בעיצומו של הגל השני ובצל הזינוק המדאיג במספר הנדבקים בנגיף הקורונה ובמספר החולים שמצבם קשה, התארח היום (חמישי) יו"ר ימינה נפתלי בנט בתוכנית "הקבינט" עם יואב לימור ואלון בן דוד ב-103FM, ומתח ביקורת על הממשלה: "העסק לא עובד. במצב התקין של הדברים היה צריך להחליף את הממשלה הגרועה הזאת, אי אפשר עכשיו".

לימור: מה שלומנו?
"התמונה היא לא טובה, תמונה קשה בעיקר בהיבט של הפרנסה. זה בעצם לב העניין, המכה הכלכלית הגדולה שישראל רק התחילה להיכנס בתוכה והיא פוגעת בצורה מאוד סלקטיבית. כלומר יש ציבורים גדולים שלא מרגישים כלום, שהכל בסדר, למשל כל מי במגזר הציבורי פשוט לא נפגע בשקל, לעומת זאת יש ציבורים אחרים שנפגעים קת ואחרים שפרנסתם הושמדה מתחילת השנה".

בן דוד: רחבים מאוד, מאות אלפי מובטלים, מאות אלפי עסקים.
"נכון ולכן זה נורא מטעה. אם אתה שוהה בסביבה של ציבור א' אתה לא מבין את הבעיה, ולטעמי זאת אחת הבעיות בקבלת ההחלטות בממשלה, אין לי טענה מי שבממשלה הוא בהגדרה במגזר הציבורי, אבל אלו אנשים שהמון שנים אם בכלל לא היו אף פעם במגזר הפרטי, לא הוציאו חשבונית, לא יודעים מה זה תזרים מזומנים, לא יודעים ה זה לפטר עובדים וצ'קים חוזרים, לא מבינים את הבהילות, מתחילת המגפה האגב. מהגל הראשון הרגשתי את הרוגע הלא נכון שאפשר לקבל החלטות והם לא הבינו את עוצמת הנזקים לפרנסה".

בן דוד: לא נראה שהתחלנו ברוגע, התחלנו בצעדים די קצוניים של סגר מוחלט.
"לא הייתי תחושה בהילות להקים את המערך שיאפשר להסיר את הסגר ולא לחוות התפרצות שנייה. זה כמו שריפת יער מאוד גדולה שאתה מניח עליה שמיכה, מכבה אותה 99% אבל נותרים לך גחלים וכשאתה מזיז את השמיכה, אתה צריך כבאיות כדי לתחזק שהשריפה לא תתתפרץ
אלון: אבל בואו ננסה רגע לברר את זה. הרי מלכתחילה אמרנו שכל הצעדים שננקטו מטרתם לשטח את העקומה, אף אחד לא באמת העלה על דעתו שאנו יכולים להכחיד את הוירוס הזה ואת האיום שהוא מייצר. זאת אומרת, היה ברור שאנו רק מורידים את קצב ההדבקות, אבל זה יחזור. אתה יכול לתחזק מדינה באופן קבוע על 20,50 או 100 נדבקים ביום אם יש לך מכונה אימתנית לאיתור הנשאים ולבידוד שלהם".

לימור: טוב זה מחייב אבל עשרות אלפי בדיקות ביום, חקירות אפידמיולוגיות יעילות, בידוד החולים מהר מאוד, כל זה לא קורה, למה. הרי אתה צעקת את זה מהיום הראשון שהיית שר ביטחון, עברו ארבעה חודשים, למה זה לא קורה עד היום?
"לא רק צעקתי אלא גם פעלתי. כשהייתי שר ביטחון אז הצלחתי גם להביא את מיי הריטג' ואת המכון הביולוגי לעשות בדיקות, גם הקמתי מלוניות, גם פרסמתי ב-29 במרץ תוכנית מלאה לאומית לאיך מכבים את המגפה ומתחזקים אותה על אש קטנה מאוד ופותחים את הכלכלה. ליבת השגיאה זה שלא בנו מערך, לא מינו פרויקטור, אתה שואל אותי למה? אני חושב שיכול להיות שפחדו להעביר אליי בגלל קרדיטים?".

