מליאת הכנסת אישרה הלילה (שני) את "החוק הנורבגי" בקריאה שניה ושלישית. החוק עבר ברוב של 66 תומכים מול 43 מתנגדים.

החוק יאפשר ל-12 שרים וסגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימה. הדיון בהצעת החוק שקדם להצבעה נמשך כארבע שעות. מוקדם יותר היום, הוחלט בוועדת הכנסת להפעיל את סעיף 98 המאפשר להגביל את סדרי הדיון. יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הסביר כי הדבר נועד למנוע דיונים שיימשכו ימים ארוכים לאחר שהאופוזיציה הגישה כאלפיים הסתייגויות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נעדר ממהצבעה. לעומתו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, נוכח במליאה. עוד נעדרים חברי הכנסת והשרים אבו שחאדה, איכלר, גלנט, דרעי, מירב כהן, פאטין מולה, מרב מיכאלי, יוליה מלינובסקי, יואב סגלוביץ, יזהר שי. יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, צייץ בטוויטר: "בוגי יעלון מספר לי שאפילו בטירונות היו לו קדרים משפילים פחות ממה שנתניהו עשה היום לגנץ".

בכחול לבן זעמו על העדרו של נתניהו מההצבעות על החוק הנורבגי. "עוד פעם הוא עושה לנו את זה", אמרו גורמים בסיעה. בעבר התרעם גנץ באוזני נתניהו על העדרותו מהצבעות חשובות.

בתוך כך, הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה עברה בקריאה שנייה ושלישית. בהצעת חוק זו מוצע להעניק תמריץ כספי למעסיקים שיקלטו או יחזירו לעבודה עובדים אשר הוצאו משוק העבודה בתקופת המשבר. כמו כן, הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום שחוקקו בשל התפשטות הקורונה עברה בקריאה ראשונה.

יו"ר וועדת החוקה ח"כ יעקב אשר הציג את החוק הנורבגי במליאה ואמר, כי "הפעילות הפרלמנטרית של הח"כים שנכנסו לכנסת ה-20 באמצעות החוק הנורבגי היא עדות חיה שהחוק הוא טוב ומייעל את עבודת הכנסת".

עוד הוסיף אשר: "המטרה המרכזית של ההסדר הוא להבטיח שיהיו מספיק חברי כנסת פנויים לעבודה הפרלמנטרית ולשפר את ייצוג הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה. מאותה סיבה ניתן יתרון יחסי למפלגות קטנות ובינוניות שזקוקים ליותר ידיים עובדות בכנסת ובוועדות".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם) תקף את חברי כחול לבן ואמר כי "יהיה לחוק יאה יותר אם יקראו לו חוק החזיר. החוק נועד כדי שכל ישבן, במפלגת כחול ישבן, יוכל להתהדר בכיסא יש עליו תואר. לחזיר אין כבוד לשום דבר חוץ מאשר לאבוס שממנו הוא אוכל, לשוקת ממנה הוא שותה, אבל כמו החזיר, גם יומך יגיע".

ח''כ אורלי פרומן (יש עתיד -תל"ם) עקצה את חברי הקואליציה במליאת הכנסת, בדיון על הצעת החוק: "ואם כבר חוק נורבגי, אם כבר המדינה רוצה להעתיק או לחקות את מה שקורה בנורבגיה מבחינת החוק שהיא רוצה לאמץ, אז בואו נאמץ כעסקת חבילה חלקים נוספים מנורבגיה. נאפשר חינוך חינם מגיל לידה ועד תואר ראשון. נקדם קצבת זקנה בסך 6,400 ש''ח... ויש עוד כמה דברים שאפשר לקחת מנורבגיה. דווקא את החוק הכי בזבזני בחרתם?"

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי "החוק הזה הוא כמובן מיותר משום שהיה אפשר למצוא לו פתרון אחר, פשוט פחות שרים ואז לא היה צריך בחוק הזה, היו נשארים יותר חברי כנסת פנויים לעבודת הכנסת. אבל קמה כאן ממשלה מנופחת. זה עוול, ועכשיו הוסיפו עוול על הפשע ומכניסים עוד, עוד אנשים שיעלו עוד כסף, וזאת כאשר המשק כולו נמצא במצב קשה ביותר.  פה בחוץ מדי יום מתקיימות הפגנות של אנשים שפשוט אין להם כסף לשלם חשמל. ולכן, האנשים האלה, שהיו בעלי עסקים – עסקים קטנים, עצמאים, פרילנסרים – איבדו את עסקיהם בחודשים האחרונים והם נסגרו לצמיתות".

