ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס הבוקר (ראשון) לאירועי התקופה האחרונה ואמר בשיחה עם בן כספית וינון מגל כי שלומו מצוין אישית, אך לאומית - "המצב על הפנים". מגל אמר: "למה? תראה מה אנו עושים באיראן לכאורה, נשמע כאילו אנחנו פה באיזה מבצע מדהים לא?". ברק השיב - "אני לא יודע אם זה אנחנו. אבל אני אעיר בעניין הזה, שככל שהדבר הזה קורה ביוזמתנו, ביוזמת האמריקאים וביוזמת גורם שלישי, זה דבר מסדר גודל שלישי בחשיבות, תסתכל טוב על התמונה של הפגיעה הזאת בנתנז, זה לא במקום שבונים בו צנטריפוגות, זה איזה מחסן נטוש או כמעט נטוש על יד הכביש עומד".

ברק הסביר בשיחה עם 103FM כי "באיראן יש יריבויות וזו סביבה אתנית מאוד מגוונת עם הרבה מתיחויות, ויש לאורך עשרות שנים הזכיר קודם בן בצדק, דגן עסק בזה, האמריקנים עסקו בזה, וגורמים אחרים". לדבריו, באיראן היו תמיד פעולות כאלה של אופזיציה של כל מיני ארגונים קיקיוניים. פוצצו תחנת דלק פה, מחסן שם וכן הלאה.

אתה לא מתרגש מהפעולות האלה
"אין קשר לקונטקסט הגדול של המאבק בגרעין האיראני. יש אולי קשר אבל אין לזה רלוונטיות ממשית".

כספית: זה מעניין מה שאמרת ברמה המקצועית, כי ראיתי עוד פרסומים שמדברים על זה שזה המקום בו הם מעשירים אורניום. אתה בעצם אומר שזה לא כצעקתה או לא כהתפוצצותה? זאת אומרת זה לא דרמה הדבר הזה?
מגל: "אתה אומר זה לא רציני".
ברק: "שמע, היות ואנחנו רואים את המקום, רואים את הצילום של זה, אי אפשר לטעות, זה מחסן נטוש, אלו כלי עבודה או חלקים על יד הכביש. זה לא חלק מהמתחם המוגן, זה לא בתוך הבונקרים, זה לא בליבה ולא בתוך מחסן שמחזיקים בו צנטריפוגות, ולכן ההתרשמות שלי זה דבר אפילו לא משני אלא שלישוני בחשיבותו, זה לא אומר שאני מאחל לארגוני מחתרת האלה שימשיכו לפעול ושלא יתפסו אותם ויתלו אותם, אבל לחבר את זה בשיח כמו שעשיתם קודם לחיסול הסורי או הכור העיראקי זאת באמת השוואה מופרכת".

אגב, סליחה בן שאני פה באיזה אסוציאציה כי הוא הזכיר את מאיר דגן. אני חייב לשאול אותך כי אני לא שמעתי אותך מדבר על זה, מאיר דגן באמת נתן לארצות הברית את תוכניות התקיפה באיראן?
"לא חושב שהוא נתן להם את זה. היו רגעים שהוא חשב ששוחח עם פאנטה, והוא חבר שלי עוד 15 שנה לפני שהתמנה לראש ה-CIA ודגן הכיר אותו, והוא סיפר גם לי והשתמעה מזה מחשבה של דגן אחרת, אבל האופי מאשר שלי ושל נתניהו, האופי של היחסים האמריקאים הוא פתוח מאוד גם בלי דגן, האמריקנים נמצאים בכל מקום והם היו מודעים לחלוטין. כשוחחתי עם אובמה בארבע עיניים על הגרעין אמר לי לא פעם תגיד אבל מה אתה אומר על זה שהגנרלים שלכם, הוא התכוון לא רק לדגן אלא גם לרמטכ"ל לראש אמ"ן וכן הלאה, הם נגד הפעולה. אמרתי לו, תגיד מיסטר פרזינדנט, לך זה לא קורה שאתה רואה בצורה אחרת והגרנלים שלך בצורה אחרת? זה קורה. ההבדל הוא שכשהם מסתכלים למעלה הם רואי אותנו, לכן דגן ואחרים יכולים לטעון ובמסגרת הדבר הראוי גם לשתף או לדבר עם האמריקאים, זה לא סוד מהם התנגדות שיש התנגדות, כשאנחנו מסתכלים למעלה אנחנו רואים את השמיים".

