הפרלמנט האירופי אישר הלילה (חמישי) את הסכם "שמיים פתוחים" בין מדינת ישראל לבין האיחוד האירופי ברוב של 437 תומכים מול 102 מתנגדים. מדובר בהסכם בינלאומי שמאשרר באופן רשמי וסופי את ההסכם הזמני שנחתם בשנת 2013. ההסכם הוביל בשנים האחרונות לירידה משמעותית במחירי הטיסות לאירופה, והגדיל באופן משמעותי את מספר התיירים המגיעים לישראל, ופתח יעדי טיסות חדשים באירופה לתייר הישראלי. 

האישרור הסופי בפרלמנט האירופאי מגיע לאחר שבע שנים, בהן הצביעו כל אחד מהפרלמנטים המדינתיים באיחוד לאשרר את ההסכם.

שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר: "אישור ההסכם הוא ביטוי חשוב של מערכת היחסים בין ישראל לבין אירופה, במיוחד בתחומי הסחר, המו"פ והתיירות. במיוחד כעת, כאשר מדינת ישראל ניצבת בפני משבר כלכלי בעקבות נגיף הקורונה, ולקראת חידוש קשרי התעופה, מדובר בבשורה משמעותית שתבטיח את שיקום ענף התיירות והתעופה. אני רוצה להודות לשגריר ישראל לאיחוד האירופי רוני לשנו-יער ולמטה משרד החוץ על העבודה המקצועית והיסודית שהובילה להישג החשוב הערב. אני מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ שהחל את התהליך החשוב שהגיע לסיומו היום".

מדינות האיחוד האירופי הן: איטליה, בלגיה, גרמניה, הולנד, לוקסמבורג, צרפת, אירלנד, דנמרק, יוון, ספרד, פורטוגל, אוסטריה, שוודיה, פינלנד, אסטוניה, הונגריה, לטביה, ליטא, מלטה, סלובניה, סלובקיה, פולין, צ'כיה, קפריסין, בולגריה, רומניה וקרואטיה.

מדינות אירופה שאינן חברות באיחוד הן: אוקראינה, אזרבייג'ן, איסלנד, אלבניה, אנדורה, בוסניה, בלארוס, גיאורגיה, בריטניה, טורקיה, ליכטנשטיין, מולדובה, מונטנגרו, מונקו, מקדוניה הצפונית, נורבגיה, סן מרינו, סרביה, קזחסטן, קריית הוותיקן, רוסיה ושווייץ.

במפלגת העבודה בירכו על ההחלטה לאשר את ההסכם, ואמרו כי ביממה שקדמה להצבעה היה חשש ממשי כי ההסכם לא יאושר מחדש במחאה על כוונת הממשלה לבצע סיפוח חד צדדי; לאחר פניה בהולה של ראשי מפלגת העבודה לחברי סיעת ״הסוציאליסטים והדמוקרטים״ (S&D), הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט שמורכבת ממפלגות אחיות של מפלגת העבודה, החליטו חברי הסיעה שלא להתנגד לאישור ההסכם אלא להימנע, ובכך נסללה הדרך לאישורו ברוב קולות בפרלמנט האירופי,נמנע נזק מדיני וכלכלי חמור למדינת ישראל, ואושר המשך קיומו של ההסכם המאפשר טיסות זולות ליעדים באירופה.

שר הכלכלה והתעשיה ויו״ר מפלגת העבודה ח"כ עמיר פרץ, מזכ״ל המפלגה ערן חרמוני והמזכיר הבינלאומי של העבודה, חיליק בר, פנו שלשום בלילה (ערב ההצבעה בפרלמנט) במכתב לחברי הפרלמנט האירופאי מטעם סיעת 'הסוציאליסטים והדמוקרטים' והפצירו בהם שלא להצביע נגד אישור המשך הסכם השמים הפתוחים בין ישראל לאיחוד. במכתבם ציינו כי העבודה פועלת בממשלה לקידום השלום והפיוס בין ישראל לפלסטינים ומדינות ערב. בנוסף, מזכ"ל המפלגה חרמוני והמזכיר הבינ"ל קיימו בלילה שיחה טלפונית עם סגנית נשיאת סיעת ה-S&D האחראית לקשרי החוץ, חברת הפרלמנט קאטי פירי.

הפניות הבהולות הנ"ל לאחר שהגיע מידע לפיו ישנו חשש ממשי כי הסיעה תתנגד בהצבעה לאישור מחדש של ההסכם ובכך יתגבש רוב לביטולו בפרלמנט האירופאי. לאחר פניית העבודה התקיים בסיעה דיון שבסופו הוחלט על ידם להימנע בהצבעה על אישור ההסכם אם תתקיים, ובכך נסלל הרוב לאישורו. בהצבעה שנערכה אושר לבסוף כאמור חידוש ההסכם.

ח”כ פרץ: “מיד עם פנייתו של משרד החוץ, נרתמנו לעניין, והמאמצים שקיימנו מול סיעת ה-S&D בפרלמנט האירופי הביאו לכך שההסכם יאושרר בפרלמנט. קשריה ארוכי השנים של מפלגת העבודה עם מפלגות ברחבי העולם זהו גם כלי דיפלומטי שבעתות כאלה עשוי להביא לפתרון של סוגיות סבוכות. הביקורת על הכוונות לסיפוח חד צדדי הן מובנות, אך הבהרנו כי נעשה הכל כדי למנוע אותו, ויידעו ידידינו בעולם כי הדרך לעשות זאת אינה עוברת דרך פגיעה כלכלית באזרחי ישראל”.

חרמוני אמר כי ״במהלך הדיאלוג אנשי הסיעה היו קשובים מאד אך הסבירו לנו את ההתלבטות בסיעה בין התנגדות להמשך קיומו בזמן שישראל מקדמת צעדים לסיפוח, לבין הימנעות בהצבעה, שלמעשה תאפשר את המשך ההסכם. הדגשנו מחויבותינו להתנגדות מתוך הממשלה לצעדי סיפוח חד צדדי, ואת המחויבות שלנו לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני על בסיס פתרון שתי המדינות. היום אנו יודעים שלא רק שרוב הסיעה נמנעה בהצבעה, אלא אף שהיו בה כמה שתמכו בהסכם"

"סיעת ה-S&D מקיימת קשרים הדוקים עם מפלגת העבודה הישראלית, ומייצגת מפלגות סוציאל-דמוקרטיות מכל רחבי אירופה, מפלגות שהן למעשה מפלגות 'אחיות' למפלגת העבודה. בזכות קשר זה התאפשרה תקשורת מיידית, עניינית ורציפה עם הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט האירופי, ולמעשה בעזרתה הוכרע גורל ההסכם החשוב".