ח"כ איילת שקד (ימינה) התייחסה גם היא לחוק ואמרה  כי "אנחנו נמצאים בתקופת משבר כלכלי מהקשים שידעה מדינת ישראל. אנשים עוד לא מבינים עד כמה המשבר הזה קשה, כי עוד יש כרגע את שלב המענקים, והחל"ת – במה שנקרא: עוד לא חטפו אתה בום. אבל עוד כמה חודשים, המגזר העסקי יחטוף את הבום, ואז הממשלה הזאת תשלם ביוקר על השרים המיותרים, התקנים המיותרים, והבזבזנות הזו, והיא תצטרך לתת דין וחשבון לבוחרים שלה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם): "תשמעו אזרחי מדינת ישראל - כשאתם מאבדים את מקום עבודתכם, כאן מוסיפים עוד 15 ג'ובים. לעת הזו, זה רק מראה כמה הממשלה הזו מנותקת, לא אכפת לה מאזרחיה. דואגת אך ורק לעצמה. החוק הזה בא לענות על הצרכים של מפלגה אחת: כחול לבן, כי הליכוד לא מעוניין. אין לו צורך, יש לו מספיק חברי כנסת. מכאן נולד החוק הבלתי ראוי הזה לעת הזו שעלותו 101 מיליון שקלים. כשלמטה – עולם התרבות מתפוצץ, אנשים שם איבדו את מקור פרנסתם".

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם) אמרה כי "אני רוצה לדבר על מכבסת המילים של הממשלה ההזויה הזו, שאיבדה את הבושה במעשייה. במקום לקרוא לחוק שהיא רוצה להעביר בחשיכת הליל, 'נורבגי', שתקרא לו בשמו - חוק הג'ובים. לא הספיקו לממשלה 36 שרים. עד נורבגיה הם הגיעו כדי להביא ביטוי מכובס להרחבתה, כאילו היא לא מספיק מושחתת, גדולה ומנופחת ועל חשבון הציבור".

"כחול לבן התקפלו"

ב"כחול לבן" בקשו לקדם את "החוק הנורבגי" בהקדם האפשרי, שכן הוא יאפשר לחמישה שרים שלהם להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים בתור ברשימה, שכן הם סובלים מחסרון בחברי כנסת לאחר ש-12 מתוך 15 חברי הסיעה מונו לשרים. הראשון שבהם, יוראי להב הרצנו יצטרף ליש עתיד. ארבע המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן: מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן.

בליכוד אמורים להתפטר מהממשלה שני שרים. במקומם צפויים להיכנס אריאל קלנר ועו"ד אוסנת מארק, שעל פי ההסכם הקואליציוני תהיה חברה בוועדה למינוי שופטים. לש"ס יש בממשלה שני שרים ושלושה סגני שרים. שלושה מהם אמורים להתפטר במסגרת החוק הנורבגי ובמקומם צפויים להיכנס אוריאל בוסו, ברוך גזאיי ויוסי טייב. ביהדות התורה צפוי להתפטר מהכנסת סגן השר מאיר פרוש ובמקומו יכנס יצחק פינדרוס.

ההצעה מועלית במליאה לאחר שבליכוד טענו כי "כחול לבן התקפלו" והסכימו לתקן את ההסכם הקואליציוני ביניהם, כך שבנימין נתניהו יוכל לפזר את הכנסת ולכהן כראש ממשלה עד הבחירות, אם בג"ץ יקבע בחצי השני של הקדנציה שהוא מנוע מלכהן כראש ממשלה חילופי.

"כחול לבן" אמרו כי לא מדובר ב"התקפלות", אלא בהסכמה עקרונית לנהל שיח בנושא. "אין שום הסכמות. ההסכמה היחידה היא לדבר על השינוי שנתניהו רוצה ולמצוא פתרון שיהיה מקובל על דעת שני הצדדים, בלי פסקאות התגברות", אמרו גורמים במפלגתו של גנץ. "קודם צריך לקיים את ההסכם הקיים ואחר כך נדבר", הבהירו.

בתוך כך, מליאת הכנסת דחתה שלוש הצעות אי אמון בממשלה. הצעת האי אמון של סיעת יש עתיד נדחתה ברוב של 63 מתנגדים מול 44 תומכים. הצעת האי אמון של סיעת הרשימה המשותפת נדחתה ברוב של 65 מתנגדים, 31 תומכים ונמנע אחד. הצעת האי אמון של סיעת ימינה נדחתה ברוב של 65 מתנגדים לעומת 29 תומכים. נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ השתתפו בהצבעה.

