דיון סוער במיוחד: ועדת החוקה התכנסה היום (רביעי) כדי לדון על הגברת האכיפה שלך הנחיות הקורונה והתנהלות המשטרה מול אזרחים קטינים או מאוכלוסיות מיוחדות. הדיון נערך בהשתתפות נציגי משטרת ישראל, משרד המשפטים, פרקליטות המדינה, משרד הרווחה, המועצה לשלום הילד, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ומרכז השלטון המקומי. 

במקביל לדיון זה, התנהל דיון נוסף בוועדת ביקות המדינה על התנהלותה של המשטרה, בו השתתף דוד ביטון בן ה-24, שנעצר למשך ארבעה ימים בשל אירוע שהחל בשל אי עטיית מסיכה בחולון, בו נראה שימוש בכוח רב כלפיו, כולל שימוש בשוקר חשמלי, מצד השוטרים. ביטון פרץ בבכי במהלך עדותו, לאחר שצפה בתיעוד רגעי מעצרו. "למה השוטרים גרמו לי לטראומה הזאת?  הצגתי תעודת זהות ולא עשיתי כלום. אני אדם נורמטיבי, משכיל. אין לי עבר פלילי. רק אחרי ארבעה ימים שחררו אותי. הם פשוט רצו להכות אותי באכזריות, החליטו לענות אותי ואני לא יודע למה. הקאתי, התעלפתי בתחנת המשטרה. צעקו לשוטרים שאני עומד למות, והם לא התייחסו", סיפר.

"תפקידה של המשטרה באכיפה מסוג מסיכות ויתר הנחיות שקשורות לקורונה, ויש לזכור כי מדובר באכיפה מצילת חיים. עם זאת, היא לא יכולה להשאיר בתוכה טראומה לילדים בגלל אי הפעלת שיקול דעת של שוטר. לא יכול להיות דבר כזה. אין כוונת מחבל למשטרה, אבל יש לערוך הסברה לאוכלוסיות במגזרים שונים, צריך להכיר את האוכלוסיות שמטפלים בהן. אסור שיהיה משבר אמון בין ציבורים מסוימים למשטרה", אמר חה"כ יעקב אשר, ראש הוועדה, בפתחה. 

חה''כ יעקב אשר - יו''ר ועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ יעקב אשר - יו''ר ועדת חוקה ומשפט (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

בהמשך התייחס אשר לסרטונים הקשים שהתפרסמו ברשת, והבהיר: "אם שוטר תפס מישהו בלי מסיכה - תן לו מסיכה. התחושה בציבור החרדי ואני לא מתבייש לומר זאת כאיש חרדי, היא תחושה קשה לא על תפקיד המשטרה באכיפה, לא על המצאות השוטרים, אלא על הדברים הללו שקורים ושאנו נחשפים אליהם ואנו פשוט לא מסוגלים לחיות עם זה ואנו רוצים לשים סוף לעניין הזה. אני לא רוצה דיון הצהרתי בלבד אלא להגיע להבנה והחלטות של המשטרה שהדברים האלה יחלחלו כלפי מטה. יש להפגין רגישות לעניין. אי אפשר להציל חיים ולהרוס חיים בו זמנית, זה תפקיד המשטרה - תפקיד הרתעתי ובסוף אכיפתי. מישהו גלגל את היוצרות הפוך. יש להגיע להחלטות אופרטיביות, שהוועדה תעקוב אחריהן". 

אתמול התייחס יו"ר הוועדה לדיון שיחול היום, ודיבר על סרטון המתעד שוטרים שרושמים דוח לילדה בירושלים, כשהיא בוכה. אשר כינה את הסרטון "מצמרר" ואמר: "נבחן איך המשטרה מורידה את ההנחיות לרמת השטח, כדי שלא נראה עוד סרטונים כאלו. הפעלת שיקול דעת מצד השוטרים היא קריטית, והם צריכים להסביר לפני, ולא לרשום דוח באופן מידי". גם יהושע גטר, אביה של הילדה שתועדה, השתתף גם הוא בדיון, באמצעות בשיחת ווידאו. 

