנו גם שם' על עזה, ולמחרת לא היינו שם. כלומר זה עניין של החלטה של ראש ממשלה.
"עזה זו בדיוק הדוגמה למה שאני אומר. צעד חד צדדי וקיבלת את חמאסטן. אתה תזעזע את הרשות הפלסטינית, תגלוש לכיבוש ישיר. יש לנו איום חדש שלא זוכה לשום כיסוי תקשורתי, זה בית הדין הבין-לאומי, אני מתרשם שזה מתקדם כמו צב כזה, זוחל לאט לאט, אבל מגיע למטרה. אני מתרשם שהאמריקנים לא יכולים לבלום את האיום הזה והוא חמור מאוד. אני חושב שבסוף מדינות אירופה המובילות יהיו נגדנו. אני חושב שארצות הברית, יש אפשרות של 50% שיעלה נשיא שיגיד 'אני מבטל את התמיכה בהכרזת הסיפוח', זה אפילו לא הסכם. אני מעריך שמדינות ערב בשום אופן לא יתמכו בהסכם הזה, למרות מה שמוכרים לנו פה. גם כשהנשיא טראמפ הכריז על התוכנית שלו, עמדו מאחוריו 3 שגרירים של 3 מדינות חשובות, אבל יחסית קטנות - אבו דאבי, בחריין וכו'. אני רואה בזה נזק לביטחון. זה איום, זה ערעור הסדר. במקום להשתמש בתבונה ולהתמקד באיום האיראני, עוד מעט נמצא... עכשיו צה"ל עוסק בדיונים איך להיערך לזה. אז בזה יש לו זמן לעסוק? שיעסוק באיראן".