לימור: אבל אתה כבר לא שם, אז יש מישהו אחר שם. עדיין זה לא קורה.
"אני לא יודע. הרי עשו את זה בגרמניה, ביפן, בהולנד, בכל העולם מינו שר על שמחבר גם את הפן הפרנסתי הכלכלי, גם את הפן הלוגיסטי וגם את הפן הכלכלי. אי אפשר לנתק ביניהם כי כשאתה מחליט עכשיו נניח שצריך להוציא מסעדות החוצה או להקטין אותן אתה צריך לתת גם מענה מעשי. אחת הבעיות הגדולות היא שהשרים לא יוצאים ולא פוגשים ולכן אין להם תובנות. אני אתן דוגמה. הם לא מחוברים. לא יכול להיות שדוכן פלאפל שיש לו שלושה כיסאות בתוך חדרון קטן מותר לו 20 איש. מי שעשה את זה לא ישב עם המסעדנים".

בן דוד: "גם מי שהחליט על נסיעה באוטובוס עם חלונות פתוחים לא היה באוטובוס כי החלונות כבר לא נפתחים באוטובוסים.
"זה לא חטא שהשרים לא היו באוטובוס, אבל זה חטא שהם לא הולכים ופוגשים את האנשים שיכולים לדבר איתם".

לימור: אבל שוב, יושב רה"מ, קבינט הקורונה, הם רואים את הבור המטורף במשק שדיברת עליו, פרנסה, כלכלה, מובטלים, הם רואים את המצב ומקבלים את הנתונים, למעלה מ-1,000 כל יום, כולנו מבינים לאן זה הולך ועדיין אין פרויקטור והעברת אחריות לצה"ל. אני חוזר ושואל, למה זה לא קורה? הרי כולם מפסידים מזה. אף אחד לא מרוויח מזה לא פוליטית ולא בשום דרך אחרת.
"נרפות, 'קלולסנס', זאת אומרת חוסר אונים, חולשת ביצוע, עיסוק בתפל, אני באמת לא יודע להגיד".

בן דוד: כשאתה אומר נרפות ו'קלולסנס', אלו תכונות שאתה מייחס לרה"מ? הרי הוא מוביל את זה.
"אני לא רוצה עכשיו לתקוף אישית, כולם רוצים כותרות, לא רוצה. האם ראשי הממשלה שלנו אחראים לכל המצב? בוודאי, אבל כרגע אני אומר במצב התקין של הדברים היה צריך להחליף את הממשלה הגרועה הזאת וללכת לבחירות, אי אפשר עכשיו כי אנחנו חייבים לצאת מזה, זה ברוך בהול".

לימור: אתם כמעט הובלתם אתמול לבחירות. אתם אומרים אסור ללכת לבחירות, וההצעה של סמוטריץ' אתמול כמעט הובילה לבחירות כי הממשלה הייתה מתפרקת, קצת כשל לוגי.
"אם מאשימים אותנו שאנו אופוזיציה יעילה אז אני מודה באשמה, אנו אמורים להיות אופוזיציה יעילה".

בן דוד: אבל בוא תסביר.
"הנקודה העיקרית זה באמת, אי אתן לכם דוגמה מאתמול. אני שומע שביתר עלית באיזה מגיפה, נסעתי לביתר עלית מה שאף שר וחבר כנסת או ח"כ חרדי למיטב הבנתי לא טרח לעשות. עשיתי שם דיאגנוזה, ישבתי עם ראש העיר הסתובבנו דיברנו, אחרי חצי שעה הבנתי את תמונת המצב של העיר. גיבשנו תוכנית פעולה מאוד פשוטה, הופתענו לטובה שיש מעט יחסית זקנים, המון נשאים שמתחננים לצאת מהעיר, נבדקים, 280 נדבקים בעיר, עיר של 62 אלף איש, והמערכת לא מוכנה לקחת אותם למלוניות קורונה".

לימור: תרשה לי, לא צריך להיות בביתר עלית, התשובה ברורה. תשאיר אותם בפנים - כל העיר תידבק, תוציא אותם החוצה -תקטין. זה הרי מתמטיקה פשוטה.
"נכון, ואז פרסמתי את הדבר הזה, דיברתי עם שר הבריאות, ראש המל"ל ולשכת רה"מ, ואחרי שבועיים שהם זועקים עכשיו נזכרו להתחיל להוציא אותם, זה טוב שמוציאים אותם אגב לא מספיק, צריך לנקות את היתר, יש שם לדעתי עוד 600 נשאים נסתרים שצריך לעשות בדיקות. כל העסק לא עובד".

