"ראש הממשלה נתניהו מרסק את מערכת הביטחון וגורר את כולנו לסף תהום", אומר יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, ל"מעריב" בראיון מיוחד. שר הביטחון ה־18 לא חוסך ביקורת וממטיר על נתניהו וממשלתו הנוכחית צרור האשמות נוקבות, כולן בענייני ביטחון.

"בוא נתחיל באיראן", הוא אומר, "הם מחזיקים כבר עכשיו פי שמונה מכמות האורניום המועשר שמתיר להם הסכם הגרעין, הם מעשירים את האורניום לרמה גבוהה ממה שמותר להם, הם דוהרים לגרעין, ולפני כחודש הם שיגרו לוויין ריגול בשיגור מוצלח. מה נתניהו עושה בהקשר הזה? היה דיון קבינט? יש תוכנית? חיזבאללה בונים עכשיו מפעל לטילים מדויקים בלבנון. זו הייתה המורשת של קאסם סולימאני - במקום להבריח טילים מדויקים, לצייד את נסראללה ביכולת עצמאית לדיוק טילים, ולהוציא ייצור של טילים מדויקים לתימן, סוריה, לבנון ועוד. אז הם דוהרים לשם. ומה אנחנו עושים?"

הייתה בלילה תקיפה נרחבת בסוריה שמיוחסת לישראל, לא?
"התקיפות הכרחיות, אבל לא מספיקות. זה לא פותר את בעיית מפעל הדיוק, וזה לא יעצור את ברד הרקטות שיירד עלינו אם תהיה התלקחות בכל החזיתות, דבר אפשרי לגמרי. תחשוב על התלקחות בדרום, בצפון וביו"ש. יש לנו תוכניות אופרטיביות? הקבינט ישב ואישר את התוכניות? לא עושים כלום. תשים לב, בנושא איראן, נתניהו הפסיק אפילו לדבר. עד עכשיו הוא לפחות דיבר. נכון, לאיראן יש קשיים כלכליים עצומים, אבל למרות המשבר הכלכלי וירידת מחירי הנפט והקשיים, האיראנים ממשיכים בתוכניות הצבאיות שלהם כרגיל וממשיכים גם לממן את חיזבאללה, את חמאס, את הג'יהאד".

"ממשיכים בתוכניות הצבאיות שלהם". מטוסי קרב איראניים
"ממשיכים בתוכניות הצבאיות שלהם". מטוסי קרב איראניים

בינתיים ההרתעה בצפון נשמרת.
"פיקוד צפון מדאיג אותי מאוד. יש שם חטא יוהרה חמור מאוד. יש שם תקלה".

אתה מדבר על אלוף הפיקוד אמיר ברעם?
"אני לא רוצה לדבר על אנשים מסוימים, אבל ברור שיש שם בעיה. תחושה של אני ואפסי, של אנחנו יודעים הכל ואי אפשר ללמד אותנו כלום. כבר הניפו לנו כרטיס צהוב אחרי מה שחיזבאללה עשה בגדר ואחרי הסודנים שחודרים כמעט על בסיס יומי. תקשיב, זה לא ייאמן. נכנס מסתנן סודני לשלומי, מבלה שם שלוש שעות, מסתובב ביישוב כבתוך שלו, ובסוף תופסים אותו בתוך איזה חצר פנימית".

תשמע, 13 מסתננים סודנים חדרו לישראל, 12 מתוכם זוהו בטרם החצייה ונעצרו מיד. הייתה תקלה רק עם אחד. אתה לא מגזים?
"לא. האירועים האלה צריכים להדליק נורות אדומות. גם מה שחיזבאללה עשה על הגדר לא הולך ברגל. במקום זה מספרים סיפורי סבתא. אז אלוף הפיקוד ישב עם ראש המועצה ומרח אותו. אבל יש שם כתובת על הקיר, ובצד שלנו לא מטפלים באמת אלא מטייחים. פיקוד צפון סובל היום מיוהרה מיותרת. במקום להפנים את המצב, ללמוד את הבעיות ולהפיק לקחים, מדחיקים ומפגינים ביטחון עצמי מזויף. זה יתפוצץ לנו בפרצוף".

ליברמן לא מותח ביקורת על הרמטכ"ל, רב־אלוף כוכבי. הוא מינה אותו "על הראש" של נתניהו, ובעיקר הגברת נתניהו, שרצו למנות את אייל זמיר הלא מנוסה. ליברמן מאמין בכוכבי, קצין חושב וחותר למגע. הבעיה שיש לו היא עם המערכת. "אתה יודע שב־1 ביולי אמורה תקופת השירות בצה"ל לרדת מ־32 חודש ל־30 חודש, וזה אחרי שכבר ירדה מ־36 חודש? במצב הנוכחי עוד מורידים את הסד"כ של הצבא. אני יודע שהרמטכ"ל מתנגד, ובצדק. לא רק שאסור לקצר את השירות, צריך להאריך אותו בחזרה לשלוש שנים. אבל אף אחד לא עושה כלום. מה עמדת משרד הביטחון? אין לאף אחד מושג. אם לא ייעשה שום דבר עד סוף החודש, זה יקרה. יש פלוגות קרביות שחסרים בהן 10 או 15 חיילים כבר עכשיו. היה דיון קבינט בעניין הזה? ויושבים שם, בקבינט, 20 שרים. זו במה לקבלת החלטות? לדיון מסודר? ואין פורום שביעייה, או מטבחון. אין כלום. קיצוץ השירות ב־1 ביולי הוא טעות חמורה שנשלם עליה ביוקר".

