שגריר ארצות הברית בישראל דייויד פרידמן הפסיק אתמול את התיווך שביצע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לחבריו לממשלה, שרי הביטחון והחוץ והרמטכ"לים לשעבר בני גנץ וגבי אשכנזי, בסוגיית תוכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

בנוסף, הוא מסר להם בשעות הבוקר מספר הטלפון, שמחכה להודעה מהם, ברגע שתתקבל החלטה. יחד עם זאת, עדיין לא ברור אם היוזמה למהלך היא שלו, או של היועץ הבכיר של טראמפ לענייני המזרח התיכון, ג'ארד קושנר. מהשגרירות האמריקאית נמסר כי "אין תגובה לפרסומים".

כזכור, בתחילת השבוע נפגש ראש הממשלה נתניהו עם השגריר פרידמן, בדיון בו השתתפו גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון גנץ, שר החוץ אשכנזי ויו"ר הכנסת יריב לוין, על מנת לדון במתווים האפשריים ליישום תכנית השלום.

דיוויד פרידמן (צילום: רויטרס)
דיוויד פרידמן (צילום: רויטרס)

כבר בשעות הבוקר התבשרנו כי שיחות הממשלה עם האמריקאים בנוגע לסיפוח נעצרו. על פי דיווחים, גורמים בשיחות מטעם הממשלה האמריקאית הודיעו כי הוחלט לא להמשיך את השיחות, עד שהשותפים לממשלת האחדות יגיעו להסכמות ביניהם.

חילוקי הדעות בין הצדדים מבוססים על כך שנתניהו נוטה להסכים להצהרה, שתדגיש את הנושא של החלת הריבונות על היישובים (וייתכן שגם על השטחים) ביהודה ושומרון, בעוד שנושא ההכרה בהקמת מדינה פלסטינית יוצנע ואף "יטויח" עד כמה שאפשר. בכחול לבן לעומת זאת, חולקים על העמדה הזאת, כאשר בסביבתו של גנץ מדגישים כי הוא מחויב לכל העקרונות של תוכנית טראמפ, ללא יוצא מן הכלל.