ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התכנסה היום (שני) כדי לדון ביישום התכנית הלאומית נגד אלימות במשפחה. בוועדה משתתפים שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חה"כ איציק שמולי, מנכ"ל משרדו מר אביגדור קפלן, הוריה של מאיה ווישניאק ז"ל, שנרצחה על ידי בן זוגה בחודש שעבר, וגורמים נוספים. 

אחותה של מיכל סלה ז"ל, לילי בן עמי, אמרה במהלך הדיון: "זו לא אלימות במשפחה, זה טרור בתוך הבית. זכרן של מיכל ומאיה וישניאק יהיה מהפכה".

בהמשך עלה לשאת דברים אריאל וישניאק, אביה של מאיה ז"ל, ואמר כי "כל אחד שיש לו בבית בת צעירה, יש לו מאיה בבית, ואף אחד לא חולם שיקרה לו מה שקרה לבת שלי. הכל מתחיל בחינוך בבית. להבחין בין טוב לרע אבל גם החוק בישראל צריך להשתנות - הרוצח צריך לשבת בכלא כל ימי חייו, בלי זכות חנינה, ערעור או אפשרות לצאת בטיעונים של אי שפיות. לא יתכן שהוא יוכל להשתחרר ולהקים משפחה".

אריאל ווישניאק, אביה של מאיה ווישניאק (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
אריאל ווישניאק, אביה של מאיה ווישניאק (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

שר הרווחה איציק שמולי אמר כי "בתקופה האחרונה ראינו עליה דרמטית מאוד של מספר הדיווחים והתלונות על אלימות כלפי נשים וכלפי ילדים ואני לא רוצה לדעת מה קורה בעולם הלא מדווח. צריך להפוך את המשוואה. ביצענו הרבה, אבל זה לא קצה הקרחון של מה שצריך. אין לנו עדיין את כל התשובות. אנחנו רוצים לתת מענה אינטנסיבי יותר גם בצד הגברים – לא רק עוד מסגרות, אלא עוד מענים לגברים אלימים. צריכים להגביר את הפעולה גם במישור האכיפה וההרתעה".

יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות חיים כץ אמר: "בתקופתי כשר הרווחה עשיתי סדק בקיר וייסדתי תוכנית לאומית במטרה למגר את האלימות במשפחה. כרגולטר בכנסת אעשה מה שקודמיי לא עשו מספיק, נלחץ על האוצר להביא את הכסף והתקנים הנדרשים כדי למנוע את הרצח הבא".

הדיון מתנהל על רקע עלייה בכמות התלונות שהתקבלו על אלימות במשפחה, וכן מספר מקרי רצח מזעזעים של נשים שהתרחשו בעת האחרונה. בחודש אפריל השנה דווח כי בשל משבר הקורונה, נרשמה עלייה חדה במספר התלונות על אלימות במשפחה שהתקבלו על ידי מוקד 118 של משרד העבודה. עד לסוף חודש אפריל הספיקו להתקבל 222 תלונות סך הכל. 

ראש מנהל השירותים החברתיים במשרד העבודה והרווחה, איריס פלורנטין, הסבירה אז כי "למרות העלייה במספר הפניות למוקדים 118 ומוקד 100 של המשטרה, הנחת העבודה היא שיש עוד רבים ורבות שלא פונים, למרות התגברות המתח בבית בעת ההסתגרות הביתית". לדבריה, אחד החסמים בדיווח או בפנייה לייעוץ בנושא אלימות במשפחה היא שבמצבים של הסתגרות בבתים אין את הפרטיות הנדרשת לשם ביצוע הפנייה, והקו השקט נועד לתת מענה במקרה כזה.