"המשטרה לא התקשרה להתנצל בפנינו אפילו. לבת שלי הייתה מסיכה שהיא הורידה רק כדי לשתות. היא אמרה להם שהייתה לה מסיכה והיא רק שתתה, והם אמרו לה שהיא חבשה מסיכה רק כי ראתה את השוטרים. מדובר בילדה בת 13, ילדה קטנה, היא צריכה לדעת שהשוטרים הם אלו ששומרים עלינו. חשבתי שאנשים שרבים עם שוטרים הם קיצונים, ופתאום אני רואה ילדה שהולכת ברחוב, שאמורה לדעת שהשוטרים שומרים עליה, ועכשיו היא מפחדת ששוטרים באים לתקוף אותה", סיפר גטר.

יהושע גטר בשיחת זום (צילום: צילום מסך)
יהושע גטר בשיחת זום (צילום: צילום מסך)

הדיון החל להתלהט כאשר ח"כ אוסנת מארק מהליכוד תקפה בחריפות: "אנחנו עדים לאלימות ברוטלית של שוטרים נגד אזרחים - התפקיד שלהם זה לא לתקוף אותנו. מה שקורה בימים האחרונים זו בושה. זו לא בושה להגיד שהתלבשו על האוכלוסייה החרדית ושיש בשכונות שלהם אכיפה מוגברת. אנשים מסתובבים פה עם חגורות נפץ? מה קרה כאן? כשמדברים על אמון הציבור ושואלים למה יש חוסר אמון כזה גדול במערכת, זה בגלל שוטרים כאלו". לדברים אלו הגיב ח"כ יוראי להב הרצנו, וטען: "יש לי תחושה שהביקורת של ח"כ מארק על המשטרה, היא חלק מהקמפיין שמוביל ראש הממשלה נגד רשויות אכיפת החוק". 

ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד-תל"ם וח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו, מתחו גם הם ביקורת על יו"ר הוועדה, על כך שתקף את המשטרה בשל  מקרים בהם שוטרים קנסו או אזקו אזרחים ללא מסיכות. אלהרר אמרה: "אני לא מפחדת לבקר את המשטרה אך אני מפחדת להתנגח במוסד היחיד במדינה לאכיפת החוק. אין לי אחר. אם משהו מקולקל אתקן ולא אהרוס אותו. מכאן ועד מהומת אלוהים, לא".

חה"כ אבידר תקף את אמירתו של חה"כ אשר, לאחר שכינה את השוטרים המוצגים בסרטונים האמורים "סורחים", ואילו האחרון השיב לו: "אתה פופוליסט, אין אכיפה בתוך המשטרה, פתחתי בכך שיש לנו אמון בהם". 

חה''כ קארין אלהרר  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
חה''כ קארין אלהרר (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

על מנת להציג את תגובת המשטרה, עלה תנ"צ אילן פרץ, סגן ראש אגף המבצעים במשטרה, לשאת דברים בדיון. "אנחנו נדרשים ביום יום להפעיל שיקול דעת ואנחנו מודעים לחוסר הוודאות בציבור ומגיבים מהר בהורדת ההנחיות מטה בצורה ברורה. לא נכנסו לכך כדי להעניש את הציבור אלא כדי לסייע. חלק גדול מהציבור חש אי נוחות במפגש עם אדם בלי מסכה ורבים מודים לשוטר שמגיע ומעיר לאזרח כזה", אמר פרץ.

"חילקנו כרבע מיליון מסיכות לאזרחים, "יש לנו מדיניות אכיפה לגבי אי עטיית מסיכה, שם אנחנו נותנים שיקולים של מקום, נסיבות, גיל. כמו כן, המשטרה נמצאת בפעילות עם מצלמות גוף, אנחנו שקופים לגמרי משום שאנחנו מתעדים את כל המפגשים. על פי הנוהל, מתוך צניעות, אנחנו לא מצלמים קטינים", הוסיף . 