הוא נתן להם את תוכניות התקיפה או לא?
"אני לא חושב שהוא נתן להם את תוכניות התקיפה, ואני לא חושב שהיה להם סוד מה אנחנו הולכים לעשות. אנחנו לא פירטנו להם אף פעם אבל ביני לבין פנטה לא היה אף סוד שאנחנו שוקלים או מכינים אפשרות שנידרש לפעול באיראן ונפעל בין אם הם יסכימו ובין אם הם לא, ואם אין לנו הסכמה מפורשת ומתועדת אמריקנית אז ישראל איננה חופשית לפעול, אז זה לא היה נכון".

מאיר דגן (צילום: אבשלום ששוני)
מאיר דגן (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך הראיון התייחס לסוגיית האישור הישראלי למכירת הצוללות ואמר: "לא יכול להיות שום סוד בתוך מערכת הביטחון או מערכת השיקולים, שראש ממשלה מוסמך להסתיר אותו משר הביטחון בעניינים האלה, מראשיתם". מגל השיב: "הוא לא חייב להסתיר. רגע ליברמן ידע מה הסוד? ליברמן שנכנס, ליברמן הוא חלק מהקנוניה? בוגי מאשים שליברמן נכנס כחלק מהקנוניה, ליברמן יודע מהו הסוד והוא חלק מהקנוניה? אני מנסה להבין".

ברק: "אני לא יודע מה בוגי אמר על ליברמן, אני אומר לך שאין שום סוד ולא יכול להיות שום סוד, ובדברים האלה הכי רגישים למדינת ישראל מתעסקים תמיד שני אנשים. כשמישהו לא יכול לעשות את זה, בדרך כלל אלו ראש הממשלה ושר הביטחון. אני אספר לך אנקדוטה, כשיצחק נרצח ושמעון נהפך בלילה אחד לרה"מ ושר הביטחון, אז הוא תוך 24 שעות הפנה אליי את הגורמים המתאימים כדי להחתים אותי שאני האיש השני שאמור לדעת כל דבר. כאשר אני לקחתי לעצמי את תפקיד שר הביטחון, חוץ רה"מ, על המקום חיברתי הודעתי שיגשו אל דוד לוי וישתפו אותו בזה שהוא השני. אין שום החלטה בתחומים האלה שמתקבלת לבד, נתניהו חורג באופן חמור".
מגל: "הוא לא לבד, נגיד יעקב עמידרור אמר שהוא יודע על מה מדובר וזו החלטה נכונה".
כספית: "אבל ינון לא יכול להיות שאתה תעלה לא מוכן לשידור".
מגל: "אני מוכן מאוד".
כספית: "לא, יעקב עמידרור בשבוע שעבר בתוכנית אחרת".
מגל: "הוא לא אמר שזאת החלטה נכונה?".
כספית: "הפוך, הוא הרחיק את עצמו".
ברק: "זו עמדה סבירה שלו, אבל המל"ל והוא לא קשורים".

יעקב עמידרור ב-103FM: "אני הוא זה שדחף את נתניהו לסגור על קניית 9 צוללות מול הקנצלרית"