מוקדם יותר היום, יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ איתן גינזבורג, הודיע כי החוק הנורבגי יעלה היום למליאה. ועדת הכנסת ניצלה את סמכותה לקבוע סדרי דיון מיוחדים  לדיון, על מנת לסיים את ההצבעה עוד היום למרות הסתייגויות רבות שהעלתה האופוזיציה. הדיון בשתי הצעות החוק (החוק הנורבגי והחוק המאפשר לח"כ שנכנס להודיע בתוך 24 שעות ליו"ר לאיזה סיעה הוא משתייך אם סיעתו המקורית התפלגה לאחר הבחירות) יהיה משולב. הדיון בקריאה שנייה יתחיל היום לאחר הדיון בהצעות האי אמון. יו"ר ועדת חוקה יציג את החוק, הדיון בהסתייגויות יימשך ארבע שעות וההצבעות בקריאה שנייה יתחילו לא לפני השעה 21:00. 

ביהדות התורה הבהירו לליכוד כי ״אין מצב שהחוק הנורבגי לא יעבור השבוע״. בנוסף, כדי להסיר את החוק מסדר היום דרוש הסכמה של יו״ר ועדת החוקה, (במקרה הזה יעקב אשר מיהדות התורה) ובסביבתו אומרים כי הוא לא מתכוון להסיר את החוק מסדר היום.

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הבהיר כי מה שהוחלט זה סדרי דיון למקרה שהחוק יעלה.

הסיבה למתיחות

אמש העלה הליכוד דרישה חדשה להאריך את התקופה בה פסילת ההסכם בבג"ץ עלולה להוביל אוטומטית לבחירות, כפי שנחשף בחדשות 12. נתניהו חושש שבג"ץ יחליט להתערב בהסכם הקואליציוני, שקובע כי אם הכנסת תפוזר במהלך השנה וחצי הראשונות לכהונה, הממשלה תיפול ומי שיעמוד בראש ממשלת המעבר הוא גנץ. בליכוד גם דורשים להאריך את משך כהונת הממשלה משלוש שנים לארבע בתקווה שזה יקטין את הסיכוי שבג"ץ יתערב. 

כעת, נראה שבליכוד מנצלים את היכולת לעכב את החוק הנורבגי, שנועד להכניס אנשים נוספים של כחול לבן לכנסת, על מנת להפעיל לחץ על גנץ להסכים לשינוי ההסכם. 

ההערכה הראשונית הייתה גם שבליכוד לא כ"כ אהבו את הביקור של גנץ במשרד המשפטים אתמול, אולם במפלגת השלטון הבהירו כי "אין שום קשר לביקור של גנץ במשרד המשפטים. מתנהל שיח בין הליכוד לבין כחול לבן על הבנות במספר נושאים".

יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, התייחס למתיחות בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, ואמר כי "אנחנו רוצים להבטיח את קיום ההסכם, אנחנו רוצים לדעת מה יקרה בעוד שנה וחצי אם וכאשר יחליט בית המשפט העליון לא לאפשר לנתניהו להיכנס לתפקידו כראש הממשלה החליפי. זו דרישה לגיטימית". לדבריו, "אתה שמעת פעם על אדם, אדם סביר, לא חייב להיות אפילו אדם חכם, שחותם על הסכם, מגלה שאי אפשר לממש אותו ונשאר אחר כך חלק מההסכם הזה? יש הסכם שנחתם, שאנחנו לא יודעים אם אפשר לממש אותו".

מגל: אבל הייתם צריכים לחשוב על זה קודם.
זוהר: "חשבנו על זה, ולכן גם ביקשנו לעגן את זה מבחינת ההסכם. סוכם שבתוך חצי שנה תהיה לנו האפשרות לפרק את הממשלה מבלי שראש הממשלה יצטרך לפנות את תפקידו. הלכה למעשה, בית המשפט העליון לא הכריע בנושא, אלא דחה את ההכרעה לקץ הימים, או יותר נכון ליום בו נתניהו יצטרך לעבור להיות ראש הממשלה החליפי..."

כספית: בחצי שנה הראשונה יש לביבי תקופת חסד לפתוח את ההסכם. לי אמרו משהו אחר, אמרו לי שיש הסכמה שאם בג"ץ יכריע שראש ממשלה חליפי לא יכול להיות עם כתבי אישום, יעשו פסקת התגברות בתמיכת כחול לבן, ועכשיו גנץ חוזר בו מההסכמה הזאת. הטעו אותי?
זוהר: "אני לא יודע אם יש הסכמה כזו, וגם אם הייתה הסכמה כזו זה לא היה מתפקידי לדווח עליה. אני רק יכול להגיד דבר אחד - אם לא יהיה פתרון לעניין הזה, לא נוכל לשבת ולשתוק".