לפיד במתקפה חריפה על ממשלת-גנץ נתניהו: יו"ר האופוזיציה וחבר הכנסת יאיר לפיד הגיע להתראיין היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתנגד בחריפות להחלטות האחרונות הנוגעות להתמודדות הכלכלית במשבר הקורונה. לפיד תקף את החלטותיהם של שותפו לשעבר, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושל יריבו הפוליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כשהעצמאיים קורסים פתאום אין להם כסף?".

כחול לבן החליטו לתבוע את יש עתיד על בלון של הצוללת שהעלו היום מעל הכנסת, מה זה?
"אפרופו אנשים בלי הומור, אם כבר התחלנו בענייני הומור. צעירי יש עתיד הבאמת מתוקים להפליא העלו בלון גדול בצורת צפלין שנראה כמו צוללת, וכתובים על זה ציטוטים של בני גנץ על זה שצריך להקים ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות, כי היום בכנסת העלו הצעת חוק להקמת ועדת חקירה על פרשת הצוללות וכמובן בני גנץ לא בא להצביע, אז הם העלו ציטוטים של גנץ 'פרשת השחיתות החמורה בתולדות המדינה', 'חייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית' פרוייקט חמוד של צעירי יש עתיד, קיבלתי מכתב משני עורכי עתיד לא אחד זה הרגע הגיע אליי, וכתוב מרשתך מתבקשת להפסיק לאלתר את התעמולה האסורה ולהסיר את כל הפרסומים נשוא התעמולה האסורה".

זה נכון שזו תעמולה אסורה, אתם מפלגה שומרת חוק, וכתוב לא יפריח אדם בלון עם סיסמאות מעל הכנסת.
"כתוב 'אנחנו מתבקשים להודיע למשרדם בחוזר כי כל הפרסומים כאמור הוסרו, והיות ושידור רדיו בתוכנית רדיו כמו שלכם בעיני זה סוג של חוזה, הריני להוציא למשרדם שלא בא לנו להסיר את זה כי זאת האמת, וחוץ מזה חוק תעמולת הבחירות נוגע רק לתקופת הבחירות כדי שיקראו את החוק. אבל מעבר לכל דבר אחר, למה זה תעמולה? העלנו בלון עם ציטוטים של בני גנץ. זה שהוא לא רוצה לזכור, הרי הם גם הורידו את המצע שלהם מהאתר כדי שלא נשים לב שהם הבטיחו משהו אי פעם לבוחריהם. היום הייתי בכנסת, פעם הייתה הצבעה על דמי אבטלה לעצמאים אותה הם הפילו, ואחרי זה הייתה ועדת חקירה לצוללות שהיו שותפים להפלתה. כשאנשים אמרו שהם הפרו רק את ההבטחה של רק לא ביבי, זה כי הם לא הבינו את העומק הלא מוסרי של הפרת ההבטחות. זה הכל, מתקציבים למעמד הביניים דרך דת ומדינה דרך פרשת הצוללות ועד לדמי האבטלה לעצמאיים, אין הבטחה שקוימה או תקוים, פשוט נורא לראות".

אבל היית בממשלה, ענייני אוצר קרובים אלייך. אתה יודע שיש דברים שאולי היית תומך בהם, אבל אוצר המדינה לא מאפשר.
"קיבלתי עדכון הלוואי שלא יכולתי להגיד מי עדין אותי עכשיו, קודם קל אומרים ראש האופוזיציה, ושנית סעיף 3 איסור השימוש בכלי טיס או בכלי שיט לא תהא תעמולת בחירות באמצעות השימוש בכלי טיס או בכלי שיט, אתה עבריין".

הטרלתם היום יפה את הממשלה.
"אני רוצה לענות לאריה קודם על מה שהוא אמר על להיות בממשלה. כשהייתי בממשלה דברים שרה"מ לא רצה, הקטנת הממשלה בהתחלה ל-22 ואחר כך ל-18 שרים, חוק הגיוס, על ביטול השר ללא תיק, סדרת חוקים שביבי כעס ולא רצה. אתה יודע, הצבעתי נגד המטוס של ראש הממשלה מתוך הממשלה למרות שהוא צרח, אמרתי לו לא מעניין אותי זה מנוגד לערכים שלי ואתה לא יכול להכריח אותי".

