החרפת הטון נגד ישראל: ערב ההכרזה הישראלית על יישום תוכנית השלום של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ, ועל רקע הכוונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל ריבונות ישראלית על שטחי יהודה ושומרון ובקעת הירדן, כלל הממשל האמריקאי השבוע את הרשות הפלסטינית ברשימת המדינות הנבחנות על פי קריטריונים של ניהול כספי מדינה. הדירוג לא מתייחס לשאלה של הקריטריונים להגדרה של “מדינה” ו”ממשלה”, אך עצם העובדה שהרשות הופיעה בין שאר המדינות שברשימה מהווה תקדים ואף דאגה בירושלים.

הרשימה מתעדכנת ומתפרסמת בארצות הברית מדי שנה על פי דרישת הקונגרס. הדוח השנתי מתייחס לשקיפות בניהול כספי מדינה ב־141 מדינות בעולם המקבלות סיוע אמריקאי, כשבין המדדים שאותן מדינות נבחנות בהם: חשיפת תקציב המדינה, רמת האמינות ועוד. על פי נתוני הדירוג העדכניים, ישראל נמצאת בין 76 המדינות שעומדות בתנאי הסף לשקיפות, לעומת הרשות הפלסטינית, שנכללה ברשימת 65 המדינות שלא עמדו בקריטריונים.

נתניהו וטראמפ מכריזים על תוכנית המאה (צילום: רויטרס)
נתניהו וטראמפ מכריזים על תוכנית המאה (צילום: רויטרס)

במקביל, מחריף האיחוד האירופי את הטון כלפי ישראל בנושא הסיפוח. בנאום בפרלמנט האירופי הזהיר שר החוץ של האיחוד, הספרדי ג’וזף בורל, כי “אנחנו דורשים בתוקף מישראל להימנע מכל החלטה חד־צדדית שתוביל לסיפוח כל שטח פלסטיני כבוש. זו תהיה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי ויהיו לזה בהכרח השלכות משמעותיות על יחסי הקרבה שיש לנו עכשיו עם ישראל”.

בורל הוסיף וטען כי באותן מילים ממש לגבי חומרת ההחלטה גם בשיחותיו עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי שאיתם הוא פתח, לדבריו, ב”דיאלוג קונסטרוקטיבי”. עם זאת, הודה בורל כי “למרבה הצער לא הצליחה מועצת שרי החוץ בכינוסה האחרון להגיע לאחידות דעים בנושא זה”.

ג'וזף בורל פונטלס (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)
ג'וזף בורל פונטלס (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)

עם זאת, אישר אמש הפרלמנט האירופי את הסכם “שמיים פתוחים” עם ישראל ברוב של 437 תומכים מול 102 מתנגדים. מדובר בהסכם בינלאומי שמאשרר באופן סופי את ההסכם הזמני שנחתם בשנת 2013, שהוביל בשנים האחרונות לירידה משמעותית במחירי הטיסות לאירופה, הגדיל באופן משמעותי את מספר התיירים המגיעים לישראל ופתח יעדי טיסות חדשים באירופה לתייר הישראלי.

במפלגת העבודה בירכו על ההחלטה לאשר את ההסכם ואמרו כי ביממה שקדמה להצבעה היה חשש ממשי כי הוא לא יאושר מחדש במחאה על כוונת הממשלה לבצע סיפוח חד־צדדי. לדברי בכירי המפלגה בראשם שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, רק לאחר פניה בהולה שלהם לחברי סיעת “הסוציאליסטים והדמוקרטים”, הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט שמורכבת ממפלגות אחיות של מפלגת העבודה, החליטו חברי הסיעה שלא להתנגד לאישור ההסכם אלא להימנע. לטענתם, בכך נסללה הדרך לאישורו של ההסכם בפרלמנט האירופי, נמנע נזק מדיני וכלכלי חמור למדינת ישראל ואושר המשך קיומו של ההסכם המאפשר טיסות זולות ליעדים באירופה.