מבחן לקואליציה: יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, יעלה ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק לאסור על "טיפולי המרה". השרים אמיר אוחנה ואיציק שמולי, אנשי הקהילה הגאה, חברים בוועדת השרים ובמרצ אומרים כי הם "בטוחים" שהשניים יתמכו בהצעת החוק וקוראים גם לשרי "כחול לבן" לתמוך בהצעת החוק. השר שמולי הודיע מאוחר יותר כי אכן בכוונתו לתמוך בהצעה.

כזכור, השר רפי פרץ התבטא בראיון בחודש יולי אשתקד, בהיותו שר החינוך, בעד טיפולי המרה ואמר בתשובה לשאלה האם הוא בעד טיפולי המרה להומוסקסואלים והאם ניתן להמיר אנשים שיש להם נטייה: "אני חושב שאפשר", והוסיף "אני יכול להגיד שיש לי היכרות עמוקה בנושא החינוך וגם עשיתי את זה".

בעקבות הסערה שחוללו דבריו אמר אז יו"ר כחול לבן בני גנץ כי "דברי שר החינוך חמורים. כל אמירה בקשר לטיפולי המרה אינה יכולה להיות לגיטימית בישראל של 2019". גנץ הוסיף כי: "ממשלת כחול לבן תקדם את השוויון, הסובלנות וקבלת האחר. זכותו של כל אדם לחיות על פי אמונתו, דעתו ונטייתו היא אבן יסוד בדמוקרטיה הישראלית ונגן עליה בכל כוחנו. לא ניתן יד להמשך ההקצנה ונחזיר את ישראל לשפיות וקידמה". כעת מצפה ח"כ הורוביץ כי ב"כחול לבן" יפרעו את השטרות ויתמכו בהצעת החוק שלו וכך יעשו גם השרים אוחנה ושמולי.

"טיפולי המרה זה רצח. רצח של הנפש, והרבה פעמים גם של הגוף. אלה "טיפולים" שמובילים לפגיעה עצמית עד כדי אובדנות. מהות "הטיפול" היא התעללות נפשית ופיזית בבני נוער. התעללות שהורגת, שלוקחת חיים של בני ובנות הקהילה שלנו, שכל חטאם שהם להט"בים. שהם מי שהם", אמר הורוביץ. 

לדבריו "על פי כל גורמי המקצוע. "הטיפול" הזה לא עובד, והוא גם לא צריך לעבוד. אבל נערה או נער שעברו הליך כזה נשארים עם נזק נפשי לכל החיים ולעיתים קרובות מפתחים נטיות אובדנות. רוב המקרים לא מתפרסמים מטבע הדברים, אבל לצערי זה קורה הרבה. הרבה מאוד. לכן החוק שהגשתי לאיסור טיפולי המרה נועד להציל חיים והוא בגדר פיקוח נפש".

"חובתנו לאתר את העוסקים בהתעללות הזו, לשלול את רישיונם לטפל באנשים וגם ולהעמידם לדין פלילי. בדיוק כמו כל רוצח או כל אדם שהביא למותו של אדם אחר", הוסיף.

לדבריו הצעת החוק שהגיש זוכה לתמיכה רחבה מאוד בציבור. "אני יודע שיש לה תמיכה רחבה גם בכחול לבן וגם בחלקים בימין. הם שיתפו איתי פעולה במאבק הזה ברחובות וגם בכנסת לפני חודש בלבד בוועדת החינוך שכינסתי בנושא הזה. זה הזמן לעבור ממילים למעשים. אני אומר את זה לגנץ, ניסנקורן, אוחנה, אסף זמיר וכל מי שרואה עצמו חלק מהמאבק בהומופוביה וגם עשה על זה קמפיין בחירות".

"זו החובה החוקית ומוסרית של שלנו להציל את הקורבנות הבאים של טיפולי ההמרה. זו גם הזדמנות להוציא אמירה חשובה והכרחית של הכנסת והממשלה - לא משנה אם אתה סטרייט, הומו, לסבית או טרנס, אנחנו לא רוצים לשנות אתכם. אתם יפים וטובים ושלמים בדיוק כפי שאתם", הוסיף.

האגודה למען הלהט״ב וארגון חברותא-הומואים דתיים אמרו לקראת הדיון: ״קביעת איסור "טיפולי המרה" בחוק זה עניין של פיקוח נפש. כל גורמי המקצוע המובילים בארץ ובעולם מחזיקים בעמדה הזו שכבר אומצה בחקיקה בעשרות מדינות בעולם, ומקובלת גם על רוב הציבור הישראלי".

"עם ציון חודש הגאווה, הגיע הזמן שגם בכנסת יכירו בכך וישימו סוף לתופעה הבזויה הזאת שמצלקת את נפשם של נערים ונערות להט"ב. בנוסף, חשוב לכלול בחוק סנקציות פליליות ואזרחיות על עבריינים שעוסקים בטיפולי המרה, כפי שדרשנו בתכנית העבודה של ארגוני הקהילה הגאה מול הכנסת והממשלה ("מפת דרכים לזכויות להט"ב") שפורסמה בתחילת החודש״.