יושב ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ותקף את שותפו לשעבר, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, על חלקו בממשלת האחדות על רקע אפשרות הסיפוח והדרישות האישיות שלו במסגרת התפקיד. כמו כן, לפיד הביע שביעות רצון מהחלטת בג"ץ על פסילת חוק ההסדרה.

התקשרת אתמול לאחל לגנץ יום הולדת שמח?
"לא, יחסינו אינם כתמול שלשום אני לא יודע אם שמתם לב, אם לא אז אשלח לכם את העיתונים של החודשים האחרונים. אבל כמובן שאני מאחל לו יום הולדת שמח".

התייחסת אתמול בטוויטר בעקבות הדיווח ששר הביטחון לא קיבל את מפות הסיפוח, וחלק מראשי מועצת יש"ע כן קיבלו. כתבת 'לא פריטטי – פתטי".
"כן כי הם מתעסקים רק בדברים לא חשובים, באאודי 8, גודל השיירה ומי יכנס ראשון לחדר הממשלה כשיש פה יותר ממילון מובטלים, העסקים הקטנים קורסים אחד אחרי השני, אנשים לא מקבלים לא פעימות והכול נעלם, כל הכסף לא מגיע והם מתעסקים כל היום אחד בשני, בכבוד, בלשכות, בנהגים, במקורבים ובתקציבים לשטויות. זה פשוט בלתי נסבל לראות את זה".

גנץ אמר שלא רצה את האאודי ושזו הוראת שב"כ.
"מה זאת אומרת? אתה מחליט. הוא שר הביטחון. זה לא נכון, כי זה מופיע בהסכם הקואליציוני, מישהו כתב את זה ואני מניח שזה לא ביבי התעקש שיהיו כל המכוניות האלה. הבעיה זה הניתוק הגמור של הממשלה הזאת, פשוט מנותקים לגמרי ממה שקורה לכל אזרח ישראלי בימים אלה. אנשים בחל"ת, אני מסתכל על החותנת שלי שבחנות שלה עובדת רק עובדת אחת במקום הארבע שעבדו כל השנים האלה, מפני שאין מכירות, מפני שהמשק משותק - זה מה שבאמת קורה במדינת ישראל לא השאלה באיזה גודל שיירה נוסע מי. מי מקים בתקופה כזאת ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים ואני לא יודע אם ראיתם את הצילומים של השולחן המפלצתי הזה".

אולם חתונות.
"בדיוק, אולם חתונות רק שאולמות החתונות לא פתוחים. הייתי במאהל של אולמות האירועים שלא מצליחים להבין מה ההנחיות, מי נותן, מתי יהיה מותר לחזור, מה צריך לעשות עם צ'קים שהופקדו וחזרו - אלה החיים האמיתיים של האנשים האמיתיים".

נדמה שבתקופה האחרונה הביקורת שלך כלפי גנץ יותר נוקבת מאשר כלפי נתניהו. אני צודק?
"תראה יכול להיות במובן מסוים שמנתניהו אין לנו כבר ציפיות, הוא עסוק במשפטו, בלמנוע ועדת חקירה על הצוללות, הוא עושה מה שעשה כל חייו, שזה לעבוד בשביל עצמו. אני מודה שהיו לי יותר ציפיות מגנץ ואשכנזי, אז יכול להיות שבגלל זה הביקורת יותר נוקבת. בסוף, לא רצתי שנה ומשהו בשביל לאסוף קולות ברחובות ולהבטיח לאנשים הבטחות בשביל בנימין נתניהו, אני רצתי עם גנץ ואשכנזי כי אמרנו שתהיה ועדת חקירה על הצוללות, שנוודא שהכסף של אזרחי ישראל יגיע אליהם. במקום זה, ועדת הכספים, ועדת הכלכלה, ועדת החוקה - הכול הועבר לידי החרדים".

