ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) בתום הדיון הממושך בקבינט הקורונה: "סיימנו עכשיו את קבינט קורונה. הישיבה נפתחה בסקירה של המומחים, הם מראים לנו שיש עלייה חדה מאוד בתחלואה. יכול להיות שאנחנו כבר בתוך המדד הזה של הכפלה תוך עשרה ימים של קצב הנדבקים. אני מקווה מאוד שלא".

הוא הוסיף כי "הדבר שהחלטנו לעשות זה קודם כל להרים הנדברקס. אנחנו עצרנו את כל ההקלות שהיינו אמורים להחיל בימים הקרובים, נבדוק את זה בשבוע הקרוב. יוצא מן הכלל אחד זה אולמות אירועים - נאפשר את הפעלתם בהתאם להנחיות משרד הבריאות ונדווח לכם בהמשך. הדבר העיקרי שכל המומחים וכל יודעי הדבר הדגישו זה שמוכרחים לשמור על שלושת הכללים. אני קורא להם "פסח, מצה ומרור" - זה חבישת מסכות, שמירת מרחק של 2 מטר והיגיינה - שטיפת ידיים. אני מבקש מכם, למען הכלכלה שלנו, למען הבריאות שלנו, למען החיים של כולנו - אנא הקפידו על הכללים".

כאמור, קבינט הקורונה החליט על דחיית ההקלות בשבוע והגבלת השתתפות באירועים בגני האירועים ל-250 משתתפים. לפי המתווה, ב-14 ביוני היו אמורים לחזור לפעילות בתי הקולנוע ואולמות התאטרון, מוסדות ההשכלה הגבוהה ובאופן חלקי גם התעופה האזרחית. כעת, כאמור, הוחלט לדחות בשבוע לפחות את פתיחתם מחדש. כמו כן, מסתמן כי תנועת הרכבות לא תחודש בשבוע הקרוב. בנוסף, החליט הקבינט שלא לקדם את חוק איכון השב"כ, ובימים הקרובים יופסק המעקב אחר המכשירים הסלולריים של חולי הקורונה.

מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את אחת העתירות נגד הסמכת השב"כ, נמסר: "אנו מקווים שאכן הממשלה תקפיא את קידום החוק. אין מקום בחברה דמוקרטית להשתמש במעקבים המוניים מתמשכים נגד אזרחים תמימים, וכי זה מדרון חלקלק ומסוכן. נראה שאפילו ראש השב"כ מסתייג מהחוק, וכי אין פסול בכך שהממשלה תקדם חלופות וולנטאריות שיאפשרו לאזרחים לקבל חיווי על מגע עם חולה בלי שהמידע האישי שלהם יועבר לרשויות, כפי שנעשה ברוב המדינות, וכי בוודאי שניתן לחזק את מערך החקירות האפידמיולוגיות".

הדיון בועדת הקורונה נמשך כשעה וחצי יותר מהמתוכנן, וארך כארבע וחצי שעות. שר הבריאות יולי אדלשטיין הציע לפתוח תיאטראות ומופעי תרבות, אך דעתו לא התקבלה. כמו כן, לדעת אדלשטיין, אפשר יהיה להחזיר את הרכבת, בכפוף לביצוע התאמות כדי להגביר בטיחות. גם הצעה זו לא התקבלה. לבסוף, כאמור, הוחלט לפתוח את אולמות וגני האירועים עם הגבלה של עד 250 איש. שאר ההקלות הוקפאו בשבוע, והוחלט לחזור לדון בהן בהתחשב למצב התחלואה.

יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)
יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)

השר הזכיר בפתח הדיון כי בימים האחרונים מספר הבדיקות האמיר לעד 16,000 בדיקות ביום. נוכח זאת, הוא הסביר כי קיימת חשיבות קריטית בתגבור של לפחות 200 עובדים במעבדות קופות החולים ובתי החולים, זאת מלבד פתיחת מעבדת מיי הריטג'.

