"אירועים חסרי היגיון": הכתב והפרשן של חדשות 13 ברוך קרא, עלה היום (רביעי) לשידור בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למתקפה החריפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכן לבקשתו למימון בסך 10 מיליון ש"ח מוועדת ההיתרים לצורך מימון ענייניו המשפטיים. "נתניהו כבר מזמן שחרר את הרסן לחלוטין. כל אירוע שובר את השיא של האירוע שקדם לו. ראש הממשלה פנה לוועדת ההיתרים פעמים רבות בעבר, ונדחה", הסביר קרא. 

דברים כאלה של ראש הממשלה נגד היועמ"ש נדמה לי שלא שמענו.
"כן, אתה יודע, כל אירוע שובר את השיא של האירוע הקודם. זה ברור לחלוטין  שאנחנו לא צריכים להיות מופתעים, ראש הממשלה כבר מזמן שחרר את הרסן לחלוטין. אגב, ההסתתרות המגוכחת מפי מקורבי ראש הממשלה, אני לא מבין מה, זה נשמע יותר טוב? אנחנו יודעים ממי אנו מקבלים את ההודעות האלה ומי אומר את זה, אנו יודעים שראש הממשלה עומד מלא מאחורי ההודעות הקיצוניות ביותר מאחורי היועמ"ש". 

הוא באמת מדבר באופן חריף. הוא אומר שהיועמ"ש מנדלבליט מבצע הפיכה שלטונית.
"זה כמובן שקר, היועמ"ש, כל מה שהוא היה הוא הגיב לפניה, אגב זו פנייה של ועדת ההיתרים שהגיבה לפנייה של ראש הממשלה, זו פנייה מאוד חריגה של ראש הממשלה, שביקש לקבל מתנה של 10 מיליון שקלים. בין אם אתם בעד ובין אם נגד, ברור שזה חריג ושזה לא בסטנדרטים של איזושהי ועדת היתרים אי פעם. אגב, נתניהו בעצמו פנה פעמים רבות במשך השנים לועדת ההיתרים בבקשות שונות, והרבה מאוד מהן נדחו".

גם לא הייתה התמודדות כזאת של אף ראש ממשלה, פוליטיקאי בכיר עם מסה כזו של אישומים חריפים כל כך בשלושה כתבי אישום, יכול להיות שהוא באמת צריך את הכסף הזה. לא עדיף היה שיתפטר ויקבל מימון ממי שירצה? זו הרי העמדה של משרד המשפטים.
"יש פה שתי נקודות חשובות: האחת, ואני לא מחסידי האיסור הזה על מימון משפטי, אבל בוא נגיד שנתניהו זה לא המקרה הראשון. זאת אומרת, יש פה סטנדרט, ובטח לא ישנו סטנדרט בשביל נתניהו. דבר שני, כשאתה עובד ציבור, לא רק ראש ממשלה, חלות עליך מגבלות שלא חלות על אנשים רגילים. העניין של לנסות לעשות הפיכה שלטונית, הרעיון הוא שאנשים לא יגיעו למצבים כאלה ואם הם כן יגיעו למצבים כאלה, אז יש כללים האוסרים עליהם לקבל את המתנות הללו, ובטח לא מתורם אחד. אני אספר לכם משהו קטן, בזמנו שצחי הנגבי עמד לדין פלילי, הקימו עמותה שמימנה את הייצוג של ויינרוט".

היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

אתה מבין שההחלטה של מנדלבליט, גם אם היא נכונה חוקית, נראית לרבים כמו ניסיון שלן היועמ"ש שחתום בעצמו על כתבי האישום, למנוע מראש הממשלה להתגונן מפניהם.
"כן, אבל כל דבר שיעשה מנדלבליט, גם כשהוא החליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, אמרו שזה כי הוא רודף אותו. מה אמור לעשות היועמ"ש? הוא מקבל פנייה עכשיו מוועדת ההיתרים, וחושב שעשרה מיליון שקלים זה סכום מטורף, אגב מתורם אחד".