מה אתה חושב לעומק על מערכת היחסים בין נתניהו וגנץ? נתניהו לפי הדיווח לא טורח להעביר לשר הביטחון ומחליפו את המפה הכי מהותית בעשיה המדינית ביטחונית שלהם בתקופה הזאת אבל מעביר לאחד מראשי יש"ע.
"בסוף, זה לא ממשלת אחדות, זה לא ממשלת חירום, זה ממשלה של נתניהו והוא מנהל אותה כפי שניהל כל ממשלה, עושה מה שמתחשק לו והוא גם לא במיוחד סופר אותם. ברגע שהם נכנעו ונכנסו זהו, אין דבר כזה - בשחיתות לא נלחמים מבפנים, בדורסנות לא נלחמים מבפנים. אם אתה בפנים עכשיו, אתה חלק מזה, זה מה שקרה להם. הם בפנים והם חלק מזה, וכל דבר רע שקורה בימים האלה הם חלק ממנו. זה מגוחך, לפני יומיים יצאה הודעה חגיגית שגנץ הנחה את מערכת הביטחון לתוצאות הסיפוח, מה זאת אומרת? אתם יודעים על זה מהיום הראשון. אתמול הייתה ידיעה שאומרת שגנץ ונתניהו הולכים לבקש יחד דחיה לגבי חוק הגיוס מבית המשפט העליון. מה לא ידעתם על חוק הגיוס? חוק הגיוס הועבר על ידי משרד הביטחון שבראשו עומד גנץ, כבר לפני יותר משנה. רצתם במערכת בחירות אמרתם נגייס את הצעירים".

בשורה התחתונה אתה אומר שגנץ מוריד, משפיל את עצמו, לא יפעל בעניין הגיוס, ההסדרה והסיפוח עד הרוטציה?
"ובסוף לא תהיה רוטציה כמובן. מה, נתניהו ייתן לו עם מפלגה של 15 מנדטים, שיש לו עוד פחות מזה בסקרים, להיות ראש ממשלה? ברור שלא תהיה רוטציה. בסוף, כשאתה עושה דברים לא ערכיים, זה חוזר אליך. פוליטיקה, בסוף, עם כל הלכלוך והגועל שלה, עוסקת בערכים ומהות. מי שבא בלי ערכים ומהות לא יצליח".

גנץ בא בלי ערכים?
"אם היו ערכים, הערכים שהוצגו בבחירות ומה שהוא עושה עכשיו זה ההפך הגמור. כרגע הם שם למטרה אחת, לתת לגיטימציה לאדם שיש לו שלושה כתבי אישום חמורים. מה שקרה לנו כחברה זה שכשאתה אומר שלושה כתבי אישום פלילים חמורים ברדיו, המראיינים נרדמים, כי כמה פעמים נדבר על כתבי אישום?"

פוליטיקה היא אומנות האפשר.
"זה לא נכון, פוליטיקה אינה אומנות האפשר. פוליטיקה עוסקת בערכים ומהות, בתוך זה אתה יכול להחליט שאתה עושה תנועה לכאן, או לשם".

הרבה כעס יש בטון שלך כלפי גנץ.
"יש הרבה כעס, לא כלפיו, זה לא אישי. יש לי הרבה כעס על מה שקורה במדינת ישראל מפני שאנחנו הופכים את השחיתות ללגיטימית ומתעלמים ממעמד הביניים שמחזיק הכול על גבו".

ביטול חוק ההסדרה ע"י בג"ץ. מצדיק?
"בטח, כולם ידעו שזה יפסל, זה חוק שמראש היה לא חוקתי. זה תרגיל של נתניהו, לא מאתמול ובכלל קבוצה שלמה, הם עושים משהו שהם יודעים שאין לו שום סיכוי לעבור בבג"ץ כדי שבג"ץ יפסול את זה כי זה משרת את התתקפה על בג"ץ. חוק ההסדרה אמר שאפשר ללכת לאנשים פרטיים ומה זה משנה אם הם פלסטינים או לא, ולקחת להם את הרכוש. כמו שאי אפשר להיכנס אליכם הביתה ולקחת דברים סתם כי מתחשק למישהו, במדינת חוק אי אפשר לקחת לאנשים את רכושם הפרטי. כשהחוק עבר, הייתי בכנסת, כל אחד כולל תומכיו הגדולים ביותר אמרו 'אנחנו יודעים שזה לא יעבור בבג"ץ', אבל מה אכפת להם להביא דברים לא חוקתיים - זה משרת את המתקפה על בג"ץ. הם עשו סדרה שלמה של חוקים כאלה, זה חוק שאומר שאפשר ללכת לקחת לאנשים את הרכוש הפרטי שלהם, אין דבר כזה".

החוק הזה עוסק בחיי המתנחלים, כ-3,000 מתנחלים יושבים לטענת הפלסטינים על קרקע פרטית - לסלק?
"אם מישהו שם את הבית שלו על אדמה פרטית של מישהו אחר יצטרך לזוז משם, אם מישהו היה בונה לך צריף בחצר ואומר עכשיו עברתי לגור שם עם כל המשפחה שלי - היית מוציא אותו".

