מערכת הביטחון האיצה בשבועות האחרונים את היערכותה לאפשרות של הסלמה ביטחונית משמעותית בשטחי יהודה ושומרון. זאת על רקע המתיחות המדינית לקראת האפשרות של סיפוח שטחים בגדה המערבית בחודש הבא. בידי מערכת הביטחון אין מודיעין קונקרטי על הסלמה ודאית, אולם ההערכה היא כי המתיחות יכולה להוביל להסלמה בשטח. 

מבחינת צה"ל, ההיערכות המבצעית לאפשרות של הסלמה ביהודה ושומרון נמצאת בראש סדרי העדיפויות, עוד לפני הגזרות המבצעיות מול רצועת עזה ובגבול הצפון, בעיקר מול חיזבאללה. ההכנות בשלב זה מתמקדות בעיקר בעדכון הפקודות המבצעיות, באישורי תוכניות לחטיבות המרחביות בגזרה לאפשרות של מלחמה, ובמשחקי מלחמה במטכ"ל ובפיקוד המרכז. הן אינן כוללות החלטה על תגבורי כוחות ואימוני מילואים.

לצד ההיערכות המבצעית, המובנת מאליה נוכח המציאות שעשויה להתפתח, חשוב להדגיש כי עד שלב זה בצה"ל לא מכירים עדיין את ההחלטות הצפויות של הדרג המדיני, ולא יודעים מה צפוי להכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד כשלושה שבועות בלבד.

ראש הממשלה מנהל את עבודת המטה לקראת ההכרזה, בתחילת החודש הבא, עם צוות מצומצם מאוד של יועצים בהובלת ראש המל"ל מאיר בן שבת, ושומר את הקלפים קרוב מאוד לחזה.