"ישראל קיבלה החלטות נכונות בעבר": עוזר שר החוץ האמריקאי לענייני המזרח התיכון, דיוויד שנקר, אמר היום (שני) במהלך ראיון ששודר ברשת כאן ב', כי על רקע באזהרות שנשמעות מצד מדינות המפרץ ביחס לסוגיית החלת הריבונות בישראל, בייחוד מצד איחוד האמירויות, במעצמה בטוחים כי ישראל תיקח את האמירות המגיעות מהעולם הערבי כחלק מהשיקולים להחלת המתווה.

"אנחנו בטוחים שבישראל ייקחו את האמירות שמגיעות ממדינות אלו כחלק ממערך השיקולים שלהם, בעיקר כדי לשמור על החזון העיקרי של תכנית השלום שהוצעה", אמר שנקר. כמו כן הסביר כי ההערכה מבוססת על העובדה כי "ישראל קיבלה בעבר החלטות נכונות ופיקחיות בכל הנוגע ליחסיה עם מדינות ערב. כמו כן, היא קידמה רבות את היחסים עם מדינות המפרץ בשנים האחרונות על בסיסי אינטרסים משותפים". 

עוד הוסיף כי "זה לא סוג שמדינות האזור מודאגות מהסיפוח, אני בטוח שכל דרך שישראל תבחר, היא תעשה זאת תוך שמירה על החזון המקורי של תכנית השלום". בהמשך נשאל שנקר על סוגיית הגרעין האיראני וציין כי "ארה"ב מחויבת לקמפיים לחצים מקסימלי על טהרן. לאחרונה הוכרזו סנקציות חדשות, ואני מאמין שהצעדים הללו יימשכו". 

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אתמול דווח על אי ודאות וחוסר הסכמה בתוך הממשלה הישראלית והאמריקאית. קצת יותר משבוע לפני התאריך הרשמי שהזכירו בכירים בארץ ובארה"ב כמועד תחילת יישומה של תכנית טראמפ, טרם גובש מתווה היישום של תכנית השלום של הנשיא האמריקאי. 

לנוכח חוסר ההסכמה, גורמים מדיניים בישראל מעריכים כי יישום התכנית עשוי להתעכב ולא לחול ב־1 ביולי השנה. חילוקי הדעות בתוך הקואליציה נותרו על כנם: בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לקדם את החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן ורואה בהם את הצעד החשוב והנחוץ ביותר בכל תכנית טראמפ, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ לא מעוניין לתמוך רק בחלק מסעיפי התכנית ודורש להגיע להסכמות. 

חילוקי דעות בנושא קיימים גם בצוות האמריקאי שעבד על התכנית בחודשים האחרונים. יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, מחזיק בעמדה שעל הממשל לתמוך אך ורק במתווה ליישום התכנית שמוסכם על כל גורמי הקואליציה בישראל. רק כך, לדעתו של קושנר, ארה"ב תוכל לקדם עסקה שמביאה תוצאה לשני הצדדים ולא תיראה כמו תכנית פרו־ישראלית באופן מובהק, כך שהעולם הערבי לא יקבל אותה.