על רקע העימותים בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, שוחח הבוקר (שלישי) כתב חדשות 13, ברק רביד, עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפק פרשנות על הסיטואציה הפוליטית יממה לפני תאריך היעד להחלת הריבונות ביו"ש.

אתמול רה"מ נתניהו הראה לבני גנץ, רה"מ החליפי, מי נותן את הטון, 'אתה יכול להמשיך להגיד מה שאתה רוצה, אתה לא קובע כלום'.
"אני חייב להגיד לך שאני ממש חולק עלייך, כי אני ככה מכיר את בנימין נתניהו, עוקב אחריו 24/7 ב-11 השנים האחרונות וכשהוא רוצה להגיד משהו כדי באמת להראות מי הבוס, מי קובע ומי מחליט ולהראות מנהיגות והובלה, הוא לרוב מוצא את המצלמה הקרובה, עומד מולה ומדבר. אתמול הוא לא עשה את זה, אתמול מי שעשה את זה היה דווקא בני גנץ, אני חושב שזה היה אולי השוני מכל מה שראינו בעשור האחרון".

הוא אמר שזה לא תלוי בכחול לבן.
"איפה הוא אמר את זה?"

אם זה לא נאמר מול מצלמה - זה לא נאמר?
"אני לא אומר שזה לא נאמר, אני אומר שבנימין נתניהו, במצב שאנחנו רגילים 11 שנה, מ-2009 נתניהו רה"מ".

לא דיבר אל העם.
"הייתה ישיבת סיעת הליכוד, היו מצלמות, הוא היה יכול להגיד את זה מול המצלמה והוא העדיף לדבר על הקורונה. למה נתניהו העדיף לדבר על הקורונה מול המצלמה? כי הוא יודע טוב מאוד, הוא ראה את הסקר בחדשות 13 ש-85% מהציבור מוטרד ממצב הכלכלי ומהמצב הכלכלי שלו, ראה את הסקר בחדשות 12 לפני שבועיים ש-4% בלבד מהציבור באמת מתעניין בסיפוח, בני גנץ גם ראה את זה ולכן בני גנץ עמד מול המצלמה אתמול ואמר – 'חבר'ה, מה שחשוב כרגע זה הקורונה והמצב הכלכלי, הסיפוח לא חשוב, לא בסדר העדיפויות, לא מעניין אף אחד'. בני גנץ במקרה הזה, אני חושב, תפס את רוח הציבור ואת מה שמעניין את הציבור והלך על הקו הזה, לכן נתניהו בסוף, תוך ישיבת הסיעה, אמר איזה חצי משפט והדוברים שלו הוציאו את זה החוצה".

מה קורה מחר?
"אם הוא יגיד את זה מול המצלמה הציבור יסתכל ויגיד 'מה נסגר עם הבן אדם הזה? לנו אין עבודה והוא מדבר על סיפוח שאנחנו לא מבינים בכלל מה זה אומר?'".

מחר ה-1 ביולי, מה קורה?
"נכון לעכשיו אני ביום חופש".

מצוין.
"זו האמת".

לא תהיה הצהרה? כלום?
"תראו, יכול להיות שנתניהו יאמר משהו מחר אבל לא תהיה מחר שום החלטה של ממשלת ישראל, שום צעד. אני רוצה להזכיר שנתניהו כבר אמר שיספח כבר לפני כמעט שנה, זה כבר כמעט שנה. אתם זוכרים כשדיברנו פה על סיפוח של בקבוק שני ליטר, סיפוח לייט, סיפוח זירו? אנחנו לא בסיפוח זירו, גם לא בסיפוח מלא של 30% ואפילו לא בסיפוח לייט, אנחנו בסיפוח דיאט, מה זה אומר? נכון לעכשיו הבית הלבן מוכן לאשר לנתניהו משהו מאוד מצומצם ואפילו דוחק בו ומנסה לשכנע אותו לצמצם את זה עוד יותר, אנחנו מדברים על משהו בגושי ההתנחלויות, מעלה אדומים, גוש עציון".

