מליאת הכנסת תצביע היום בקריאה שנייה ושלישית על אישור הצעת החוק שתסמיך את השב"כ להשתמש באיכון סלולרי כדי לסייע למשרד הבריאות בבדיקות האפידמיולוגיות, לאחר שאתמול אושרה ההצעה בוועדת החוץ והביטחון.

תחילה התכוון יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), להביא את הצעת החוק להצבעה רק בשבוע הבא, בין היתר משום שהאופוזיציה הגישה עשרות הסתייגויות, אולם בשל נתוני התחלואה הגבוהים, בלשכת ראש הממשלה לחצו ודרשו לאשר את הצעת החוק בהקדם האפשרי.

ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה אשר חיון שלח אתמול מכתב לח"כ האוזר ובו הדגיש כי הממשלה מבקשת לאשר את הצעת החוק בהקדם האפשרי.

צבי האוזר. צלם: הדס פרוש, פלאש 90
צבי האוזר. צלם: הדס פרוש, פלאש 90

הנוסח שאושר אתמול בוועדה הוא מצומצם ומשמש כהסדר זמני, עד ל־22 ביולי, והוא מסמיך את השב"כ לתת סיוע למשרד הבריאות במלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה ובבלימת שרשרת ההדבקה. 

ההסדר הזמני פוצל מהסדר כולל, שיידון בוועדה במהלך שלושת השבועות הקרובים, מתוך כוונה להסדיר חקיקה ראשית בנושא. הצעת החוק מסמיכה את שב"כ לסייע במהלך תקופה זאת במקרים פרטניים וייחודיים שבהם אי אפשר להשלים את החקירה האפידמיולוגית בשיטות אחרות.

כן ניתנה הסמכה למשרד הבריאות, למשך תקופה זאת, להסתייע בשב"כ בעריכת החקירות ביום שבו היו יותר מ־200 חולים מהיום שקדם לו, ככל שהמשרד רואה בכך צורך, לפי שיקול דעתו.

נוסף לכך אישרה הוועדה כי ראש הממשלה רשאי בצו, לאחר שהונחה בפניו המלצת צוות השרים, לבקש את אישור ועדת החוץ והביטחון, להוסיף נסיבות חריגות נוספות שבהן יהיה השב"כ מוסמך לסייע.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יצא בחריפות נגד הצעת החוק וכתב בדף הפייסבוק שלו: "הבוקר התקשר אליי אחד מבכירי השב"כ לשעבר עם מסר ברור: תסביר לכל הקולגות שלך ששימוש אזרחי בכלי האולטימטיבי למאבק בטרור חושף את השיטה שבה השב"כ מתמודד עם איומים על ביטחונם של אזרחי ישראל".