"הדיבורים על הסיפוח - בזבוז זמן": "אמרתי לפני הבחירות שאין סיכוי שנתניהו יחיל ריבונות על בקעת הירדן. זה היה מהלך של יח"צ אלקטורלי ומהלך סרק", תקף היום (רביעי) יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, במהלך מסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס יחד עם בכירי מפלגתו, פעילים ותומכים, בגבעה המשקיפה על חאן אל-אחמר שבין כפר אדומים למישור אדומים. ביישוב, שהיה אמור להיות מפונה לפני כשנתיים בעת שליברמן היה שר הביטחון, מתגוררות על פי ההערכות כ-180 משפחות מהמגזר הבדואי.

"תאריך היעד הגיע, ה-1 ליולי, והיינו אמורים לחגוג החלת ריבונות על ההתיישבות היהודית, אבל הנה אנחנו כאן", עקץ ליברמן, והזכיר כי היישוב חאן אל אחמר, שלדבריו הוא התנחלות פלסטינית בלתי חוקית, אמור היה להתפנות כבר ב-20 לאוקטובר בשנת 2018, בעת שהיה שר הביטחון. 

"ב-19 באוקטובר, כשהכל היה ערוך לפינוי, קיבלתי הנחייה מנתניהו לבטל את המהלך. ההסבר היה שתהיה חקירה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי. בנתיים כבר התקבלה החלטה על חקירה בבית הדין. אכלנו גם דגים מסריחים וגם גירשו אותנו", אמר ליברמן, ואף הוסיף וציין כי "נתניהו מדבר על הסיפוח כבר חודשים, אבל עוד לפני הבחירות אמרתי שלא תהיה החלת ריבונות על בקעת הירדן".

ליברמן במסיבת העיתונאים במעלה אדומים (צילום: משה כהן)
ליברמן במסיבת העיתונאים במעלה אדומים (צילום: משה כהן)

לדברי ליברמן, לא היה דיון בממשלה ובקבינט כדי לשמוע את דעתם של הרמטכ"ל וראשי השב"כ על המהלך המדיני החשוב. "מדובר בזלזול כלפי מערכת הביטחון", ציין ליברמן והוסיף: "ראינו בימים האחרונים שבמהלך ויכוח מקצועי בקבינט הקורונה, מקליטים את דברי ראש השב"כ ובכירים נוספים ומדליפים את זה החוצה. זו פגיעה קשה במערכת הביטחון במדינת ישראל".

בתשובה לשאלה כיצד הוא רואה את תפקודו של שר הביטחון בני גנץ בנושא, השיב ליברמן: "הוא ראש ממשלה רזרבי, עוד לפני הבחירות הוא וגבי אשכנזי גמגמו כשדיברו על החלת הריבונות. גנץ עצמו אמר בימים האחרונים שזה יכול להידחות". ליברמן התמיד במתקפה גם כלפי ראש הממשלה המכהן, ואמר כי "יש לו פטנט עולמי לעבוד על כולם, היה לי ניסיון כאן, בנושא הפינוי של חאן אל אחמר. הכל היה מוכן ואז זה בוטל". 

בתשובה לשאלה על הכוונה להחיל את הריבונות על יישובים ביהודה ושומרון, לרבות מעלה אדומים, אמר: "מה המשמעות של החלת הריבונות על מעלה אדומים? יוכלו לבנות על שטחי E1 שזו הרזרבה של היישוב? המציאות היא שכיום יש בין ירושלים למעלה אדומים מחסום צבאי, וכל בוקר להגיע לעיר, יש פקקים קשים. יש מחסום בין תל אביב לירושלים? זה בזבוז זמן ואנרגיה כל הדיבורים האלו". 

אביגדור ליברמן - מעלה אדומים (צילום: משה כהן)
אביגדור ליברמן - מעלה אדומים (צילום: משה כהן)

ליברמן טען שיש ללכת על מהלכים מעשיים: "כמו שמנחם בגין העביר בזמנו את חוק הריבונות על הגולן, ואחרי רעש שהיה לאף אחד אין כיום ספקות על הריבונות שלנו. גם בן גוריון ואשכול העבירו את ההחלטות שירושלים בירת ישראל וגם ההחלטה על איחוד העיר. צריכים להיות מעשיים". 

בתשובה לשאלה  מתי להערכתו יתקיימו הבחירות, אמר:" הבחירות יהיו מתי שנתניהו יחליט שהן יהיו, ולאף אחד אחר בקואליציה אין מוטיבציה או עניין ללכת לבחירות. לבני גנץ בטח שאין עניין, וגם לדרעי וליצמן אין, אחרי שקיבלו כל מה שרצו. רק נתניהו יחליט". 

לבסוף, הוא יצא נגד המתקפה האחרונה של נתניהו על היועמ"ש אביחי מנדלבליט, בשל סירובו לאשר קבלת תרומה למימון משפטו, והעיר בעוקצנות: "נתניהו היה זה שמינה את מנדלבליט. הוא לא עוסק בקורונה או במשבר הכלכלי הקשה. רק בהחזר מסים והטבות עבורו".