שרי החוץ של האיחוד האירופי יערכו מחר ועידה עם שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו. בין הנושאים המרכזיים שיידונו: ההכנות לסיפוח שטחים מצד ישראל ומחויבותם של האיחוד ושל ממשל טראמפ לחוק הבינלאומי ולפתרון שתי המדינות. לקראת הוועידה שוחח שר החוץ של האיחוד האירופי ג’וזף בורל עם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ. לפי הודעת האיחוד, חלק בורל עם גנץ את דאגתו בנוגע לסיפוח אפשרי. הוא הביע את נכונותו של האיחוד לעבוד למען חידושו של משא ומתן "בעל משמעות" בין ישראל לפלסטינים כדי להשיג שלום צודק ובר קיימא.

הערב (ראשון) ישתתף פומפאו, לצד הקנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל והשר לשעבר בממשלת סעודיה, מוחמד אל־איסא, העומד בראש הליגה האסלאמית העולמית, בפתיחת הפורום הבינלאומי של הוועד האמריקאי היהודי בברלין. בינתיים נרשמת מתקפת חיוכים סעודית כלפי ישראל גם בתחום המחקר: במאמר בכורה בעברית בכתב עת המדעי הישראלי "קשר" של המכון לחקר העיתונות היהודית באוניברסיטת תל־אביב טוען חוקר סעודי בכיר, פרופ’ מוחמד אל־רבאן, כי הנביא מוחמד קיים יחסים טובים עם היהודים גם אם התנגש איתם על רקע פוליטי. הוא הוסיף כי העיוותים במחקר בנושא זה עד כה נובעים מכך שמכתביו ליהודים של הנביא לא תורגמו מעולם לעברית, מה שהוא כן עושה במאמרו, "כדי לשפר את יחסי הציבור של מוחמד אצל הקהל הישראלי".

נושא נוסף שיעלה בוועידת השרים האירופים עם פומפאו הוא החלטת הנשיא דונלד טראמפ לנקוט סנקציות נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בגלל חקירותיו נגד ארה"ב וישראל. שר החוץ הצרפתי ז’אן איב לה דריאן פרסם הודעה שבה צרפת קוראת לארה"ב לחזור בה מהצעדים שעליהם החליטה ולא ליישם אותם. לפי ההודעה, ההחלטה היא מתקפה חמורה נגד בית הדין והמדינות החברות בו ועצמאות מערכת המשפט.

בתוך כך קיבלו בדאגה רבה גורמים הנלחמים בחרם נגד ישראל, בכללם הלשכה נגד אנטישמיות, שיזמה את המלחמה המשפטית בחרם, את החלטת בית הדין האירופי לזכויות האדם היושב בשטסבורג שפסק שאין להפליל ולהרשיע פעילי חרם נגד ישראל, בטענה כי הרשעתם מפרה את עקרון חופש הביטוי. ההחלטה ניתנה בערעור על פסיקה שהרשיעה 11 פעילי BDS במרכולים במזרח צרפת בהסתה ואפליה על רקע גזעני ואנטישמי. לפי הפרשנות המשפטית, אפליה כזו נחשבת לאפליה נגד המדינה. לטענת בית הדין, לו בוצעו פעולות אלימות או הושמעו ביטויים אנטישמיים, הם יכולים להיכנס למסגרת החוק. לטענת אותם גורמים, פסק הדין עלול לעודד את פעולות החרם ולהרתיע את המשטרה ומערכת המשפט לפעול נגדן.

יש לציין כי פעילי החרם מנצלים את ההפגנות נגד המשטרה לתעמולה אנטישמית. בהפגנה הגדולה שנערכה אתמול בכיכר הרפובליק והסתיימה בהתנגשויות עם המשטרה, הונפו דגלים פלסטינים, ישראל הואשמה בטבח פלסטינים ומפגינים צעקו "יהודים מלוכלכים" לעבר חבורה שהאשימה אותם ב"גזענות נגד לבנים".