ברק: "זו פליטת פה, הוא אמר לבן כספית את הדבר האמיתי, הוא אמר על העניין הזה של הצוללת 987, אני לא הייתי מעורב, ולכן אני אומר לכם א ב ג".
מגל: "אז מה הטענה, אני רוצה להבין מה הטענה".
כספית: "רגע, אני חייב לתקן את זה. הוא לא אמר את זה על 987 הוא אמר על האישור למכירת הצוללות המצריות לגרמניה והוא הרחיק את עצמו, הרי נתניהו אמר ששלושה אנשים ידעו את הסוד".
מגל: "אבל הוא אמר שזו החלטה נכונה, שזו החלטה שהוכיחה את עצמה".
כספית: "לא, לא. הוא אמר ש-987 הרכישה זה הוא המציא וזה נכון. המכירה של הגרמנים למצרים אני לא בעניינים לא ידעתי".
ברק: "ינון עדיין אומר שהוא לא יודע מה הבעיה. ובכן הבעיה היא כזאת: מסתבר שבמערכת הביטחון יכול להיות עוד שמהצוללת השישית, שאני אישרתי אותה, עוד הייתה בלי שהייתי מודע לזה קנוניה גדולה מושחתת. אבל בטח לגבי צירוף הדברים הבאים, צולות 987 הסרת ההתנגדות לאספקת צוללות מתקדמות למצרים, רעיון לקנות ישראל גם ספינות נגד צוללות כי רק הרגע הסרנו את ההתנגדות שיהיו למצרים צוללות מתקדמות אז אנחנו צריכים גם ספינות נגד צוללות. הרעיון לקנות ספינות שטח להגנת האסדות הקידוח והגז, לקנות אותן, להפסיד מכרז שכבר היה מקוריאה לגרמניה".

בנימין נתניהו בצוללת  (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו בצוללת (צילום: רויטרס)


אפרופו עננות סביבך, לא נהיה פטורים בלא כלום, אתה לחוץ עכשיו מהמעצר של יד ימינו של אפשטיין?
"לא לא. אני לא לחוץ ואין לי גם סיבה, הרי הפרטים שנודעו מתוך החקירה הזאת אומרים בפירוש שהגברת הזאת לא הבת של מקסוול, אלא הגברת הזאת שמתלוננת עזבה את ארה"ב ב-2002 לאוסטרליה ובזמן ההוא אפילו לא הכרתי את אפשטיין לכן לא יכול להיות לי שום קשר לזה".

אז אהוד כאילו כל העניין הזה לא מלחיץ אותך בכלל כי ידיך נקיות ואתה אומר זה הכל עושים לי פה עוול? אני מנסה להבין, או שיש לך חשש שיצאו עדויות כאלה שיכולות להסעיר פה את המדינה. איפה אתה נמצא בדבר הזה?
"אין לי שום חשש משום דבר, ואני כמובן הייתי שמח אם לא הייתי מכיר אותו אף פעם, אבל הכרתי אותו, אני לא רוצה לרמות את עצמי. אין לי שום חשש משום סוג של דבר, כי באמת במקרה הזה לא היה שום דבר. אין לי שום דבר להפסיד. אני אומר לך, שכמובן האירוע עצמו קרה בגלל שהכרתי אותו, אבל ההתנהגות הזו שלו הבאמת מזעזעת ומעוררת סלידה, זה דבר שלא אני".

אף פעם הוא לא חיבר אותך לנשים או כל מיני כאלה?
"לא הכיר אותי לשום נשים, פגשתי שם יותר מדענים ונושאי פרס נובל ונשיאי אוניברסיטאות ושרים לשעבר בממשלים של קלינטון ואובמה, ואפילו אנשים מרכזיים בממשל טראמפ. כשאני הייתי אצלו בארוחת בוקר או צהריים היו מסביב לשולחן אנשים שהיית שמח להיפגש איתם והם מעניינים וחשובים, זה באמת דוקטור ג'קל ומיסטר הייד. דבר מטורף. סדרה מטלטלת אבל היא עולה עכשיו מסיבה אחרת לגמרי, מאותה סיבה שכרגע דיברנו על הסטת האש. הסיבה שזה עולה עכשיו, הסיבה שעכשיו הכוכבים ביניהם כבר עיתונאי אחד שהזכרת בחינמון אלו שופרות מלככי פנחה של נתניהו שמנסים בכל מחיר לסיח את הדעת מהתהום העבריינית שהוא טובל בה".