הסכום עצמו נראה לך סביר כדי להגן על ראש ממשלה נניח בשנתיים-שלוש הקרובות?
"אני חושב שזה פחות או יותר מה שיעלה לכל הפחות לראש ממשלה כאשר הוא מעסיק לצורך העניין שלושה משרדי עורכי דין". 

כלומר שלפחות מבחינה מספרית זו לא בקשה מופרכת.
"לא, כי תחשוב שכל משרד עורכי דין, בהנחה שאתה לוקח את הייצוג של הטופ, גובה שכר כאילו לא מעניין אותו שיש עורכי דין אחרים, מבחינתו הוא מנהל תיק מבוקר עד ליל, כמעט משבית משרד, ולכן הוא רוצה כסף מלא, ומדובר בכל משרד עורכי דין שמייצג אותו ואמורים להיות שלושה. מי חפץ מה צריך לשכור עורכי דין ולכן במיוחד לצורך העניין הזה צריך לשלם להם משכורות". 

הוא יודע לעשות את החישובים האלה מצויין ויודע למה הוא ביקש עשרה מיליון שקל. תזכיר לנו מי זה ספנסר פרטרידג', אותו איש עסקים שרה"מ ביקש או רוצה לבקש ממנו את העשרה מיליון שקל. בסיבוב הקודם הוא ביקש ממנו הלוואה. 
"נכון מאוד, וההלוואה בסופו של דבר אושרה לו. אתמול הראיתי שלמעשה המבקר החדש הוא אישר את ההלוואה, דבר שלא היה מקובל בשום צורה ודרך על המבקר הקודם, ואני בספק אם גם על היועמ"ש, אבל מכיוון שהייתה שם איזו לקונה במי מקבל את ההחלטה קיבל את זה המבקר".

מה שאתה מדווח אתמול, שהיועמ"ש של המבקר הקודם שלח מכתב ליועמ"ש הנוכחי מנדלבליט, ואמר במילים כאלה ואחרות אני לא כל כך מבין למה נתניהו, שהוא איש אמיד, צריך לקחת הלוואה ממקורב שלו במקום לגשת לבנק, להעמיד את מה שצריך ולקחת הלוואה מהבנק?
"זה הרי היה אבסורד, כי אם אתם זוכרים כשנתניהו אמר אני לוקח הלוואה הוא אמר שהוא לוקח אותה בתנאי שוק. אם הלוואה של תנאי שוק - קח מהבנק. אבל זה בדיוק העניין, מורחים אותנו ועובדים עלינו, כל הזמן משחקים פה באיזשהו בייס פוליטי מאוד חזק שיש לנתניהו, שכל מה שהוא יגיד, סליחה על הביטוי, מבחינתו זה בסדר, וכל מה שלא יאשרו לו זה כבר בגלל הדמון מנדלבליט, אלה שרוצים להפיל אותו, אלה שקשרו קשר. הרי אם אתה בודק כל מקרה לגופו אתה מבין שאין בזה פשוט היגיון". 

מבחינת ועדת ההיתרים, אין מה לפנות לשם שוב, לא יאשרו את זה, הזכרת את זה קודם.
"לא, אין שום אפשרות לפנות לוועדת ההיתרים בנושא עשרה מיליון אחרי מה שהיה אתמול. אבל מכיוון שאנו יודעים שמנדלבליט אישר בהתחלה למרות שהוא לא ידע את הסכום, אבל הוא אישר בדיעבד סכום של שני מיליון דולר לייצוג ראשוני, לא נכנסנו לניואנסים, אז באופן תיאורטי אם נתניהו פונה עכשיו לועדת ההיתרים לסכום פחות, לא על עשרה מיליון שקל, פחות משמונה אפילו, ואז יהיה קשה ליועץ לסרב לזה".