חשיפה ראשונה: גורמים בגוש כחול לבן אמרו אתמול ל"מעריב" כי קיימת מחלוקת משמעותית בין ראשי המפלגה השרים בני גנץ וגבי אשכנזי בנושא יישום תוכנית השלום של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לדברי אותם גורמים, בעוד אשכנזי מתעקש על העברת עיקרי התוכנית במלואם, העביר לאחרונה גנץ מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו: אני אתמוך במתווה הריבונות שלך, בתנאי שתעביר את תקציב המדינה הדו־שנתי ואת החוקים הנוספים שמופיעים בהסכם הקואליציוני בינינו. בלשכתו של גנץ הכחישו את הדיווח.

לעומת זאת בליכוד טוענים כי בכוונתם להעביר את חוק החלת הריבונות הישראלית על שטחים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, גם ללא הסכמת כחול לבן. נזכיר כי על פי ההסכם הקואליציוני, למפלגתו של גנץ שמור חופש הצבעה על תוכנית הנשיא טראמפ. עם זאת, בליכוד אומרים כי יהיה להם רוב להחלת הריבונות על שטחי יהודה ושומרון גם ללא הסכמת כחול לבן. את הטענה חיזק אתמול שר התקשורת יועז הנדל (סיעת דרך ארץ). בראיון לגלי צה”ל אמר הנדל - בפעם הראשונה - כי יצביע "בעד החלת הריבונות, גם אם תהיה מנוגדת לדעתו של גנץ”.

הנדל (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הנדל (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

בעוד בממשלת ישראל טרם הגיעו להסכמות על מתווה הריבונות, גורמים בסביבת טראמפ מעבירים מסר שלפיו “יקודם רק הנוסח ליישום תוכנית השלום שיהיה מקובל על כל הגורמים בממשלת אחדות”.

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב לפרסום בציוץ בטוויטר: "יש לקוות שגנץ יחזור בו. הסיפוח החד צדדי מזיק לבטחון, התקציב הדו שנתי מזיק לכלכלה. הפוליטיקה אינה קודמת לטובת המדינה".

מנגד, בראיון בלעדי למגזין “הזירה – דיפלומטיה ויחסי חוץ”, מבית מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה, אמר ניקולס ברנס, יועץ בכיר למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה”ב ג’ו ביידן, ולשעבר בכיר בממשל בוש, כי “בקרב בעלי תפקידים רבים שכיהנו בממשלים האחרונים – רפובליקנים ודמוקרטים כאחד – קיימת הסכמה כי סיפוח, אם ממשלת ישראל תבחר לבצעו, לא יהווה רק צעד בלתי חכם, אלא טעות עצומה וצעד שיפגע אנושות בישראל בזירה הבינלאומית, גם בקרב תומכיה הגדולים ביותר”.

פרשן "מעריב" בן כספית חשף אתמול כי שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן הפסיק שלשום את התיווך שביצע בין נתניהו לבכירי כחול לבן בני גנץ וגבי אשכנזי, בסוגיית תוכנית השלום של טראמפ. הוא מסר להם בשעות הבוקר מספר טלפון, ואמר שהוא מחכה להודעה מהם, ברגע שתתקבל החלטה. עם זאת, עדיין לא ברור אם היוזמה למהלך היא שלו או של היועץ הבכיר של טראמפ לענייני המזרח התיכון, ג'ארד קושנר. מהשגרירות האמריקאית נמסר: "אין תגובה לפרסומים".

ג'ארד קושנר (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר (צילום: רויטרס)

בתוך כך, מסקר שערך מכון המחקר מאגר מוחות עבור רדיו 103FM עולה כי רוב הציבור (51%) ורוב מוחץ יותר בקרב בעלי הדעה (67%) - מאמינים כי בשל המחלוקות והמתחים בין הליכוד לכחול לבן ממשלת האחדות תתפרק. עוד עולה מהסקר, שממצאיו המלאים יפורסמו הבוקר בתוכנית הרדיו של ניסים משעל, כי 34% מהציבור מאמינים כי ראש הממשלה נתניהו יעמוד בהבטחתו להחיל ריבונות ביו”ש, 28% טוענים כי לא יעמוד בדיבורו,  ו־38% לא יודעים. בקרב בעלי הדעה, 54% מאמינים לראש הממשלה, לעומת 46% שלא. אתמול התקיימה בתל אביב הפגנה נגד הסיפוח, שאותה יזם ארגון “נשים עושות שלום”. בהפגנה השתתפו כ־200 נשים, שבשלב מסוים אף חסמו לזמן קצר את התנועה בצומת עזריאלי.