מגל: "בוא, הוא עדיין לא עבריין, הוא עדיין זכאי".
כספית: "הוא רק טובל בתהום".
ברק: "אני מקווה שהוא גם ייצא. אז אני אומר לך שאלה אנשים מכובדים לכאורה שהם שופרות שלו, שכשאתה מסתכל מקרוב מתחת לחזות המכובדת של התהיות שלהם, קשה שלא להבחין שמדובר פשוט בחיפושיות זבל חרוצות".
מגל: "אני גם חיפושית זבל?".
ברק: "לא, מפקדי צוותים בסיירת מטכ"ל לא יכולים להיות חיפושיות זבל, אפילו אם אתה חלוק עליהם".

לוחמות בצבא, אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
לוחמות בצבא, אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

מגל שאל את ברק מה עמדתו בנושא שילוב בנות בסיירת מטכ"ל, זאת לאחר שמפקד היחידה לשעבר אמר שהוא תומך בזה. "כן ראיתי, אני קצת יכול להבין את זה, זה אותו מפקד יחידה שהיה גם בעניין של חאן יונס, והיום יודעים שהיו גם נשים בכוח המבצע", הסביר ברק, "תראה, נשים עושות דברים לביטחון ישראל שהם מעל ומעבר למה שנגיד האזרחים יותר. מדובר באמת בדברים יוצאי דופן, ונשים מוכיחות את עצמן בצורה באמת מדהימה בתרומה לביטחון".

יש אבל?
"אני חושב שאפשר לתת גם את האפשרות, אני לא חושב שיימצא מקום ליותר מנשים בודדות בתוך יחידה כמו סיירת מטכ"ל, אבל בהחלט צריך לפתוח להן את הדברים האחרים. אני יודע שיש נשים שמדריכות טנקים מצויינות".

אבל לא היית מגייס עכשיו בנות לסיירת מטכ"ל
"קודם כל בנות מתגייסות לתפקידים אחרים. מי כמוך יודע שהן עושות דברים חשובים מאוד במבצעים, במודיעין ובכל הדברים האחרים. בנות אמיצות ואמביציוזיות".

כספית: "תבין את ינון, הוא מתבאס שהבנות מגיעות ליחידה לא בתקופתו".
מגל: "רק רציתי לשאול אם נראה לו נכון צוותים של בנים ובנות ביחד".
כספית: "אני חייב לשאול שאלה אחת, חייב".
מגל: "הוא אמר לא אני רוצה כותרת, הוא אמר לא נראה לו צוותים של בנים ובנות ביחד".
כספית: "הוא אמר, השגת את הכותרת".
ברק: "אם זה יהיה, זה יהיה משיקולים נקודתיים".

מה אתה חושב על החרטא של צחי הנגבי ועל כל טיפול הממשלה בנושא של מה שקורה לאזרחים?
"תראו, אני חושב שהוא עשה טעות והרגיש בה, והאינסטינקטים הנכונים של אופירה וברקו העמידו אותו על המקום על טעותו. בסופו של דבר אני אומר לכם הטיפול שלנו מעבר לצחי הוא חובבני. העניין הזה היה חייב ללכת למשרד הביטחון, הכללים ברורים, מסכה שני מטר והגיינה, מבוגרים ומחלות רקע מבודדים. מה שישנו אצלנו זו פאניקה - היה צעד נכון בהתחלה ההמשך היה הפחדת הציבור ואני אומר לכם תסתכלו על העולם, אנחנו היום אלה שלא יכולים לטוס לאירופה, מדינות באירופה עברו את זה בצורה אחרת, בעולם עצרו את זה טוב יותר, בלי שב"כ, איכונים וחקיקת חירום, בלי ממשלת חירום, בלי מופעי האדרה עצמית, הרס הדמוקרטיה עבדו בשביל האזרחים. נתניהו עובד בשביל עצמו, לחלץ את עצמו בכל מחיר. ההסתה נמשכת הבזבזנות של הממשלה מצלצלת והממשלה מנותקת ומאשימים את האזרחים במקום לעבוד בשבילה".