בג"ץ פסל הערב (שלישי) ברוב של שמונה תומכים מול מתנגד אחד, את חוק ההסדרה, בטענה כי הוא אינו חוקתי. ההחלטה עוררה סערה במערכת הפוליטית, ותגובות סוערות רבות. דקות ספורות אחרי פרסום ההחלטה, מסרו בליכוד: "מצער שבג"ץ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". 

ח"כ בצלאל סמוטריץ' יוזם חוק ההסדרה מסר בתגובה: "אבדה הבושה. הגוף הפוליטי החזק ביותר במדינה חיכה לממשלה רופסת שלא תוכל להגיש את פסקת ההתגברות והמשיך את הקו השמאלני הקיצוני שהנחיל אהרון ברק. שלוש שנים של המתנה עם פסק הדין עד שנתניהו הגיש להם על מגש של כסף את העיתוי המתאים לפסול את החוק ללא חשש. במשך שנים בית הדין הקרוי גבוה לצדק רומס כל זכות של המתיישבים, מעקם ומעוות את חוקי הכנסת כדי להתאימם לאג'נדה פרוגרסיבית ופוסט ציונית שמעדיפה תמיד את זכויות אזרחי האוייב על זכויות אזרחי המדינה".

"אדוני ראש הממשלה, החבל שנמתח היום סביב צוואר ההתיישבות הוא אותו החבל שייכרך על צווארך. אל תצפה למשפט צדק. שופטיך לא יפגעו ביוקרתו של מנדנבליט בדיוק כפי שלא עשו זאת בחוק הזה. אתה זה שמאפשר את זה כבר שנים רבות ואין לך להלין אלא על עצמך. ולחבריי החרדים והליכודניקים, בע"ה נביא לכנסת באופן מידי את פסקת ההתגברות. אם לא תקדמו את החוק כעת בתגובה לפסילה השערורייתית של החוק הסופר צודק הזה, תחסכו מעם ישראל את התלונות וההתבכיינות שלכם כנגד בית המשפט.  המחאות בבית המשפט וההצהרות הבומבסטיות פשוט לא אמינות. אם לא באתם לשנות, אל תתלוננו. אנחנו נמשיך מכאן".

"ומילה אחרונה לשופטי בג"צ. דעו לכם, שסופה של כל דיקטטורה ליפול. במוקדם או במאוחר העם יתקומם, הכנסת תחוקק, השליטה תחזור לעם, והציבור הישראלי ישתחרר מלפיתת החנק האלימה שאתם משליטים כאן בשנים האחרונות. ככל שתהיו אלימים ושקופים יותר בעיוותי הדין, הבומרנג שיווצר בתגובה לפועלכם יהיה מהיר יותר והחלטי יותר. אני מצר מאד על ההתנהלות חסרת האחריות של בודדי בודדים ששדדו את הדמוקרטיה הישראלית".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, התייחס לפסילתו של חוק ההסדרה, , על ידי בג"ץ, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "זו הייתה פסילה צפויה. החוק עורר בעיות קשות עוד בתהליך החקיקה שלו, ואסור היה להעביר אותו מלכתחילה".

"חבריי לכחול לבן ואני נדאג שפסיקות בג"ץ יכובדו, לא תהיה כל פגיעה בשלטון החוק. אני מקבל בהבנה ביקורת כשהיא נעשית בצורה מכובדת, ואני מודיע שתמיד אפעל לסייע לכל אזרח ישראלי שניתן לסייע לו ברמה האנושית ובמסגרת החוק- בין אם הוא מתנחל או קיבוצניק, יהודי, ערבי או דרוזי, דתי או חילוני" הוסיף גנץ.

בני גנץ. צילום: מרק ישראל סלם
בני גנץ. צילום: מרק ישראל סלם

"היום בביקורי באוגדת איו"ש סיפרתי לחברי מועצת יש"ע, שהצעד שעשיתי בכדי להיכנס לממשלה נבע מדאגה עמוקה שלי לאחדות החברה הישראלית בעת המשבר שפקד אותנו. בכדי שנהיה מאוחדים כחברה, אנחנו חייבים לכבד את שלטון החוק, לבקר בצורה עניינית, וגם אם יש מחלוקות עמוקות ביננו – נתמודד איתן תמיד כאחים, ולא כשונאים", סיכם.

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין מסר בתגובה: "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף. הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות".

