בדרך לבחירות רביעיות? לא אם זה תלוי באריה דרעי. שר הפנים דיבר היום (שלישי) בישיבה הראשונה של ועדת הבחירות לכנסת ה-24, שנערכה בכנסת, ואמר כי "ההיסטוריה לא תסלח לנו על כך אם נעז ללכת לבחירות נוכח המשבר הקשה". 

״זו אמורה להיות ישיבה חגיגית, שתסכם חגיגה דמוקרטית, מערכת הבחירות לכנסת. נגיף הקורונה הזכיר לנו שכולם שווים. אנחנו עוברים משבר קשה מאד, בריאותי וכלכלי. כל מי שמכיר את הנתונים מתקשה להירדם בלילה", אמר דרעי. "הנתונים קשים מאד. עברנו בהצלחה את הגל הראשון כי עשינו סגר. לאחר מכן היינו מחוייבים לפתוח את המשק, ואנו מתמודדים עם משבר קשה יותר". 

דרעי התייחס להתגייסו תשל רשוות השלטון למלחמה בקורונה: "אנחנו זקוקים מאד לעזרת הכנסת ובתי המשפט בהתמודדות עם הנגיף. אני חייב לציין שקיבלנו גיבוי מבית המשפט לכל המהלכים שעשינו, כולל גזילת חרויות פרט, כי כולם מבינים את האתגר העצום שעומד לפתחנו". לדבריו, "הכנסת חייבת להתעלות מעל כל השיקולים ולתת לממשלה גיבוי למאבק הקשה בקורונה. קשה מאוד לסגור אולמות, מסעדות ועסקים בכלל, אבל אין לנו ברירה". 

בשלב זה התייחס דרעי לאפשרות של הליכה לבחירות: "אסור לנו ללכת לבחירות רביעיות כעת. פשוט אסור לנו. ההיסטוריה לא תסלח לנו אם נעז ללכת לבחירות נוכח המשבר הקשה. אנו חייבים לעבוד ביחד. לא יסלחו לנו אם נלך לבחירות במשבר קשה כל כך עם מאות אלפי מובטלים. אני קורא לעצמי, לראש הממשלה, לראש הממשלה החליפי ולכולנו: אנחנו צריכים לטפל אך ורק במשבר הבריאותי והכלכלי. רק בזה. כי אחרת ילדינו, נכדינו והציבור כולו לא יסלחו לנו". 

שר הפנים התיחס גם לסוגייות המצלמות בקלפיות: "לחברי ועדת הבחירות, המלצה לעתיד: חייבים להתקין מצלמות בכל הקלפיות. הליך הבחירה חייב להיות שקוף ביותר. הכל מצולם היום, גם הליך הבחירות צריך להיות שקוף לחלוטין. מצלמות בכל הקלפיות. העלות לא גבוהה אבל התועלת בכל הקשור לאמון הציבור שווה את זה. אני מקווה שועדת הבחירות תישאר ללא עבודה עד הבחירות הבאות".

יריב לוין (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יריב לוין (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

במהלך הישיבה התפתח עימות בין יו"ר הכנסת ליו"ר הוועדה, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, על התערבות בג"ץ בהחלטות הכנסת: "אנו חיים במציאות של היפוך יוצרות, בשעה שריבונות העם נלקחה ממנו זה מכבר, והוחלפה בהכרעה של קומץ שופטים", טען לוין. "הבחירות לכנסת הולכות והופכות לאירוע טקסי. מן טקס משונה שכזה, בו אנו, אזרחי ישראל, בוחרים את נציגינו לכנסת, רק כדי שאחרים יחליטו במקומם". 

"ביד אחת בית המשפט העליון רומס את החלטות הכנסת ואת החוקים הנחקקים על ידה, וביד השנייה שופטיו מנהלים את הליכי הבחירות לכנסת. העקרון לפיו שופט הוא העומד בראש ועדת הבחירות המרכזית, הגיונו ברור, אך הוא מקבל גוון שונה לחלוטין כאשר השופטים הופכים את עצמם לשחקנים במגרש הפוליטי. הנזק הנגרם לכלל מערכות השלטון, ובראשן בית המשפט עצמו הוא כבד מאוד. כיושב ראש הכנסת אני חש שמחובתי לומר את הדברים כפי שהם. אני תקווה כי נימנע מהמשך הפגיעה בכנסת ובסמכויותיה ומן ההתנגשות הקשה והמיותרת בין רשויות השלטון".

 השופט פוגלמן השיב לביקורת: "להשקפתי הדיאלוג בין רשויות השלטון השונות, הרשות המחוקקת והרשות השופטת, צריך להתנהל בנימוס ובכבוד הדדי. אני לא בטוח שהישיבה הראשונה של הוועדה היא המקום הנכון לנהל אותו. אני מזכיר שהקביעה ששופט מכהן יכהן כיו"ר ועדת הבחירות היא של הכנסת, בדגש על שופט מכהן. כך שהכדור הוא בידי הכנסת ואנחנו פעלים במסגרת החוק.

אני רוצה להבטיח שגם אני וגם שופטי העליון ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה, ללא חשש ללא מורא וללא משוא פנים. הכל כמובן תוך כבוד הדדי עם רשויות השלטון האחרות".

השופט עוזי פוגלמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
השופט עוזי פוגלמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)