פיטורים פוליטיים? העיתונאים אראל סג"ל ודוד ורטהיים שוחחו הבוקר (שני) בפתח תכניתם ב-103FM והתייחסו לגל הפיטורים שמסעירה את חדשות 13. ורטהיים טען כי למתרחש בחברת החדשות יש השלכות רחבות על התקשורת הישראלית בכלל. "טלי מורנו, עקיבא נוביק, ברק רביד, עורכים בכירים ועוד – יש הרבה סימני שאלה וגבות סביב הפיטורים האלו, יש טענה שהם פוליטיים", ציין. 

ורטהיים: "יש שני דברים שמסעירים את הטוויטר – הפיטורים, הגל הכי רציני שאני זוכר בשנים האחרונות בחדשות 13,  זו שיחה קצת ברנז'אית כי היא מעניינת בעיקר את אנשי המקצוע והאנשים שעובדים בתחום, אבל אני חושב שיש לה משמעויות מעבר כי היא אומרת משהו על התקשורת שלנו. כולם קוראים את השמות כי זה פורסם בתקשורת המיינסטרים: טלי מורנו, עקיבא נוביק, כתבי מגזין, עורכים בכירים ואנשים נוספים מחוץ לפרונט שהם לא טאלנטים אבל עושים לא פחות וחשובים לא פחות. אחד מהמפוטרים הוא ברק רביד. פרשן מדיני מוערך, תלוי את מי שואלים. יש הרבה סימני שאלה וגבות שמורמות סביב הפיטורים האלה בטענה שהם פוליטיים".

סג"ל: "דעתי שזו חרטה, לא עסקתי בנושא, אני מצטער על כל אדם שמפוטר, גם על ברק רביד. אני לא יכול להתייחס לפיטורים של מישהו אחר שיושב פה באולפן מכיוון שאני נמצא בהליך משפטי, אבל נדמה לי שאותם אנשים שמדברים עכשיו על פיטורים פוליטיים פחות אמרו את זה כשזה היה מדובר באנשים אחרים. כדי שמשהו יהיה פוליטי, אתה צריך שיהיו הוכחות וראיות. האיש הכי משמעותי בחדשות 13 הוא?"

ורטהיים: "דרוקר?"

סג"ל: "נכון, וחבורת דרוקר נשמרה, ברוך קרא בפנים, גליקמן בפנים, אם אתה כבר הולך על התזה הזאת שאין לך דרך להוכיח אותה".

ורטהיים: "אמרתי שזה אחד הדברים, אם הייתי יודע, אגב אם היה לי איזה אקדח מעשן ויש הרבה ספקולציות והרבה הערכות שרצות באוויר סביב כל מיני עסקאות לא כתובות אבל הבנות. אם היה לי אקדח מעשן הייתי מפרסם את זה".

סג"ל: "אתה לוקח גוש חרא וזורק על מישהו שלא קשור בכלל, והידיים שלך יסריחו".

ורטהיים: "יש כאן מסר שאי אפשר להתווכח איתו, שלהבדיל מדרוקר וחבורת גליקמן ודומיהם, ברק רביד אומר מאוד לפנים את עמדותיו בטוויטר".

סג"ל: "גליקמן, ברוך ורביב לא?"

ורטהיים: "הם לא אומרים שהם שמאלנים. הוא בהגדרה שמאלן".

סג"ל: "רביב?"

ורטהיים: "עזוב את דרוקר. גם לזה יש כל מיני תיאוריות ויש לי מחשבות למה אותו לא ואותו כן, אבל אני גם לא אומר שזה פוליטי. בוא נדבר על הסוגייה, זו סוגיה מעניינת. מחלישים פה חברת חדשות באופן משמעותי".

סג"ל: "מי מחליש?"

ורטהיים: "הבעלים שלה".

סג"ל: "אני לא בא להגן על הפיטורים ואני חוזר ואומר, מכיוון שאני נמצא בסיטואציה דומה קצת".

ורטהיים: "אומרים שאין להם כסף ובזמן הזה שהם לוקחים ומפטרים שישה כתבים, הם הולכים ומציעים לפי כתבות לכל מיני אנשים אחרים כמו דני קושמרו ועמית סגל, מאות אלפי שקלים. מצד אחד יש כאן לכאורה אולי החלטה עסקית לגיטימית בניסיון להרים את הרייטינג. אבל מצד שני, כשאתה מחבר את כל האירועים האלה יחד, ברק רביד שהשמיע את עמדותיו באופן מוחלט והציוץ של יאיר נתניהו בתגובה די אמר עליו הכול, את כל מה שחושבים עליו בבלפור". 

סג"ל: "גם אחרים צייצו".

ורטהיים: "לפני שבועיים השעו גם את רינה מצליח על איזו אמירה. אני לא חושב שעיתונאים חסינים".