יאיר לפיד  (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יאיר לפיד (צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)


הצעת החוק שאנחנו מדברים עליה היום, שאתה ממנף אותה בכישרון רב ואולי גם בצדק, שגם העצמאים יקבלו דמי אבטלה, גנץ ישב ליד נתניהו והצביע נגד, ואתה פשוט נופל עליו בכל העוצמה על הדבר הזה. אתה יודע הרי, שאם היית בפנים, הוא בתוך הממשלה הוא כבול, הוא מכיר את התקציב הוא יודע שאין כסף, היית שר אוצר, אתה מכיר את זה.
"זה פשוט לא נכון, כי זה לא נכון שאין כסף. הרי הם הודיעו על תקציב מיוחד של 89 מיליארד שקל לטיפול במשבר, ואח"כ הם הביאו לכנסת ואנחנו הצבענו בעד עוד 14 מיליארד שקל לטיפול במשבר. הכסף קיים, לא ראיתי שיש להם בעיה להוציא כסף כשרה"מ מבקש הטבות מס או שהם מחלקים אחד לשני כספים קואליציוניים או בכל התקופה האחרונה לא על אאודי איי 8 ועל 36 משרדים מיותרים לגמרי, ועוד 16 סגני שרים, ו-52 משרדי ממשלה מיותרים, שם לא הייתה להם בעיה להוציא כסף. כזה מגיע לעצמאיים שקורסים, זה חצי מיליון אנשים, פתאום אין להם כסף? פתאום יש להם חוקים? פתאום הם מגלים אחריות אל מול תקציב המדינה? מה הם מבלבלים את המוח? הכסף הזה קיים, הוא אושר הכנסת העבירה מספיק כסף כדי להעביר דמי אבטלה לעצמאיים, הרי אנשים האלה לא הפכו להיות מובטלים כי הם רצו או כי העסק שלהם לא מוצלח מספיק או כי הם לא משווקים ולא קמים מספיק מוקדם בבוקר. הם סגרו את הביזנס מפני שממשלת ישראל הורתה להם לסגור את העסק שלהם, ועכשיו במקום לשלם להם דמי אבטלה, שזה היה צריך לעשות מזמן, הרי אני הצעתי את הצעת החוק הזאת ב-2015 כבר, במקום לשלם להם דמי אבטלה כבר עכשיו ולהציל אותם ואת הכלכלה הישראלית, שזה הרי אינטרס שלנו שהם יחזרו לעבוד, הם ביטלו את זה והמשיכו בדרכם כאילו לא הבטיחו דבר מעולם, על כן אני כועס".

אולי הם פשוט לא רוצים שיהיה הישג לאופוזיציה והם מכוונים לתת דמי אבטלה לעצמאיים?
"אם זה הכל אופוזיציה וקואליציה חבל שלא הודיעו לי, כי כשהם הביאו 14 מיליארד שקל אני הצבעתי בעד, כי אני אמרתי המצוקה של העסקים הקטנים, של העצמאים והמובטלים יותר חשובה ממשחקים פוליטיים. הם בוועדת שרים וחקיקה מיד דחו את זה בחודשים, למה? כי מה אכפת להם. כל כך ברור שאלו אנשים שלא הוציאו חשבונית בחייהם, שפשוט לא יודעים איך נראה ביזנס ועסק ויזמות קטנה, אני מסתכל על החנות של החותנת שלי, שבה היא צריכה לפטר".

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

בתוכנית בבוקר מישהו דיבר וזרק את זה שאנשים מתאבדים. ברגע שזה עלה לאוויר, התחלתי לקבל מסרונים עם אנשים שהתאבדו בשבועיים האחרונים,  התחלתי לבדוק אותם, ולאסוני כל מקרה שאני בודק הוא נכון. אנשים קופצים מהגגות.
"הם קופצים מהגגות כי בין השאר אין להם אופק. גם אם המצב שלך קשה, במדינת ישראל היו מצבים קשים בעבר, אבל כשאתה יודע שיש לך אופק מסוים, תקווה ושמישהו יבוא לעזור, בסוף יש ממשלה תפקידה לבוא לעזור ברגעים האלה. אתה הזכרת את זה שהייתי שר אוצר. אני הייתי שר אוצר בצוק איתן. דקה אחרי צוק איתן הקמנו מנגנון פיצוי יעיל מאין כמותו לעסקים שנסגרו או לא פעלו ושילמנו לאנשים ישר לחשבון הבנק מהר מאוד את הכסף שהיה חסר להם כי הבנו שזו חובתנו. הממשלה הזו, הדבר היחיד שהיא הוציאה עליו באמת מהר כסף זה אאודי איי 8, זה פשוט ניתוק גמור ממה שקורה, כשאני אומר מנותקים נמאסתם, זה שהם בניתוק גמר ממה שקורה לחברה הישראלית כרגע".