עו"ד בן גביר מראשי עוצמה יהודית הגיב להחלטה ואמר: "ממשלות ישראל לדורתיהן (גם זו הקודמת) אשמות בהחלטת בג"ץ בעניין חוק ההסדרה. במקום לערוך רפורמה בעולם המשפט ולהכניס 15 שופטים עם אג'נדה יהודית ציונית החליטו חברי הממשלות לשחק בנדמה לי ולחשוב שהם משנים את המגמה של בג"ץ. עם ישראל מחכה לממשלה אמיצה שתשנה את שיטת מינוי השופטים ורק אם תיפסק מגמת חבר מביא חבר, נזכה לבית משפט מאוזן ומגוון שמבין שהוא בית משפט במדינה יהודית וציונית ותפקידו לשפוט לטובת עמו וארצו ולא ליתן פסקי דין שפוגעים באזרחיו".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מסר בתגובה: "‏בג״צ ממשיך בהתערבות הגסה שלו ומבטל את חוק ההסדרה. הפגיעה היא כמובן במפעל ההתיישבות אך גם ברשות המחוקקת. ‏אין מנוס מפסקת התגברות שתאזן את המצב ההזוי הזה בו הרשות השופטת מבטלת חוקים שנחקקו ע״י הרשות המחוקקת במחי יד".

במרכז-שמאל מגבים את החלטת בג"ץ
בכחול לבן הגיבו על החלטת בג"ץ לפסול את חוק ההסדרה. בהודעת המפלגה נאמר כי "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו הייתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג׳׳ץ ונדאג שהיא תמומש".

גם שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול לבן) פרסם הודעה דומה בה אמר: "הבעייתיות בחוק ההסדרה היתה ידועה לממשלת ישראל כבר מהרגע הראשון ופסילתו היתה צפויה לכל הגורמים במערכת הפוליטית. הכרעת בג״ץ הולכת יד ביד עם המצב החוקתי בישראל וכמובן שנכבד אותה. את המעמד החוקי של רבים מהבתים בהתנחלויות ניתן להסדיר, אולם עלינו לעשות זאת בצורה מושכלת ובהסכמה רחבה."

קודם להודעת כחול לבן צייץ יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) צייץ לאחר החלטת בג"צ: "מזכיר לכחול לבן שהם הודיעו שהם עומדים להגן על בג"ץ. אז הנה, יש עוד התקפה פרועה והיסטרית על בג"צ מתוך הממשלה. מה אתם מתכוננים לעשות בעניין?".

מי שעוד גבו את החלטת בג"ץ הם שר התקשורת יועז הנדל ויו״ר ועדת החוץ והביטחון צבי האוזר (דרך ארץ) שאמרו כי ״יש לכבד את החלטות בגצ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות״.

לאחר פסילת חוק ההסדרה בבג"ץ נמסר מ'שלום עכשיו', אחת העותרות: "חוק ההסדרה הוא אות קלון לכנסת ישראל ולדמוקרטיה הישראלית. אנו גאים ששימשנו כמבוגר האחראי שנלחם כל העת כדי לעצור אותו. הייתה זו חובתנו למנוע את הפגיעה בסיכוי לשלום, את הכשרת העבריינות וגזל האדמות השיטתי שהחוק נועד לאפשר. בלמנו את הניסיון הפסול להפקיע אדמות פרטיות של אנשים החיים תחת כיבוש על ידי ממשלה שלא הם בחרו לטובת התנחלויות חדשות שמטרתן לסכל הסכם מדיני".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ אמר: "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בניה בלתי חוקית בהתנחלויות. זה חוק  שמתאים לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר. חוק ההפקעה הוא חוק של גזל שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה"

חברת הכנסת מרב מיכאלי בתגובה לפסילת בג"ץ את חוק ההסדרה: בג"ץ בסך הכל אישר את מה שחזרנו ואמרנו במאבק נגד החוק המביש הקרוי בשם המכובס "חוק ההסדרה": חוק גזל קרקעות, לא חוקתי, לא מוסרי, ומסוכן למדינת ישראל. ביטולו של החוק מציל את ישראל מצרה גדולה. עכשיו צריך לבטל גם את הגזל".

ד״ר רונית לוין-שנור מבית ספר הארי רדזינר למשפטים בבינתחומי הרצליה ואחת מידידות בית המשפט בעתירה: ״הישג גדול לזכויות האדם. בית המשפט הגן על זכותם לקניין, לשוויון ולכבוד של הפלסטינים וקבע כי החוק מהווה פגיעה מובהקת וברורה. החלטת בית המשפט מהווה קול ברור וחד לעניין גבולות הכוח של מדינת ישראל גם כאשר מי שניצב מולה אינו אזרח המדינה״.