שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן, הפעיל בתחילת משבר הקורונה לחץ רב על מנת לסייע לאלפי אמריקאים להגיע לישראל בבהילות, בניסיון להימלט מאימת הנגיף. כך טוען גורם שעבד בתקופה המדוברת עם משרד הבריאות.

לדבריו, התיירים הגיעו לישראל מכיוון שהם חסרי ביטוח בריאות אמריקאי. חלקם אובחנו בישראל כנשאי הנגיף ונזקקו לטיפול, שאותו קיבלו ללא עלות.

מרבית הנוחתים הגיעו לישראל מברוקלין. רבים מהם עלו על הטיסות לנתב"ג לפני הטלת המגבלות על הכניסה לארץ, במהלך חודש מרץ. עוד מוסיף הגורם וטוען כי בהמשך סייע ליצמן, באותם ימים שר הבריאות וכיום שר השיכון, לכך שתיירים המגיעים לישראל ושאין להם קרובי משפחה בארץ יועברו באמצעות הסעה מיוחדת לבתי מלון שאכלסו נשאי נגיף ומחויבי בידוד.

חלק מהנוחתים התאכסנו בבתיהם של קרובי משפחה וחברים, אולם הפיקוח עליהם לא היה הדוק. לטענת הגורם, הדבר הוביל להפצת הנגיף ולהגברת התחלואה באופן משמעותי. כזכור, מוקדי התפרצות הקורונה בישראל נרשמו בתחילה בעיקר בשכונות חרדיות ברחבי הארץ, ועל חלקן אף הוטל סגר זמני.

גורם בענף התיירות מוסיף כי מ־18 במרץ ועד סוף אותו חודש נחתו בישראל בעיקר תושבי ארה"ב וכי לפחות רבע מהם נזקקו לטיפול ולהשגחה רפואית לאחר שהתברר כי נדבקו בנגיף.

נתב''ג, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

ליצמן מכחיש כל מעורבות בעניין ומטעמו נמסר בתגובה לפניית "מעריב": "השר ליצמן היה זה שעצר את כל הטיסות הנכנסות לארץ. כמובן, לפי חוק, המדינה מחויבת לקבל כל ישראלי בכל זמן שהוא, ולכן בישיבות עם המל"ל וראש הממשלה הוחלט שכל ישראלי שמגיע לארץ יעבור לבית מלון. בחודש מרץ הגיעה קבוצה של ישראלים, חסידי חב"ד, שבאה לרגל חג הפסח, והשר דאג שיהיה לה מלון עם הכשר. כל חברי אותה הקבוצה היו בעלי אזרחות ישראלית".

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי במהלך חודש מרץ נכנסו לישראל כ־22 אלף תיירים מארה"ב. כזכור, ההגבלות בגבולות החלו ב־12 במרץ. באפריל נכנסו לישראל כ־300 תיירים מארה"ב בלבד. 

מרשות האוכלוסין נמסר כי בשל צנעת הפרט לא ניתן לפרסם מידע על הנכנסים לישראל, אולם נמסר כי זרים הורשו להיכנס ארצה עד 18 במרץ.

"אף זר לא נכנס למדינה"

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בתקופת התפרצות הקורונה, חודש מרץ, נכנסו לארץ רק אזרחי מדינת ישראל. זאת על פי ההוראה שיצאה בעקבות הגבלות הקורונה. בנוסף לכך, רשות האוכלוסין העניקה מספר קטן של אישורי כניסה למדינה לאזרחים זרים, בעלי מקצועות מיוחדים. מעבר לכך, אף אזרח זר לא נכנס למדינה".

עד לשעת סגירת הגיליון סירבו במשרד הבריאות להשיב כמה אזרחים זרים ותיירים חולי קורונה קיבלו טיפול בישראל מתחילת המגיפה וכמה מהם אושפזו.