שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי (כחול לבן), התארח היום (שני) אצל ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM וסיפר על הסכסוך בינו ובין השר המתאם בין הכנסת לממשלה, דודי אמסלם, ואף הביע את עמדתו בנוגע לתכנית החלת הריבונות שאמורה לצאת לדרכה בתחילת החודש הבא.

סולחה אתמול?
"סולחה?"

בינך ובין השר דודי אמסלם מהליכוד היו חילופי ציוצים והאשמות, אפילו קראת להדיח אותו. אתמול השלמתם?
"אתמול ניגשתי לשר דודי אמסלם שהממשלה הצביעה בעבור הקמת משרד הדיגיטל שהולך לעמוד בראשותו, ייחלתי לו הרבה הצלחה והצעתי את עזרתי ושירותיי. בתור שר המדע והטכנולוגיה יש נקודות ממשק ואשמח לעזור בכל דרך".

מפתיע אחרי הדברים שכתבת עליו, אתה זוכר?
"אני זוכר, אני אפריד כי דודי ואני השר אמסלם ואני דיברנו על כך ארוכות".

הוא כתב 'כדאי שלא תתלהב עוד לפני שקיבלת את ניירות המכתבים הראשונים שלך כשר בממשלה'. אתה השבת – 'לא יודע מה אצלך אצלנו לא כותבים על ניירות מכתבים אצלנו הכול בדיגיטל'
"זה נכון, אני משתדל במשרד להמעיט בהדפסה וכל מי שפונה אליי יודע ששולחים אליי בדיגיטל, לא בנייר מכתבים ולא בהדפסה".

מתנשא קצת?
"לא, חלילה. זו התנצחות גדולה בטוויטר, זה לא המקום בו באמת עושים דיונים רציניים. אבל לגופו של עניין, השר אמסלם שמע את זה גם ממני ואני חושב שהוא הבין על מה אני מדבר, אני לא יודע אם הוא הסכים אבל טענתי נגד נקודה ספציפית - כשהוא עומד בשמי על דוכן הכנסת ונושא את דבר הממשלה בתשובה להצעת אי אמון, הוא השר המקשר בין כל הממשלה לבין הכנסת. הבהרתי את עמדתי, אני מקווה שבפעם הבאה שהוא ייצג את הממשלה בסיטואציה כזאת הוא ידבר בשם כל הממשלה. בינתיים, יש לו תפקיד חשוב לעשות ואני מאחל לו בהצלחה ואני בטוח שהוא יעשה שם עבודה מצוינת".

יוזמה שלך?
"לדבר עם אמסלם? כן, בהחלט. ניגשתי אליו, שום דבר אישי עם השר אמסלם, יש לו קריירה פוליטית וציבורית בפני עצמה. זה לא תפקידי לחלק ציונים אבל אני כן עומד על כך שהגוש ששלח אותי לכנסת ולממשלה יקבל את הקול שמגיע לו בממשלה, בשולחן הממשלה וכל מי שמדבר בשם הממשלה".

אנחנו מתעקשים על הסולחה לא רק בגלל הצבעוניות אלא בגלל שזה לדעתנו משקף את הסיפור של הממשלה, שמן ומים שלא יתחברו בשום דבר. זה לא ילך, או לא הולך.
"אני חושב שזה כן הולך בינתיים, כי יש יותר דוגמאות של עבודה ושיתוף פעולה ביחד מאשר חילוקי הדעות".

כל הזמן יש חילוקי דעות
"הנה נתנו דוגמה, דודי אמסלם ואני ישבנו 2 שרים בממשלת ישראל עם חילוקי דעות כאלו ואחרים ואתמול דיברנו על שיתופי פעולה והצבענו יחד לדעתי בכל ההצבעות שהיו בממשלה, הצבענו יחד וגם רוב ההצבעות היו פה אחד כך שזה לא העניין. אם אתם שואלים על המהות – המהות היא שיתוף פעולה. יו"ר לשעבר, ח"כ יולי אדלשטיין שעכשיו שר הבריאות, זכה למנה ענקית של ביקורת נוקבת מכולנו, כולל אני ואחרים. היום הוא שר בממשלת ישראל, חילוקי הדעות בנוגע למה שהיה לא השתנו, אבל אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא, כולל שיחת לילה מאוחרת".