סג"ל: "גם אני הושעיתי, אנשים הושעו, ועוד ירדו עליי בתוך מקום העבודה שלי שהוא מקום עבודה ציבורי, המקום עבודה השני שלי שהוא טלוויזיוני. שמעת אותי בא ואומר שאני נרדף פוליטית אי פעם? לא שמעת אותי".

ברק רביד - פיטורים פוליטיים? (צילום: צילום מסך חדשות 13)
ברק רביד - פיטורים פוליטיים? (צילום: צילום מסך חדשות 13)

ורטהיים: "מה זאת אומרת?"

סג"ל: "מתי אמרתי לך שאני נרדף פוליטית?"

ורטהיים: "מה הטענה שלך כרגע כלפי התאגיד?"

סג"ל: "הטענה שלי היא שזה נעשה בצורה לא ראויה אבל אני לא רוצה להיכנס לעניין המשפטי, לרגע אין טענה פוליטית".

ורטהיים: "אתה מחדש לי".

סג"ל: "זו לא הטענה, מכיוון שאני נמצא בהליך משפטי אתה לא תדבר איתי על זה".

ורטהיים: "אתה העלת את זה בעצמך ואמרת שהשעו אותך".

סג"ל: "אתה התחלת ולקחת את ברק רביד, הפרדת אותו מכל שאר המפוטרים של חברת 'חדשות 13' אבל אין לך שום הוכחה לטענה שלך, שום אסמכתא, שום ראיה, שום נימוק למעט תחושה ועם תחושות לא הולכים למכולת ולא עולים לשידור. באים עם עובדות".

ורטהיים: "לא, התחושות האלה מעוגנות בשיחות רבות עם גורמים רבים. אני מודה שאין לי אקדח מעשן ולו היה הייתי מפרסם אותו, בדיוק זה מה שעושים ברדיו ובטלוויזיה - מעלים ספקולציות".

סג"ל: "ספקולציה צריכה להישען על עובדה. לא נמשיך לדבר על זה, כשאנחנו מדברים על תקשורת יש טענה כזאת שאומרת שזה לא מעניין אף אחד ואנחנו מתעסקים רק בעצמנו".

ורטהיים: "זה מעניין, אנשים מייחסים חשיבות למה שאומרים בתקשורת".

סג"ל: "אני שונא פיטורים בכלל ואני אף פעם לא אשמח לאידו של אף אדם. צריך לזכור שאותו ברק רביד שבסיבוב הראשון של הבחירות ב-2019, כשיצא הסרטון הוא ב-26 בפברואר כתב: 'הצעד הראשון שנתניהו צריך לעשות כדי להתחיל לתקן את זוועת סרטון ההסתה המתועב הוא לסלק את אבישי עברי משידורי התעמולה של הליכוד עוד הערב'. בינתיים ראינו סרטוני הסתה הרבה יותר גרועים ממקומות אחרים. הוא דרש פיטורים של אדם אחד. אבישי עברי הוא חבר שלי, אני מודה. אם תמצא מקום בו אני קורא לפיטורים של אדם פעם אחת תגיד לי 'אתה צבוע, אתה בעל מוסר כפול'. אני לא דרשתי את זה, הוא דרש את זה".

ורטהיים: "ברק רביד לא מעניין אותי כקליפת השום, אני מדבר על משהו יותר גבוה. זה שבאים ולא נוגעים בדרוקר, עיתונאים אחרים, במיוחד כאלה שמביעים את דעותיהם. זה נכון גם לגבי הימין, יש אפקט מצנן ואני מרגיש בתחום הזה שיש בשבועות האחרונות מגמה הולכת ומחריפה של אפקט מצנן על עיתונאים, בעיקר משמאל. אתה יכול להגיד לי שזו תחושה אבל  יש לי דוגמאות לתת לך".

טלי מורנו, עקיבא נוביק -פוטרו מהערוץ (צילום: צילום מסך,עודד קרני)
טלי מורנו, עקיבא נוביק -פוטרו מהערוץ (צילום: צילום מסך,עודד קרני)

סג"ל: "זה חרטה".

ורטהיים: "אתם מחרימים את פייסבוק".

סג"ל: נמשיך אח"כ עם הפייסבוק, היום ראיינו אותי לקפטן אינטרנט כי מארק צוקברג ממש נבהל מזה שאראל סג"ל, שמעון ריקלין וינון מגל מחרימים אותו".

ורטהיים: "כשקראתי את הפוסט של ינון חברנו, על זה שהוא הולך להחרים את פייסבוק כי הם חסמו את ריקלין, הוא הזכיר לי את מה שאני והוא תמיד צוחקים עליו, אנשים שמודיעים בבוקר שביטלו את המנוי ל'הארץ', בחייאת".