עוד הסביר כי "לגבי משפחות, בעקבות טענה שעלתה בדיון הוועדה על אכיפה של זוג הורים עם ילדים דייקנו הנחיות בתחום שאומרות שיש לקנוס את ההורים ולהימנע מלקנוס את כל הילדים. לשוטרים יש שיקול דעת. אם המשפחה נמצאת כקפסולה בנפרד ברחוב הפתוח סביר להניח שהשוטר לא ייתן דוח ויסביר אבל אם הם בחזית של סופרמרקט בו יש קהל נכנס ויוצא אני מצפה מהשוטר שיפעל אחרת".

בהתייחסו לאנשים עם מוגבלויות, אמר כי "יחד עם משרד הבריאות ואוניברסיטת חיפה נבנה הכשרה לתת כלים לשוטרים לזהות אנשים עם מוגבלות ולדעת לגשת אליהם".

בתגובה לדברים אלו, דרש יו"ר הוועדה "שתוקם מינהלת משטרה ייעודית לציבור החרדי, כפי שכבר קיימת כלפי אוכלוסיות אחרות, ויהיו חברים בה נציגים מהקהילה החרדית וקצינים בכירים בדימוס מהקהילה. תפקידה יהיה לעקוב שהשוטר בשטח מתנהל נכון מול האזרח ושלא יישנו מקרים כמו שראינו".

משטרת ישראל מסרה כי "אנו אוכפים את התקנות לשעת חירום בכל הארץ מצפון ועד דרום, ללא קשר לזהותו, מוצאו או שיוכו הקבוצתי של אדם. בתקופה האחרונה מתנהל מסע הכפשה משולל כל רסן כלפי המשטרה והשוטרים, לעיתים תוך מצג שווא מנותק מהמציאות. מרבית המפגשים עם אזרחים בהקשר של אי עטיית מסיכה, מסתיימים ללא אכיפה כלל ולצערנו יש מי שרואה בשוטר אויב. למניעת הטעיית הציבור נבהיר כי האכיפה המשטרתית שוויונית ומתבצעת ללא משוא פנים וכל טענה אחרת שאינה נתמכת בעובדות שגויה, מטעה וחוטאת לאמת". 

קורונה בישראל: אכיפה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: אכיפה בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, אתמול שיגר מנכ"ל עמותת "צ'יימס ישראל" ג'ורג' צימרמן, מכתב לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שנידון  בוועדה. במכתב נכתב כי "לאור הרחבת הסמכויות האחרונה שאישרה הממשלה לשוטרים בכל הקשור לעטיית מסיכות, מבקש את התערבותך הדחופה בהעלאת המודעות לקשיים של אנשים עם מוגבלויות בעטיית מסיכה, כי בשבוע שעבר זה היה מעצר אלים של נער עם מוגבלות, ובשבוע הבא יהיו כאן קורבנות".

את המכתב הוא שיגר כאמור ברקע תופעת המעצרים של שוטרים כלפי אזרחים שלא עוטים מסיכה, ובפרט המקרה של מעצר הנער עם המוגבלות השכלית מדימונה, לפני החמרת הקנסות שאושרה בממשלה. צימרמן הסביר את הקשיים הייחודיים של אנשים עם מוגבלות שכלית בכל הקשר לעטיית מסיכה, בין היתר קושי בתקשורת וקושי בערנות לסביבה, והסביר כי במקביל למאמצי ההסברה הנרחבים סביב חשיבותה של מסיכה כמצילת חיים, נדרשת הסברה מאסיבית לשוטרים לזכויותיהם וצרכיהם של אנשים עם מוגבלות במפגש עם גורמי האכיפה. עוד דרש להחמיר את הענישה לשוטרים שעושים שימוש לרעה בכוחם נגד חסרי ישע.