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

איך יושבים בישיבת ממשלה? ממשלה מאוד יקרה. המון כסף סביב אולם ענק; 26 שרים הגיעו אתמול.
"לא ספרתי, לא היו שם כולם".

"רק" 26 שרים – מדגיש את הפער בין מה שנדרש למצב בשטח שהוא עצום.
"זה נכון, והממשלה הזאת רצוי היה שתהיה קטנה יותר ויעילה יותר. אבל, שוב, כל הזמן צריך להסתכל על המחיר, אנחנו הפוליטיקאים לא הצלחנו לייצר ממשלה קטנה יותר אבל הצלחנו לייצר ממשלה יקרה אבל הרבה, הרבה, יותר יקר היה ללכת לבחירות".

לא נכנס לזה, בוא נדבר על הסיפוח או הריבונות. מה העמדה של כחול לבן?
"העמדה שלנו היא בדיוק כמו שהייתה כשהכרזנו שאנחנו מאמצים את תוכנית טראמפ במלואה וכיוון שבתוכנית במלואה יש לה מרכיבים שונים, אנחנו רוצים שיתממש התהליך שחתמנו עליו, אנחנו והליכוד יחד, כדי לבדוק את האופציה של החלת הריבונות על חלק מהשטחים".

מה זאת אומרת לבדוק? או כן או לא.
"לא, זה לא שחור ולבן, הלוואי וזה היה כל כך קל. צריך לבדוק את המפות, אני לא ראיתי מפה אחת מסודרת שמגדירה מה רוצים לעשות".

גנץ ואשכנזי שנפגשו אתמול עם נתניהו ראו מפה?
"יכול להיות, אני לא יודע, עוד לא דיברתי איתם. גם אם הם ראו, המפות הן בהתהוות, אמרו שצריך לשרטט אותן. אם צריך לשרטט אותן, צריך לעמוד על כל מילימטר, אפילו פחות מזה כי מפות מסמנות שטחים גדולים. צריך לוודא שבכלל יש על מה לדבר ויש בזה היגיון, אחרי זה צריך עבודה. חוות דעת זה לא שמישהו יושב וכותב מכתב, יישבו ראשי כוחות הביטחון ואסטרטגיים הגדולים של מדינת ישראל".

לא יקרה ביולי.
"אני לא יודע מתי זה יקרה, התהליך כנראה של בחינת הנושא הזה יתחיל באופן רשמי ביולי".

האם זה יקרה בכלל?
"אני אומר בזהירות, אני חושב שצעד חד צדדי פזיז שעלול, חלילה, לעלות לנו באלפי הרוגים, פצועים, אזרחים וחיילים, יהיה טעות נוראית ואנחנו ננסה למנוע את זה בכל דרך אפשרית".

אתם מצד אחד אומרים שתקבלו רק את תוכנית טראמפ במלואה אבל נתניהו לא יקבל את הכול.
"גם נתניהו ראש הליכוד הכריז שהוא מאמץ את תוכנתי טראמפ במלואה"

הוא נפגש עם חלק מראשי מועצת יש"ע, ואמר שלא נקבל את התוכנית במלואה וחלק ננסח אחרת.
"בדיוק כמו שאמרנו, הניסוח צריך להיות מבוסס על הסכמות עם האמריקנים".

ירדנים, פלסטינים לא חלק מהמשוואה?
"עם הירדנים צריך לוודא שהסכם השלום לא נפגע, זה גם כתוב בהסכם בינינו. צריך לוודא שאנחנו מקבלים הערכות מוסמכות של ראשי מערכות הביטחון בישראל, לוודא שאנחנו שומרים על היציבות האזורית. אנחנו בכחול לבן נמנע בכל דרך אפשרית דמוקרטית את היכולת הזאת לפגוע בביטחון של מדינת ישראל. אני רוצה להזכיר שבכנסת עצמה יש רוב גדול, בלי קשר לממשלה. אבל אני חושב שרה"מ מבין שהוא חייב לעמוד בהסכם בינו ובינינו ולכן התהליך יהיה מסודר".