לימור: אם לא ימונה פרויקטור לאומי בהקדם האפשרי, מיד עכשיו ולא תועבר האחריות הלוגיסטית למי שמסוגל לבצע אותה, מה יקרה?
"לא נצא מזה, אנחנו נהיה בדשדוש למשך שנה עד שתהיה תרופה או חיסון. זה איום ונורא. פגשתי בחור שעלה מגרוזיה הוא ואשתו, צעיר בן 40 בשדרות שלא אגיד איזה מקצוע ומה, אדם בתחום האוכל, הוא ואשתו חטאו בזה שיש להם שותפות במסעדה, והבנק הודיע להם שמורידים את מסגרת האוברדראפט מ-17 אלף שקל לאלף, הבן אדם בכה. הוא אמר מה אני עושה? אז אני נפתלי התקשרתי למנהלת הסניף והפצרתי בה להחזיר אז היא החזירה, אבל יש עוד מיליון כאלה".

בן דוד: אבל אני רוצה לחזור איתך לאתמול דווקא על רקע הדברים הקשים האלה והבעיות החמורות שאנו מתמודדים איתן. מה שמדינת ישראל צריכה כרגע זה ועדת חקירה של שופטי ביהמ"ש? זה מה שדחוף כרגע?
"עזוב, אפשר לחשוב שהממשלה עושה משהו, והכנסת עשה משהו בעניניים האלה".

בן דוד: לא, אבל יש פה עניין של סדרי עדיפויות. אתמול העמדתם את הכנסת כולה על הראש על הסיפור הזה. לימור: ואתה אמרת עכשיו פרנסה וכל השאר לא מעניין, אתה הרי כל יום מצייץ וחוזר על זה כבר שבועות בטוויטר ובצדק. פרנסה כל השאר לא חשוב, בסוף אתמול באתם עם דברים אחרים. אז לא רק פרנסה.
"כמו שאמרתי אני יודע ללכת וללעוס מסטיק בו זמנית, זה לא כזה מסובך. קורים עוד דברים וזה שתהיה ועדת חקירה של הכנסת על בעיה זה לא העניין. זה נכון. אני מתעסק 100% בעניין הזה, מביא תוכניות מעשיות ורק בקשה מהציבור ששומע אותנו: כי בעצם הכדור עבר מהממשלה לציבור, הממשלה איבדה שליטה, המערכות לא עובדות, אין חקירות אפידמיולוגיות אפקטיביות, אין בדיקות אפקטיביות, הכל באיחור, המלוניות בחצי כוח, עכשיו התובנה הגדולה לציבור שהבנו בחודשיים האחרונים זה שהתכונה של הקורונה שהיא נשארת באוויר, ולכן הכלל נורא פשוט, לצאת החוצה במיוחד עכשיו לשמור על סבא וסבתא כי ההידבקות בקרב הצעירים מאוד גבוהה, לכן פשוט סבא וסבתא כשפוגשים אום בחצר בגינה במרחק שלושה מטרים. אם נעשה את זה אני רוצה לשבח, עד עכשיו ביקרתי, אני רוצה לשבח שבח אחד גדול,  הציבור הישראלי הוא מספר אחד בעולם לדאגה למבוגרים בהקשר של הקורונה כי בעוד שיש לנו הידבקות מסיבית גם בגל הראשון וגם עכשיו בגל השני, היקף התמותה הוא הרבה יותר נמוך באופן יחסי משאר העולם בגלל ששומרים על סבא וסבתא".

בן דוד: לא לפני נתן אשל, לפי נתן אשל הציבור הישראלי אשם
"אז אני אומר שהציבור הישראלי מקבל בהקשר של שמירה על המבוגרים ציון 10, כי אתם זוכרים אז שאמרתי מבצע סבתא ושומרים על סבא וסבתא?  הפנימו פה יותר טוב מכל העולם".

לימור: לסיכום שיחתנו, אתה יודע, המצב עגום לא רק בתוצאות. ומה שאתה אומר כאן, בכל זאת פוליטיקאי ותיק שהיה פה שר חינוך, ביטחון וכלכלה, הציבור אתם לבד תדאגו לבריאותכם ולכלכלתכם כי אין ממשלה שתעשה את זה וזה מאוד מבאס לשמוע.
"הנחתי על שולחן הממשלה לפני חודש, מהאופוזיציה לפני הגל השני תוכנית שנקראת לקראת הגל הנשי איך למנוע את הרס הפרנסה, זה אומר 100 אלף בדיקות, הציבור עכשיו יכול להוריד את התוכנית בפייסבוק ובטוויטר שלי, זאת תוכנית הכל ברור, תפתחו אותה תבצעו אנחנו יוצאים מזה. כל העולם עשה את זה גם אנחנו יכולים, לא צריך פה איזה קוסם אלא ניהול רציני ויסודי של העניין".