גם בעופרה? בעלי?
"זה לא קשור לעובדה שזה עופרה או עלי, פלסטינים או יהודים, זה קשור לעובדה שאתה לא לוקח לאנשים את הרכוש הפרטי ועושה בו מה שמתחשק לך במדינת חוק".

סיפוח יפתור את העניין לדבריו של רה"מ.
"אני באמת חושב שמי שמכיר את המצב יודע שלא יהיה שום סיפוח ביולי, זה אפילו לא קשור למוצדק או לא מוצדק, האמריקנים עסוקים גם בהפגנות של ג'ורג פלויד, בקורונה, במשבר הכלכלי והבחירות שלהם מתקרבות. שר הביטחון עוד מחפש את המפות, צה"ל עוד לא ערוך ולא יודעים מה בדיוק יהיה מול הירדנים. נתניהו לא רצה שנדבר על המשבר הכלכלי, הוא לא רצה שנדבר על זה שהוא יצר פה את הממשלה המנופחת והמנותקת ביותר בישראל. הוא מדבר על סיפוח כי הוא ידע שכולם יתחילו להתרוצץ, זה נתניהו קלאסי, כשהוא לא אוהב את מה שמדבירם עליו הוא ממציא נושא חדש כדי שידברו על משהו אחר".

הטכניקה של גנץ לשתוק מול נתניהו נועדה למשוך זמן?
"לא דיברתי איתו, לא יודע מה האסטרטגיה שלו. אני יודע שבינתיים נגרם פה הרס גם לדמוקרטיה הישראלית אני מסתכל על חוק הקורונה שזה חוק משוגע שאומר שרה"מ לבד יכול לאסור על הפגנות כנגדו, כן יכול להגיד לשוטרים להיכנס אליך הביתה, אדם אחד לא היה דבר כזה. במלחמת המפרץ כשנפלו טילים על אזרחי ישראל היו 10 תקנות חירום, בקורונה יש 70 תקנות חירום שנותנות סמכות בלעדית לרה"מ".

שב"כ קורא לבטל.
"הממשלה ביקשה והשב"כ אומר תבטלו"

הם אומרים - תעבירו למשטרה.
"המשטרה נמצאת תחת פיקוח מסוג אחר לגמרי ובסופו של דבר הרעיון שארגוני ביון עוקבים אחרי אזרחים, אני רוצה להזכיר שהשב"כ נמצא תחת סמכות רה"מ. אתה לא יכול לשתוק מול זה שלוקחים את מדינת ישראל, הופכים את השחיתות ללגיטימית, דורסים את מעמד הביניים, שום דבר לא מטופל, ולהגיד אני אחכה שנה וחצי. לא אני ולא אף אחד במערכת הפוליטית תקשורתית ובני גנץ חושב שמישהו באמת יתן לו את הרוטציה הזאת".

מה גנץ יעשה כשתעלו לדיון בקשה לוועדת חקירה בקשר לצוללות?
"אני מקווה שהוא וגבי אשכנזי יישמו ויגשימו את הבטחתם מול מצלמות אלף פעם מול בוחריהם".

אבל הם הפרו הבטחות יותר עמוקות.
"וזה בסדר בעיניך?"

אני שואל אותך.
"זה לא בסדר בעיני, אולי זה בגלל שכמוך גדלתי ביד אליהו. ביד אליהו כשנתת למישהו את המילה שלך אתה מתייחס לזה ברצינות כי זה חלק מכבודך, אנחנו הלכנו לבחירות וכולם אמרו אתם 'רק לא ביבי' וזה לא נכון, זו סדרה שלמה של ערכים ועקרונות, כל אלה בסוף הם ירדו מהם בקלות שלא תתואר. פרשת הצוללות היא פרשת השחיתות הביטחונית החמורה בתולדות המדינה".

ענת – וזה לא יהיה לפי מה שאתה אומר; גולן – אחרות? למשל הממד החמישי? אשכנזי?
"אני בעד שתיבדק כל פרשת שחיתות כמובן, אבל יש הבדל. פה יש צוללות עם יכולות אסטרטגיות, פה יש את העובדה שלא נורא מזמן המצרים קיבלו עוד צוללת קטלנית אחת וזה משנה את המאזן במזרח התיכון".

אשכנזי וגנץ יחליקו את זה?
אני חוזר שוב, מה אנחנו חושבים על זה? כמו שהם מחליקים עכשיו חוק הגיוס, את זה שכל הכסף עוד פעם יעבור לפי חלוקה פוליטית ולא לפי מה שצריכים אזרחי ישראל, וכמו שהם שותקים כשסוגרים עסקים קטנים בכל רחבי ישראל".