קולות של מתנחלים שמזלזלים שאמריקנים ובנשיא טראמפ שידיד ישראל, זה לא זלזול?
"רה"מ עשה נכון כשהגיב מיד ועמד על כך שהנשיא האמריקני הוא ידיד גדול של מדינת ישראל. הוא עשה צעדים אמיצים ומשמעותיים לטובתה של מדינת ישראל ואני לא חושב שיש לאזרח כלשהו במדינת ישראל זכות להעביר עליו ביקורת".

אתה רואה תמונות מסוף השבוע מההפגנה בתל אביב עם דגלי אש"ף, מה אתה חושב?
"אני חושב שאני גר במדינה נפלאה דמוקרטית שמאפשרת לאנשיה להתבטא, גם כשזה מאוד כואב לי".

אין לך בעיה?
"יש לי בעיה קשה עם זה, אבל אני במדינה דמוקרטית שמאפשרת לאנשיה, תודה לאל, ללכת ולהגיד דברים. כל עוד הם עושים את זה במסגרת החוק והסדר, אני אלחם על זכותם להגיד דברים שנורא מרגיזים אותי".

כולל לשיר את ההמנון הפלסטיני?
"כל עוד זה חוקי בספר החוקים של מדינת ישראל, גם אם מאוד לא אהבתי את זה, אני חושב שזכותם לעשות את זה".

עדיין מדינה דמוקרטית, עם כל החקיקה לשעת חירום? אנחנו לא מאבדים את זה? אתם שותקים, לא שומעים אתכם.
"שומעים והעובדה שהיה דיון נוקב וארוך אתמול בממשלת ישראל היא הוכחה לכך שאנחנו שם. מוציאים פה דברים מהקשרם, זה לא התקשורת זה כולנו , אם מישהו התעורר רק עכשיו אחרי שישן חצי שנה הוא מסתכל על מדינת ישראל ואומר 'שומו שמיים לא נותנים לאנשים לצאת מהבתים, להתפרנס, ללכת לסרט'. זה לא המצב, יש כבר 3 חודשים תקנות לשעת חירום, בית המשפט הישראלי הורה לממשלה להפסיק את התקנות כי יש להם פג תוקף בעוד כשבועיים ולהפוך אותם לחקיקה,.

המצב מבחינת הקורונה שונה, למה להמשיך עם חוקים כאלה?
"שמעתי אתכם מתחילים בדיווח 'הלוואי והיינו יכולים להגיד שהמגפה בכלל מאחורינו', זה בכלל לא כך. היא נמצאת כאן, ואנחנו נערכים לצערי הרב לגל הבא. החוק לא מופעל אלא אם מספר קריטריונים קורים המורים על מצב חירום".

לא מפריע לך שמי שמחליט זה רה"מ?
"זה בדיוק הדיון היום בוועדת קורונה, בקבינט של הקורונה".

עמדתכם?
"משותפת לכל שרי הממשלה שיהיו קריטריונים ברורים, שלא יהיה ספק שאנחנו במצב חירום. למשל, כמות גדולה של מספר המונשמים שעולה, קצב הכפלה שלו מדאיג ומורה על כך שאם לא עושים צעדים מידיים אנחנו נמצאים במשבר".

כחול לבן הייתה אמורה לעמוד על הרגליים האחוריות בחוק הקורונה, במקום זה אתם מורידים את הראש.
"לא, לא, תרשה לי לא להסכים איתך לחלוטין".

לא שמענו אתכם. כל המדינה סערה ואצלכם דממה.
"המדינה סערה ואנחנו עשינו את העבודה, יש הבדל בין עשה לעשה. מי שבאופוזיציה מוציא סרטונים חביבים על כל מיני דמויות לא עשה מאית ממה שאנחנו עשינו, גם למען הדמוקרטיה וגם למען התמודדות עם המגפה. אנחנו שומרים גם על הבריאות וגם על הדמוקרטיה הישראלית. אפשר לסמוך עלינו". 

תגובת 'יש עתיד- תל"ם': "הציבור לא מטומטם, אבל בגללך הוא משלם. גם לך טוב הספין של נתניהו, גם לך טוב שיתעסקו בכול דבר מלבד ממשלת הניפוח והבזבוז של 36 שרים ו-16 סגני שרים".