בראשון ליולי?
"לא, אנחנו עוד לא שם. עוד אין על זה הסכמה, אין על זה הסכמה". 

הבית הלבן אומר לנתניהו - 'אם אתם עושים את הסיפוח המצומצם זה רק בהסכמה בינך ובין גנץ'?
"הבית הלבן אומר לנתניהו 'חשוב לנו', ואני אומר לכם את זה לא הערכה, זה מידע, 'לנו מאוד חשוב שכל מהלך כזה יהיה בהסכמה בינך ובין גנץ'. הם לא אומרים לו 'אם אין הסכמה אין אור ירוק', אבל אומרים לו מאוד חשוב לנו, כולל החזרה על מספר הפעמים שאומרים מאוד, מאוד מאוד מאוד חשוב לנו שזה יהיה בהסכמה בינך ובין בני גנץ. לפי ההסכם הקואליציוני נתניהו לא חייב, הוא יכול להביא החלטה כזאת לכנסת ולממשלה. אני חושב שגם הוא מבין שלעשות מהלך כזה זה פירוק הממשלה, אין בכלל ספק בזה. זה יותר מהכול אומר שכל אחד בעולם שיסתכל על הדבר הזה יבין שמדובר במשהו שלא נעשה בקונצנזוס ישראלי אלא בסוג של מחטף ובניגוד לכל המסרים של נתניהו".

לא אפוי.
"מה קרה אתמול עוד? עד אתמול בני גנץ עוד הלך בין הטיפות ואמר אולי כן ואולי לא, אתמול זה די ברור שבני גנץ עלה על עץ, קודם קורונה. במצב הזה לא ניתן להגיע לשום הסכמה בין נתניהו לגנץ כי זה כבר לא המהות. עברנו לעניין העיתוי, אם עכשיו לא אז מתי כן?".

אין חדש.
"הקורונה תהיה פה עוד חודשים, זה לא שעוד שבוע-שבועיים תגמר הקורונה".

וגם יש את הבחירות בארה"ב.
"בדיוק, ולכן האופציה היחידה, זה יכול להסתיים או בכלום או במהלך פריצה חד צדדית של נתניהו לעבר מהלך סיפוח דרך הכנסת או הממשלה, והמשמעות של זה היא פירוק הממשלה. משבר פוליטי אדיר באמצע הקורונה והמשבר הכלכלי".

הפלסטינים מעלים מחדש את יוזמת השלום שלהם, יומיים לפני יעד הסיפוח. 
"אגיד לכם, הדבר הזה זה בעיקר ספין של הפלסטינים. המכתב הזה אגב נשלח כבר לפני כמה שבועות והם אחת לשבועיים ממחזרים את העניין הזה, בהצעה שלהם אין שום דבר חדש. הם כבר שלחו אותו לפני ארבעה שבועות, אין בזה באמת דבר חדש, סוג של ספין שנועד להגיד 'תראו, אנחנו רוצים, יש לנו תוכניות'. אין בתוכנית הזאת כל חדש ואני אומר את זה בצער, כי בעצם הפלסטינים מעידים על עצמם, בכירים פלסטינים שדיברתי איתם, שמעולם לא היו מחוזרים ככה על ידי מנהיגים בעולם שמתקשרים אליהם וממש מתחננים שיחזרו לדבר עם האמריקנים, מדוע? כיוון שביום, בדקה, בשניה שאיזה שהוא גורם פלסטיני בכיר חוזר לדבר עם האמריקנים - נושא הסיפוח יורד מהפרק, זה עד כדי כך פשוט. האמריקנים עצמם מתחננים לפלסטינים שידברו איתם והפלסטינים פשוט לא מוכנים. אני חושב שזו אחת הסיבות המרכזיות שבכלל נושא הסיפוח עדיין על הפרק".