רונן צור, יועצו לשעבר של יו"ר כחול לבן בני גנץ, התייחס הבוקר (שלישי) בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM להתנהלות גנץ בממשלה ולתמיכת חברי הליכוד בנתניהו, ואמר כי "יש פולחן שמטופח בצורה מאוד עקבית על ידי אנשים, גם בתקשורת".

אתה המנוע שהוביל את גנץ לממשלת נתניהו. חודש אחרי שהלקוח שלך לשעבר מתרסק בסקרים, אולי טעית?
"אני חשוב שאין קשר בין שני הדברים. יש את ההחלטה להיכנס לממשלת אחדות, כמובן אחרי התייעצויות עם הרבה מאוד אנשים. אני מסרב להגדרה שאני הייתי המנוע, אני בהחלט אחד התומכים, אבל היו הרבה מנועים סביב העניין ואני ביניהם. ההחלטה נבעה קודם כל ממשבר הקורונה, מהאירוע הקולוסלי הזה שפוקד אותנו כבר כמה חודשים, שבעקבותיו היה ברור שלקחת את מדינת ישראל למערכת בחירות רביעית אחרי שלוש מערכות בחירות ללא הכרעה זה יהיה בגדר הפקרות, טירוף. תאר לך שעכשיו היינו לפני בחירות, כי זה בערך התאריך שהיינו אמורים להגיע לשיאה של מערכת הבחירות הרביעית, שאנשים חולים, כשמבוגרים באותה תקופה ראינו אותם נפטרים אחד אחרי השני, ובאווירה הזאת של משבר כלכלי מטורף לקחת את מדינת ישראל לבחירות".

לדבריו, "למפלגה יש תפקיד, לכל מפלגה, בין אם זה בממשלת אחדות ובין עם לאו. התפקיד שלה הוא לנהל סדר יום, להסביר מה היא עושה, להוביל, לשמר דיאלוג עם הציבור, להקרין ניאות, ערכיות, לתת לציבור הרגשה שאכפת למנהיגים מהציבור שהצביע עבורם".



הטענה היא שכחול לבן בגדה בבוחרים שלה.
"לא, אני לא מסכים, ממש לא. אני חושב שכחול לבן צריכה לחזור לנהל סדר יום עבור הבוחרים שלה, ולתת להם את התחושה שהיא מנהלת סדר יום עבור הבוחרים שלה. אם היא לא תעשה זאת היא תגיע למקום שהגיעו מפלגות אחרות".

גנץ לא מסוגל לעשות את זה, זו העובדה.
"אני חושב שגנץ סובל מהערכת חסר של רבים בתקשורת הישראלית, שמהרגע שהוא נכנס רבים צפו את קריסתו, ועכשיו לאור נתוני המנדטים הם כאילו חוגגים את נצחונם. אבל צריך לזכור שכל השנה וחצי האחרונות, התחזיות השחורות התבדו וגנץ כפה על נתניהו שלוש מערכות בחירות חסרות תקדים בהן נתניהו לא הצליח להכריע".

ובסופן מה קורה?
"אני מצטער שאני לא נדחס להגדרות האלה, אבל אני גם לא מסכים איתן".

כמי שמסתכל על הדברים מהצד ועבד עם גנץ צמוד - האם כחול לבן זוהי אפיזודה בעיניך?
"זה תלוי במנהיגים שלה, בידם לקבוע אם כחול לבן תהיה אפיזודה חולפת או מפלגה לעשרות שנים, זה רק בידיים שלהם שלהם, כי כחול לבן הוכיחה שהיכולת שלה לגייס את תמיכת הציבור היא כזו שלא הייתה מקום המדינה עבור מפלגת מרכז, אבל בידיים של המנהיגים שלה להחליט אם הם יהיו אפיזודה ואם המפלגה תהיה אפיזודה, או לא. אם הם יחדשו את האמון, הקשר ויצירת סדר היום - אז הם יצמיחו שורשים מחדש. אם לא, תקום באלטרנטיבה".

אתה רואה את הסגידה, את האהבה המטורפת הזאת למנהיג?
"מה זה סגידה? יש פה פולחן אישיות בישראל כלפי נתניהו שמטופח בצורה מאוד עקבית על ידי אנשים גם בתקשורת וגם במוסדות הממלכתיים. ואותו פולחן אישיות מצליח לייצר לפעמים כמו תחושה של איזשהי כת, שבה לא משנה מה לא משנה מה נתניהו יעשה מבחינת חקיקה או מבחינת פעולות ממלכתיות כאלה ואחרות, לא יהיה שיפוט עצמאי או ריאליסטי של המציאות אלא תהיה תמיכה אוטומטית".

אתה אומר מה? שהפעילים של נתניהו, המצביעים של נתניהו הליכודניקים הם חלק מכת?
"אמרתי שמתפתחים מוטיבים של כת כאשר מנהיג, כל מה שהוא עושה, מביא ומציע מתקבל באיזשהי סגירה ללא שיפוטיות וביקורת מתאימה, כמובן שזה מזכיר אווירה של כת".

אין להם יכולת להיות שיפוטיים?
"כתומכי הליכוד הם כת".

אני שמעתי כת, אוקיי לא אמרת שפעילי הליכוד הם חלק מכת.
"בדיוק, לא אמרתי שמצביעי הליכוד הם כת ולא אמרתי שפעילי הליכוד הם כת".

אבל כמעט אמרת.
"אמרתי שמתפתחת תרבות מסוימת אצל חלק מהאנשים, שחלקם אגב גם בתקשורת הישראלית, שכל מה שנתניהו יביא, אם נתניהו עכשיו רוצה הטבות רוצה הטבות מס, אם נתניהו רוצה מעון חליפי בצורה של ארמון - חייבים לתת לו. אם נתניהו רוצה עכשיו שמונה מכוניות אז חייבים לתת לו, אם הוא רוצה לכהן עם 20 כתבי אישום, חייבים לאפשר לו. אלה מוטיבים לא הגיוניים, שאנשים צריכים להתבייש שהם תומכים בהם בלי לאפשר לעצמם ביקורת ושיפוטיות".