יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ התייחס הבוקר (ראשון) לדיון שעלה בימים האחרונים, בנושא העברת סמכויות הטיפול בקורונה לידי משרד הביטחון, ואמר בראיון בכאן ב': "צריך לדייק מה רציתי ומה אני חושב שנכון שיקרה בשביל להעמיד את הדברים על דיוקם". לדבריו, אין ספק שמשבר הקורונה, על השלכותיו, הוא הדבר החשוב ביותר כרגע במדינת ישראל והוא קודם לכל דבר אחר - איך מתמודדים עם הקורונה והכלכלה.

"המדיניות חייבת להיקבע על ידי ראש הממשלה באמצעות המל"ל וביחד עם קבינט הקורונה", הסביר, "הדבר הזה נגזר משני מקומות - הראשון זה משרד הבריאות. אנחנו כמערכת ביטחונית עוזרים לו, והוא זה שקובע את הדברים, כל מה שהצענו זה להשתמש בצה"ל ופיקוד העורף כדי לתת שירות טוב יותר". הוא הדגיש כי "בסופו של דבר מי שמטפל באזרחים באמת זה הרשויות המקומיות, ומי יודע לעבוד איתם הכי טוב? זה בדיוק פיקוד העורף". עוד אמר גנץ: "אנחנו לא מבקשים אף סמכות, רק משימות ומשימות ביצוע. אנחנו רוצים להיות אופרטור ולא רגולטור, רק רוצים להרחיב את הסיוע ככל שניתן". 

נתניהו הגיב על הדרישה שלך בכעס גדול ובאיום ללכת לבחירות.
"אני חושב שבחירות בעת הזו הן דבר רע מאוד למדינה. אני הצטרפתי לממשלה עם מפלגת העבודה על מנת להימנע מבחירות רביעיות. לא שאני חושש מהם, עשיתי שלוש מערכות כאלה, אבל אני חושב שבעת הזו צריך להרחיק את ישראל מבחירות. מה שחשוב זה התמודדות עם הקורונה והכלכלה ולמנוע את השסעים בחברה הישראלית, ואת כל זה לעשות תוך שמירה על הביטחון".

כ"ץ ונתניהו שואפים להעברת תקציב חד שנתי בניגוד להסכמות איתכם. הוא לא סופר אתכם.
"אני באתי לשרת את הציבור בישראל ואני רוצה להאמין שגם ראש הממשלה ושר האוצר חושבים אותו דבר. השאלה היא מה התכנית הכלכלית, מה נדרש למדינת ישראל בעת הזו של אי היציבות. הקורונה תהיה פה בשנה וחצי הקרובות, ממילא ייקח מספר חודשים לתכנן את התקציב, אז עדיף לתכנן חמישה רבעונים. מי שהכניס את הסעיף הזה להסכם היה הליכוד. מה שחשוב זה תכנית יציבה שמגוננת על המשק והמעסיקים". 

תצביעו נגד העברת תקציב חד שנתי?
"אני לא אומר מה נעשה, אני אומר מה נכון שיהיה".

לדברי גנץ, זה חוסר אחריות לפעול מתוך תכנית שלא רואה את כל התקופה בכללותה. "איך מעבירים את התקציב זה כבר דיון משני", הסביר יו"ר כחול לבן, "תראו, התקופה הקרובה תהיה לא יציבה, יהיו שינויים והשפעות, יש המון מרכיבי אי ודאות. הממשלה חייבת לשים מערכת כלכלית מייצבת כמו גשר על מים סוערים". הוא הוסיף כי "את הנהר הזה של תקופת הקורונה צריך לעבור, הגשר צריך להיות איתן כדי שנוכל לחזור לשיפור במדדים שלנו, לשפר את התעסוקה והגרעון ולחזור למציאות כלכלית אחרת". 

ישראל כ''ץ (צילום: נועם ריבקין פאנטון פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: נועם ריבקין פאנטון פלאש 90)

תהיו מוכנים לתמוך בתקציב חד שנתי תמורת דחיית הסיפוח?
"אני מסתכל על מה נכון למדינת ישראל, ואני חושב שתכנית טראמפ נכונה. אני לא מסכים עם כל מרכיביה, אבל מסכים עם רובה. אני בעד היפרדות מהפלסטינים. בתוך התכנית, בקצה שלה, יש ישות פלסטינית. מה רוצים רוב אזרחי ישראל? עכשיו נוסעים אנשים בכבישים, רובם לא מוכנים לקחת סיכון בהקמת מדינה פלסטינית לא מפורזת. אף אחד לא רוצה לקחת את הסיכון הביטחוני, אבל רובנו לא רוצים לשלוט בפלסטינים, ולכן הרעיון צריך להיות הגברת הריבונות באזורים הרלוונטיים, ובד בבד לאפשר היפרדות מהפלסטינים כי אנחנו לא מוכנים להיות מדינה דו לאומית. אנחנו רוצים מדינה יהודית, דמוקרטית וצודקת מוסרית. הדרך לעשות זאת היא על ידי גיוס ארה"ב ושיח עם הפלסטינים. אני חושב שלא צריך לחפש קיצורי דרך. נכון לעת הזו, חייבים להתמודד עם המשבר הענק שאנחנו נמצאים בתוכו". 

בהמשך הראיון נשאל שר הביטחון על הפיצוצים המסתוריים שהתרחשו באיראן במהלך השבוע וחצי האחרונים: "כולם יכולים לחשוד בנו כל הזמן ובהכל, אבל אני לא חושב שזה המתכון הנכון. לא כל אירוע שמתרחש באיראן קשור אלינו בהכרח. לא הייתי משייך לנו כל דבר". הוא הוסיף כי "איראן גרעינית היא סכנה לעולם וגם לישראל, ולכן צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה. אנחנו ממשיכים לפעול בכל הזירות על מנת לצמצם את האפשרות שאיראן תהפוך לגרעינית ונמשיך לעשות את זה, כי זה חלק מהשמירה שלנו על הביטחון, לא רק כאן ועכשיו, אלא גם עוד ארבע וחמש שנים". 

הבוחרים שלך מאוכזבים.
"אני חש את האכזבה של הבוחרים שלי, אבל אני מזכיר שאנחנו לא נמצאים במציאות של הקמפיין, הפערים החברתיים והכלכליים וכל ההשלכות של המגפה כל כך חמורות, שסברתי שלא צריך להישאר מנגד. צר לי שחלק מחבריי בעבר בחרו שלא לבוא איתי. זה החליש את כח המיקוח שלי, הם בחרו ואני המשכתי קדימה". 

יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

אתה מאמין שתחליף את נתניהו בלשכת רה"מ?
"אני חושב שיש הסכמים ושצריך לכבד אותם, ואני ממשיך לפעול למען מדינת ישראל. כל יום שאני מצליח לעשות עוד משהו טוב זה יום שאני הולך לישון בו טוב יותר בלילה". 

את דבריו חתם באומרו: "אנחנו נמצאים בתקופה אתגרית, הוראות באות ומתחלפות, חייבים להקשיב ולשמור על משמעת וריחוק. ביחד נוכל לנצח".