עוד הוסיף השר: "בשבוע אחד חלו בקורונה 800 איש. אסור להישאר אדישים למספר הזה. המשטרה חייבת לחזור לאכיפה חריפה כדי להחזיר את הציבור למשמעת ולאפשר לנו את המשך פתיחת המשק, כולל פתיחת הרכבת בעוד יומיים במתווה שסיכמנו עם משרד התחבורה. האכיפה צריכה להיות בקניונים, באוטובוסים, ברכבות, במסעדות, בגני אירועים ובכל מקום".

כזכור, אמש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה כי על דעת שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, חוק הקורונה יובא היום לדיון בקבינט הקורונה, ולאחר מכן יעבור לוועדת שרים לענייני חקיקה.

בנוסף, אתמול ביקרו נתניהו וגנץ אתמול במכון הביולוגי בנס ציונה והתעדכנו על המאמצים לפיתוח חיסון לקורונה. בישראל נדבקו בנגיף נכון לאמש 17,863 איש - מתוכם 94 נוספו ביממה האחרונה. נותרו 2,474 חולים פעילים, 23 מהם מונשמים. ביממה האחרונה נפטרו עוד שני חולים מהנגיף, ומספר המתים הגיע ל־298 .

בנימין נתניהו, בני גנץ. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו, בני גנץ. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כאמור, נושא הקורונה היה בין המרכזיים בישיבת הממשלה השבועית שנערכה אמש. נתניהו התייחס לנושא והאשים את הציבור בהמשך התפשטות הנגיף. "חלק מהעלייה הברורה שאנחנו רואים בשמונת הימים האחרונים בשיעור ההדבקה בישראל, וזה גם היה צפוי, נובע מההקלות שעשינו כדי לפתוח את הכלכלה שלנו", אמר, "אולם חלק גם נובע באופן מובהק מההתרופפות בהקפדה על הכללים של מסיכות, מרחק והיגיינה". 

"גם כשמנטרלים את ההתפרצות בגימנסיה העברית בירושלים ואת ההתפרצות בבתי הספר, אנחנו רואים עלייה ברורה בחלקים רבים של המדינה ובחלקים רבים של האוכלוסייה", הוסיף. "לכן זימנתי מחר בבוקר את קבינט הקורונה, שם נשקול את הצעדים המתבקשים מול התגברות המגיפה, כולל בבתי הספר, כולל בתחבורה הציבורית ובתחומים אחרים".

נתניהו ציין כי במקביל הוא מתכוון לקיים השבוע ישיבה עם שר האוצר והאנשים המקצועיים שלו ועם כל השרים הכלכליים. "בה אקבל עדכון על הצעדים שנקטנו על מנת להחזיר אנשים למעגל העבודה, וצעדים שאנחנו מתבקשים לנקוט כדי לעזור לעסקים קטנים ולעסקים בכלל לחזור לשגרת פעילות", אמר נתניהו. עם זאת, לדבריו, יש סימנים ראשונים מעודדים של התאוששות במשק, אבל ההמשך תלוי באזרחי ישראל.

בתוך כך, ד"ר הדר מרום, סגנית בכירה למנהל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, אמרה אתמול כי "כל עוד לא נמצא חיסון לנגיף הקורונה, מדינת ישראל חייבת לעשות הערכה מחדש בכל הקשור להתנהלות מול הנגיף. בעת הזו, שליטה, בקרה ותגובה מהירה הן האמצעים האפקטיביים ביותר להתמודדות עם הנגיף. כל התפרצות חייבת חקירה אפידמיולוגית מהירה, איתור מקור הנגיף והכנסתו לבידוד. הכוח עובר לידיהם של אנשי המעבדה. בד בבד, חייבים להעלות את כמות הבדיקות ולהרחיב אותן לכלל האוכלוסיות שבסיכון. אין מנוס, ועל מקבלי ההחלטות לתגבר את המעבדות בכוח אדם ובציוד נדרש. לצד כל זאת, האחריות האישית של כל אחד, להישמע להנחיות, להשתמש במסיכה, עדיין מהווה משקל משמעותי מאוד על מנת שנוכל לחזור לחי שגרה לצד הקורונה".