"צריך להאריך את השירות לשלוש שנים בחזרה". הרמטכ"ל אביב כוכבי
"צריך להאריך את השירות לשלוש שנים בחזרה". הרמטכ"ל אביב כוכבי

מצד שני, הרמטכ"ל מקדם את התר"ש שלו ("תנופה") בכל הכוח בלי להתבכיין.
"נתניהו דיבר על תוספת של 30 או 40 מיליארד שקל לתקציב הביטחון. איפה הכסף? שקל אחד לא עבר. בפועל, לא קורה כלום. יש בימ"חים משאיות ריאו ממלחמת יום כיפור. אין תוכנית הצטיידות. עוד מעט הסיוע האמריקאי לא יומר יותר לשקלים. זו תהיה מכה קשה לתעשיות הביטחוניות. זה חוסר אונים מוחלט. המערכת לא מתפקדת. לקראת אישור התקציב יתבררו הפערים העצומים בין מה שהובטח והצבא צריך לבין מה שיהיה. אין שום קורלציה בין עוצמת האיומים לתקציב הביטחון. הפרויקטים החשובים שכבר אושרו בקבינט, לא מבוצעים. למשל, מיגון הצפון. התוכנית הזו במקפיא. מיגון מתקנים אסטרטגיים. השלמת החומה בצפון. גם זה יתפוצץ עלינו בהמשך".

הרמטכ"ל מצליח לפנות תקציבים ליישום התוכניות שלו, בעיקר בתחום הסייבר ושדה הקרב העתידי, העמקת בנק המטרות והיכולת לפגוע בהן וכו'. במקום להתבכיין, כוכבי מגרד כסף מן הגורן ומן היקב ומצליח לממש לא מעט מתוך תר"ש תנופה.
"כן, אבל בינתיים מבצעים סיכול ממוקד בחיל השריון. אני שומע שהחליטו לבטל עוד חטיבה של מרכבה סימן 4. מי החליט, למה החליט? זה לא רציני. חמאס בתהליך התעצמות אדיר. הכסף הקטארי שאנחנו מאפשרים להכניס לשם מפנה להם אמצעים לצורך התעצמות. קצב ההתעצמות שלהם מדהים. הם גם משפרים את איכות הכוחות שלהם, את האימונים, את טווח הרקטות וייצורן. הם מגדילים את הכוחות המיוחדים שלהם. הם מבריחים טונות של ציוד צבאי מסיני. אין על זה שום דיון, שום התייחסות. הדרום כולו מבעבע. עכשיו קטאר מחפשת סיבה להפסיק להעביר לחמאס כסף, כי נמאס גם להם. תוסיף לזה את מה שקורה בלבנון, עם המשבר הכלכלי חסר התקדים, המדינה בפשיטת רגל מוחלטת ומהומות פנימיות, ואת התובנה שלפעמים הדרך להיחלץ ממשברים פנימיים היא הרפתקה צבאית - ותבין את גודל הסכנה. הכל מבעבע, ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו יום אחד בעימות בשלוש חזיתות. דרום, צפון ויו"ש. בצד שלנו, אין הכנה של הקבינט, אין דיונים מסודרים, אין תקציב, אין כלום".

פרויקט נוסף שהקפאתו מרתיחה את ליברמן הוא מעברה של קריית המודיעין הצה"לית (ובעיקר יחידה 8200) ללקית שבנגב, הסמוכה למועצה המקומית לקיה. "לפני שיצאתי ממשרד הביטחון יצא המכרז למעבר הזה. זו תוכנית עם משמעות לאומית, לא רק צבאית. קריית המודיעין תעבור ללקית, קריית התקשוב לאזור עומר ובאר שבע, יחד עם האוניברסיטה ופארק ההייטק והתעשיות עתירות המדע. נהפוך את הנגב לבירת הסייבר של המזרח התיכון, כשקריית המודיעין היא הלב של כל זה. המיקום שלה בלקיה גם חותך את ההשתלטות הבדואית על השטחים האלה. אז למה זה לא קורה?".

הרמטכ"ל אומר שאין שום בעיה להעביר מחר בבוקר את כולם לבאר שבע או עומר. לגבי לקיה, הוא חושב שצריך רכבת. הוא אומר שאם הנסיעה תיקח שעה ו־40 דקות, כמו היום, המודיעין יאבד כוח אדם איכותי וחיוני, ואמ"ן הוא נכס לאומי.
"אז צריך רכבת. אפשר למשוך את הרכבת מב"ש ללקיה במהירות. אגב, המגנט של 8200 מספיק חזק גם כדי להתגבר על מעבר לנגב, תאמין לי. כמו שהטייסים מגיעים לרמון, כך יגיעו אנשי המודיעין לנגב. אין היום משהו יותר יוקרתי מ־8200, גם כשתהיה בנגב. בינתיים המכרז יצא, יש מעטפות, צריך רק לפתוח אותן ולבצע".

מלשכת ראש הממשלה לא נתקבלה תגובה.