ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל החזר מס בסך כחצי מיליון שקל כגילום להוצאות מס שנגבו ממנו במשך למעלה מעשור. במסמך שהוגש לוועדת הכספים לקראת הדיון, נדרשת הועדה לאשר כי אוצר המדינה יגלם תשלומים עבור שירותים וטובות הנאה, למעט משכורת וקצבה, בתקופה שמ-1 בינואר 2009 ועד 31 בדצמבר 2017.

נציגי כחול לבן, שנעדרו מהדיון, קיימו דיונים פנימיים בנוגע לבקשתו של נתניהו, והחליטו לבסוף לא להשתתף בהצבעה. ח"כ עודד פורר מסר כי "האמירה של כחול-לבן לגבי הצבעתם בוועדת הכספים היום על הטבות ראש הממשלה ריקה מתוכן. הם ויתרו על אחד משני המקומות שלהם בוועדה לח"כ שלמה קרעי מהליכוד ולפיכך ראש הממשלה יכול להעביר מה שירצה".

‏במהלך הדיון זעם היו"ר ח"כ משה גפני על הנציג הבכיר של רשות המסים, אחרי שטען שהוא לא יודע האם בעבר הם גבו מס מראש ממשלה על הוצאות הקשורות לתפקידו: "למה מנהל רשות המסים לא כאן? למה? מכל דיון כזה בורחים, רק אני צריך לעמוד בחזית? אני רוצה תשובה האם גבו מס מראשי ממשלה לדורותיהם, כן או לא!".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "עצם קיום הדיון בעיתוי הזה מבזה את הכנסת הממשלה והציבור. אנחנו לא יכולים להיות מנותקים. אני מציע שתמשכו את זה עכשיו, ובואו נקיים את הדיון בתקופה שבה הציבור יהיה קשוב יותר".

גפני בדיון. צילום: ערוץ כנסת

רונן פרץ, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ, הסביר בדיון את הבקשה המונחת בפני הוועדה: "ההחלטה שבפניכם מבהירה את המצב הקיים והיא לא משנה אותו. לעניין המיסוי –מ-1982 עד 2017 לא יצאה שום דרישה לשום רה"מ לשלם שקל מס. בשנת 2017, בעקבות עתירה שהוגשה לביהמ"ש העליון, נקבע שצריך להבהיר את הדברים. בעקבות כך התכנסה הכנסת וקבעה שרה"מ לא צריך לשלם מס לעניין טובות הנאה שקיבל. גם רשות המיסים אמרה שאף רה"מ לא חויב מעולם, ולא הייתה כוונה לחייב. לפני העתירה היו חילופי מכתבים בין אותו עותר ליועמ"ש. כך כותב נציג היועמ"ש: 'יש הצדקה שהמדינה המעסיקה תישא בהוצאות הכרוכות במעון רה"מ. התפיסה הייתה תמיד שההוצאות האלה אינן מחויבות במס. אין שומה על אף רה"מ אחר למעט נתניהו'".

בהסבר הוראת השעה מצוין כי "בעדכון שנערך לאחרונה, בחוק יסוד הממשלה, נקבע כי 'הממשלה שתורכב יכולה להיות ממשלת חילופים'. לאור זאת, יש להתאים את הוראת השעה להחלטת שכר שרים וסגני שרים, כך שתחול גם על רה"מ החלופי בתנאים הזהים לתנאיו של רה"מ. בנוסף לכך, מוצעים עדכונים נוספים להחלטה, לאישור הוועדה".

חברי הכנסת החברים בוועדת הכספים הנם ינון אזולאי, רם בן ברק, קרן ברק, ניר ברקת, מיקי חיימוביץ', אחמד טיבי, אופיר כץ, בצלאל סמוטריץ', עודד פורר, שלמה קרעי, אנטאנס שחאדה, קטי קטרין שטרית, מיכל שיר סגמן, רם שפע ועאידה תומא סלימאן.

ח"כ מיקי לוי אמר בדיון: "מי שנותנת את חותמת הכשרות למהלך המושחת הזה היא מפלגת כחול לבן שלנציגיה אין אפילו אומץ להגיע לדיון. מבקש להוציא צו הבאה לבני גנץ וחברי כחול לבן להגיע לוועדה. אם גנץ מסכים לוותר על הכל יש להוריד את מהמסמך את המילה 'חליפי', אם הוא לא מסכים - הוא משקר".

יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, אמר בגל"צ הבוקר כי "כינסנו את הדיון הזה כדי לתקן עיוות. ברמת העיקרון, לא סביר שראש ממשלת ישראל, שמשכורתו ירדה לאזור ה-17 אלף שקלים בחודש, ישלם גילומי מס שנאספו במשך שנים. מדובר על סך גדול של מאות אלפי שקלים. לכן, הבאנו לדיון החשוב הזה את הביטוי של הדרישה הזו. ראש ממשלה צריך את הכלים לתפקד". 

"אין לנו סיכום עם כחול לבן", הבהיר זוהר. "ייתכן שבחלק מהסעיפים הם יימנעו או לא יצביעו. ראש הממשלה עושה עבודה מדהימה בתקופת הקורונה ואני לא רוצה לראות ראש ממשלה מוגבל ביכולת שלו לבצע את תפקידו. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו ראש הממשלה לא יוכל לגמור את החודש".

נציג משרד המשפטים אמר בדיון כי "יש קשיים משפטיים בגלל הרטראקטיביות, הם מתעוררים בגלל המימד הפרסונאלי".